Beginnen met een ondernemingsproject is geen gemakkelijke taak. Het is soms een lange weg van voorbereiding tot oprichten en starten, en er zijn talrijke vragen. Hoe begin ik er aan? Wordt het een bvba of een nv? Hoeveel startkapitaal heb ik nodig? Hoe beheer ik eindeloze administratieve taken? Welke mogelijkheden tot financiering? Hoe kan ik mijn activiteit adequaat beschermen? En wat met personeel? In dit praktisch overzicht zetten we de algemene zaken voor u op een rij – met een 7-stappen “checklist” tot starten.

Om uw eigen zaak te mogen opstarten is het bovenal noodzakelijk om een attest bedrijfsbeheer te hebben. Dit document is vereist om u in te schrijven in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Om dit te krijgen moet u aan bepaalde academische – of professionele voorwaarden voldoen. Voor sommige gereglementeerde beroepen zijn evenwel bijkomende kwalificaties nodig.

U moet ook meerderjarig zijn en burger zijn van een van de Europese lidstaten. Bent u afkomstig van een land daarbuiten, dan moet u een werkvergunning (beroepskaart) hebben. Meer daarover leest u op de website van de FOD Economie.

Laten we nu de belangrijkste stappen van uw ondernemingsproject bespreken.

Picto1

1. Een ondernemingsvorm kiezen

Uw eerste beslissing als starter gaat over uw ondernemingsvorm. Wilt u een eenmanszaak of een vennootschap opstarten? Beide vormen bieden voordelen. Een eenmanszaak is eenvoudiger om op te richten. Er is ook geen minimumkapitaal voor nodig. U hebt dus een minder zware structuur: weinig kosten, nauwelijks formaliteiten en een enkele boekhouding. En fiscaal vallen al uw inkomsten onder de personenbelasting.

Bij een vennootschap is dan weer alleen het geïnvesteerde kapitaal aansprakelijk. U hebt hier een iets zwaardere structuur: oprichtingskosten, verplicht minimumkapitaal, de tussenkomst van een notaris, een financieel plan, de redactie van statuten, een verslag van een bedrijfsrevisor. En fiscaal zijn de inkomsten in uw vennootschap onderworpen aan de vennootschapsbelasting. De verschillende ondernemingsvormen naar Belgisch recht hebben elk hun eigen kenmerken en waarde. Het is dus een allesbehalve vrijblijvende keuze.

Het is ook vaak gekozen kleine stappen te nemen, door aan de slag te gaan als zelfstandige in bijberoep. Velen gebruiken dat als springplank om zelfstandige in hoofdberoep te worden of hun bedrijf op te starten. Dat statuut biedt meer flexibiliteit en veiligheid aan het begin, et het is een uitstekende manier om vertrouwd te raken met een leven als zelfstandige.

Picto2

2. Het businessplan en financieel plan

In uw businessplan beschrijft u uw project, doet u aan marktonderzoek, analyseert u de omgeving, commercialiseert u uw idee en stelt u ook de organisatie van het bedrijf voor.

Daarnaast analyseert u in uw financieel plan uw beschikbare financiele middelen en potentiele hulpbronnen. U hoeft daar een sterke kennis van uw markt, om een redelijk prijs voor uw doelgroep te kunnen vastleggen. 

Kies zeker bij deze stap een boekhouder. Hij zal een sleutelrol spelen voor de opstelling van deze documenten. Ter aanvulling biedt ons online instrument Business Plan waardevolle functies om u te assisteren. Kwalitatieve en kwantitatieve aspecten van uw marktonderzoeken vallen ook onder dit interactief instrument.

Picto3

3. Vragen voor het ondernemingsloket

Het ondernemingsloket is een onmisbare aanspreekpunt voor startende ondernemers . Het voert een aantal taken uit waarvoor de zaakvoerder vroeger contact moest opnemen met verschillende organismen. Het ondernemingsloket biedt voornamelijk diensten in verband met de verplichte administratieve formaliteiten tot oprichten, maar het kan ook bijkomende taken overnemen.

