Gooi de twijfel overboord en begin vandaag nog met e-commerce. Of u nu een online uitbreiding wilt creëren aan uw fysieke winkel, een internationale dimensie wilt geven aan uw zaak of gewoon uw producten ook online wilt verkopen … e-commerce biedt sowieso heel wat opportuniteiten voor de enthousiaste ondernemer.

Weet wel dat, voor u er nu al invliegt, niet elk zakenmodel zich zomaar leent tot e-commerce. Uw webshop moet bovenal rendabel, een toegevoegde waarde bieden aan uw klanten en mag uw fysieke verkoop niet kannibaliseren.

1. Bepaal uw strategie

Om uw strategie te bepalen, moet u zichzelf de juiste vragen stellen. Doe het bijvoorbeeld met deze check-list:

  • Wat is mijn product of dienst?
  • Zitten mijn potentiële klanten op het web?
  • Wat zijn mijn USP’s (Unique Selling Proposition): wat maakt mijn product uniek of wat is het unieke voordeel van mijn webshop?
  • Hoe financier ik mijn e-shop?
  • Hoe maak ik voldoende onderscheid tussen mijn fysieke winkel en de webshop?
  • Wat is de toegevoegde waarde van mijn webshop?
  • Overleeft mijn merk de digitale omgeving?
  • Welke doelen wil ik binnen 5 jaar bereiken en hoe kan mijn webshop daaraan bijdragen?

2. Vind de juiste formule

Er bestaan verschillende soorten webshops met telkens andere karakteristieken en verkoopformules. De eerste bestaat uit het gebruik maken van een verkoopplatform zoals e-bay, Amazon, Bol.com, 2dehands.be of AliBaba. Het zijn enorm grote sites waar zowel ondernemers als particulieren hun producten en diensten te koop kunnen aanbieden. Net omdat ze zo groot zijn, kunt u online een potentieel enorme doelgroep bereiken. Het is ook een goede manier om nieuwe producten te testen bij klanten. U bent wel beperkt in het ‘branden’ met uw merk, alleen uw pagina mag uw logo dragen.

Voor een iets meer gepersonaliseerde webshop, kiest u voor een alles-in-één pakket met software, hosting, updates, ondersteuning en het verwerken van online betalingen. Met deze goedkope en all-in-formule hebt u binnen een paar dagen uw eigen webshop.

Er bestaan nog twee andere oplossingen: open source en op maat. Bij de eerste opent u online een rekening en construeert u zelf uw webshop. Nadeel is hier dat u een meer dan gemiddelde digitale kennis voor nodig hebt en allicht ook heel wat tijd om er aan te besteden.

U kunt natuurlijk ook een volledige webshop op maat laten maken en de webshop van uw dromen creëren. U besteedt dan de ontwikkeling van uw website uit aan een gespecialiseerde onderneming. Weet dat deze oplossing duur kan uitvallen.

3. Verzorg de vorm

De verpakking is vaak het enige fysieke contact tussen onderneming en klant.

Verzorg eerst en vooral de levering. Hoe sneller, hoe beter. Hou het traject dus liefst zo kort mogelijk. Uit de wijze van levering kunt u ook de identiteit van uw merk laten spreken (bv. met de fiets, elektrische auto ...)

Ander aandachtspunt is, zoals gezegd, de verpakking van uw product. Hieruit moet de identiteit van het merk duidelijk naar voor komen (logo, personalisatie ...).

Een flexibel en goed georganiseerd retoursysteem draagt zeker ook bij aan de identificatie van uw merk.

4. Kies een vlotte betaalmethode

De reden waarom de meerderheid van cliënten op het laatste moment toch nog afziet van zijn aankoop, is het gebrek aan een vlotte betaling. Het lijkt de klant te weinig beveiligd, het is te traag, te lang, te complex en de klant haakt alsnog af net op het moment van betaling. Om dit te vermijden, doet u het best een beroep op de zogenaamde Payment Service Providers.

Of kies voor een beveiligde site zoals Paypal en Ingenico waarop klanten met hun kredietkaart kunnen betalen binnen een beveiligde omgeving.

Andere webshops bieden de mogelijkheid om te betalen via overschrijving of betaling bij levering.

Hou er ook rekening mee dat meer en meer mensen een smartphone of een ander mobiel toestel bezitten. Een betaalapp gebruiken, zoals Paypal app, Bancontact app of Sixdots, is dus zeker het overwegen waard.

5. Brouw de optimale marketingmix

Voor een webshop hebt u een multikanale marketingmix nodig. Dat is evident. De inhoud van uw site moet geoptimaliseerd zijn voor zoekrobots door gebruik te maken van relevante sleutelwoorden, die met andere woorden relevant zijn voor uw product of dienst én vaak gebruikt worden door uw klanten. Zo maakt u uw site ‘SEO-proof’.

Ook e-mail is, een vaak onderschat, maar bijzonder waardevol marketinginstrument. Ook al denkt u hiermee in de massa mails te verdwijnen. In realiteit zal, bij een goed opgestelde mail, de ontvanger kijken van wie de mail afkomstig is en minstens de eerste lijn van de mail lezen. Om tot een effectieve verkoop over te gaan, zal dan weer de inhoud van de e-mail essentieel zijn.

En tenslotte helpen ook de sociale media u om een emotionele band te creëren met uw klanten en in drecte interactie met hen te treden. U kunt de sociale media zelfs inzetten bij het beheer van uw dienst na verkoop.

6. Ontwikkel een financieel plan

De meeste ondernemers onderschatten de kosten van een webshop. Bij die kosten zijn er eenmalige kosten, maar ook terugkerende kosten.

Bij de eenmalige kosten moet u rekening houden met: de ontwikkeling van uw webshop en de opslagkosten van uw voorraden.

De terugkerende kosten bestaan uit: het onderhoud en de hosting van uw webshop, het abonnement voor de leverancier van uw betaalsysteem verzekeringen, personeel en uw eigen loon.

Eens online komen daar ook de marketingkosten bij.

Tenslotte, mag u ook de productie-, de verpakkings-, de online transactie- en de verzend- en de retourkosten niet vergeten.

7. Ga voor volledige transparantie

Voor u uw klant aankopen doet, moet u klant over de belangrijkste punten helder en duidelijk informeren.

Wees duidelijk over uw onderneming, uw contactgegevens, de kenmerken en eigenschappen van uw product of dienst, de totaalprijs, de beschikbaarheid, de levering, de retour en de garantie.

Informeer u over de wetgeving die van toepassing is, voor u online gaat en communiceer ook hier transparant over met uw klanten

Verzend