Concreet biedt uw ondernemingsloket de volgende:

  • Inschrijving naar het Kruispuntbank voor Ondernemingen
  • Control van de legale verplichtingen en voorwaarden (attest bedrifsbeheer, beroepskaart, professionele zichtrekening...)
  • Activatie van uw ondernemings – en BTW-nummer
  • Aansluiting bij een sociaalverzekeringsfonds voor zelfstandigen, en bij sociaal secretariaat

Daarnaast is het noodzakelijk om de oprichtingsakte te laten opstellen door een notaris. Ook hier zijn er digitale oplossingen, met het instrument CompanyMakers. Het biedt een aanpak aan waarbij we al dit omslachtige papierwerk van u overnemen, van KBO-inschrijving tot publicatie in het Belgisch Staatsblad. 

Picto4

4. Mijn activiteit financieren

Op alle professionele  gebieden is financiering een cruciale kwestie voor de toekomst van uw ondernemingsproject. Er bestaan hiervoor verschillende financieringsvormen die eveneens toegankelijk zijn voor startende ondernemers, met elk zijn eigen specifieke kenmerken (voorwaarden, timing, profiel, risico):

  • Eigen kapitaal en “3F”
  • Subsidies
  • Crowdfunding
  • Microkrediet
  • Bankfinanciering
  • Leasing
  • Venture Capital
  • ...

Ook hier speelt uiteraard u ondernemingsprofiel een belangrijke rol. Onze interactief kredietgids voor ondernemers helpt u daarmee, door de beste keuze te identificeren volgens uw specifieke behoeften. 

Picto5

5. Mijn zaak digitaliseren

Het is vandaag essentieel om de online aanwezigheid van uw bedrijf te optimaliseren. Aan een onthutsende snelheid wordt de wereld ondergedompeld in het digitale tijdperk, en de zichtbaarheid is een onmisbare stap op weg naar zijn succes geworden. Uw onderneming digitaliseren is dus een mijlpaal in uw startersadvontuur. In dit proces bepalen we de volgende fases :

  • Een online opportuniteit identificeren
  • Dichtbije zichtbaarheid verhogen
  • Een web platform ontwikkelen
  • Online zichtbaarheid van de website via SEA, SEO

Op uw digitale reis werkt u waarschijnlijk met verschillende partners en leveranciers. Gespecialiseerde evenementen gericht op startende ondernemen vinden plaats in de volgende maanden. Ook zijn speciale online instrumenten beschikbaar om uw activiteit zo goed mogelijk zichtbaar te maken op het internet. 

Picto6

6. De nodige verzekeringen afsluiten

Als ondernemer loopt u verschillende risico's: ziekte, arbeidsongevallen, brand in uw bedrijfslokalen enzovoort. De verzekeringen die zekerheid bieden aan uzelf, uw personeel en uw bedrijfsvoering zijn uiteraard heel belangrijk. Als ondernemer heeft u uiteraard een heel specifiek profiel, en dus unieke behoeften om uw activiteit te beschermen.

Sommige verzekeringen zijn bovendien wettelijk verplicht, zoals bv. een arbeidsongevallenverzekering - voor wie met personeel werkt. Neem beslist contact op met uw adviseur starter die u de nodige informatie zal bezorgen.

Picto7

7. Een pensioenplan opbouwen

Het lijkt misschien een ver van jouw bed show als startende ondernemer, maar het belang van een goed opgebouwd pensioen is eveneens voor jou van erg groot belang, dit loont achteraf! Als starter kunt u een interessant pensioen samenstellen met de volgende pijlers : wettelijke pensioen, individuele aanvullende pensioentoezettingen, privé pensioensparen, en eventueel uw andere eigen sparen en beleggen.

Dit zijn de meeste voorkomende spaarprogramma’s toegankelijk voor starters :

  • Individuele Pensioentoezegging (IPT)
  • Vrij Aanvullend Pensioen voor Zelfstandigen (VAPZ)
  • Pensioenovereenkomst voor Zelfstandigen (POZ)

Gezien het bovenstaande is het de moeite waard een adviseur starter te contacteren om uw persoonlijke mogelijkheden duidelijker te maken, en een aangepast programma te kunnen oprichten.

Om verder te gaan: Bizcover en de weg naar succes

Bent u van plan uw eigen onderneming te lanceren ? Om jullie voor te bereiden op deze stap naar het ondernemerschap, zal Bizcover met het dossier “Zomer voor Starters” jullie gedurende 15 weken stapsgewijs meer op weg helpen om er voor te zorgen, dat jullie goed geïnformeerd en voorbereid aan het ondernemersavontuur kunnen beginnen.