Wat is crowdfunding? En welke mogelijkheden biedt het u als ondernemer? Wat is het verschil met een klassieke lening bij de bank? Expert Rik Van Schoors, director business development, vertelt u alles wat u als ondernemer wilt weten. 

"Wanneer u vroeger met uw project naar de bank kwam, ging u meestal met een klassieke lening naar huis. Vandaag niet meer. In een wereld van verandering zijn er nieuwe oplossingen. En zoeken we naar de oplossing die het beste bij uw project past. Dat kan een lening zijn. Een subsidie. Of crowdfunding."

Wat is crowdfunding?

Letterlijk betekent crowdfunding ‘financiering’ door de ‘massa’. U stelt uw project online voor op een platform zoals My Microinvest of Hello crowd! en overtuigt er zoveel mogelijk mensen om uw project te steunen. Want vele kleintjes maken één … groot kapitaal voor uw project.

Waar komt crowdfunding vandaag?

Crowdfunding komt uit de muziekwereld. Jonge artiesten zonder platenlabel kregen, dankzij de steun van het publiek, toch de middelen bij elkaar om hun plaat uit te brengen. Vandaag is crowdfunding -mede door de bankencrisis én de opkomst van sociale media-  een volwaardige financiering voor ondernemers.

Hoe werkt crowdfunding?

Stel, u hebt een geweldig idee en u zoekt kapitaal om het uit te werken. Het is een risico, maar het proberen waard. Na een gesprek bij uw bank blijkt crowdfunding de beste oplossing voor uw project om een deel van het kapitaal te verwerven. Dan komt het erop aan om het zoveel mogelijk mensen uit grote publiek te overtuigen met uw online campagne waarin u uw project voorstelt op MyMicroinvest of Hello crowd!

Crowdfunding is een deel van uw marketing

Uw project staat online. Uw campagne loopt. Uw vrienden en familie delen uw project naar hartelust. Want sharing is caring. Als het goed gaat, dan groeit de community. Krijgt u veel likes, nog meer shares en een zeer grote visibiliteit. 

Bovendien staat uw project tussen de andere innovatieve projecten. Als positionering kan dat tellen. Ook is het een ideale manier om de markt af te tasten. En krijgt u een goed zicht op wie uw potentieel cliënteel is. Is er überhaupt een publiek voor uw project? Hoe populair is het? Zo ja, wie komt er als eerste over de brug met een bijdrage? Hoe reageert de community van investeerders op de prijs? Op aanpassingen aan het product? 

Investeerders voor uw onderneming in het grote publiek

Want het grote publiek, dat zijn uw investeerders. Zij bepalen of ze inzetten op uw project. Met een symbolische euro of een heus startkapitaal. Haalt u het afgesproken bedrag niet? Dan krijgen de investeerders hun bijdrage terug. En hebt u nog wat werk aan de winkel. Haalt u het afgesproken bedrag? Proficiat. Dan wordt het overgeschreven en kan u starten met uw project. 

Crowdfunding is geven en nemen

U kunt uw investeerders op verschillende manieren iets teruggeven. Want er zijn  4 verschillende manieren van crowdfunding. Op basis van aandelen of leningen. Waar de investeerder dus een ‘financiële return’ terugkrijgt. En op basis van donaties en beloningen. Waar er sprake is van een ‘emotionele return’. 

1. Crowdfunding via donaties 

Hier begint het vaak mee. U klopt aan bij vrienden, familie en iedereen die u kent, voor een vrije bijdrage om uw project te realiseren. U ontvangt de donaties omdat zij in uw project geloven. Dat kan een artistiek project zijn. Of een sociaal project bv. een weeshuis in oprichting. Of een passie die u professioneel wilt uitbouwen. 

2. Crowdfunding via beloning 

Als het project rijper is, is er een bedanking mogelijk. Denk aan de stickers van het Rode Kruis. Of aan naamsvermelding op de website. Of origineler, zoals bij Lunar Mission One, waar uw naam zelfs in de shuttle werd gegraveerd. 

Wat ook vaak gegeven wordt, is een voorkooprecht. Zo haalde Pebblewatch met haar 1e campagne, tegen alle verwachtingen in, meer dan 10 miljoen dollar op dankzij 60.000 investeerders. Genoeg om de productie te financieren. Ook wisten de bedenkers exact hoe de markt zou reageren op hun project. En de investeerders? Die kregen als 1e de kans om een exemplaar aan te schaffen. Al hebben ze er even op moeten wachten.

Vaak verwelkomt u uw investeerders daarmee in een community, die de ontwikkelingen van uw project op de voet volgen. Zij worden uw ambassadeurs. En zorgen voor de beste reclame. 

3. Crowdfunding via aandelen

U hebt nog 100.000 euro extra kapitaal nodig? U kunt die zelf, als privépersoon in uw onderneming steken. Al kan dat ten koste van uw werkingskapitaal gaan. Of bij uw ouders, vrienden en kennissen verzamelen. Weeral. Misschien is het raadzamer de professionele crowd aan te spreken om mee in uw bedrijf te stappen. Met Business Angels of Venture Capitalists. Business Angels participeren tot 50.000 euro. Venture Capitalists vanaf 100.000 euro. 

Slaagt uw project? Dan genieten de investeerders mee. Loopt het uit op een fiasco? Dan zult u eerlijk moeten uitleggen waarom u het kapitaal niet kunt teruggeven. 

4. Crowdfunding via lening

U krijgt een lening dankzij individuele personen. U geeft uw investeerders de intrest. En die is vaak hoger dan wat banken aanrekenen. Maar u krijgt er wel wat voor terug: 

“Net zoals Australian Homemade Icecream deed. Ze haalden 300.000 euro op om een nieuwe vestiging te openen op de Meir in Antwerpen. Het grote voordeel is dat ze enorm veel mensen -lees: potentiele klanten- bereikt hebben. Hun crowdfundingscampagne diende tegelijkertijd als een soort marketingbudget. Want dankzij de campagne wist iedereen ‘de nieuwe Australian’ te vinden. Missie geslaagd.”

Nadelen van crowdfunding

Eéntje maar: Het ergste wat u in de beginfase kan overkomen, is dat u uw project niet gesmaakt wordt door de crowd. Als uw campagne niet aantrekkelijk genoeg is, of niet duidelijk genoeg voorgesteld wordt. Laat dat een leerproces van vallen en opstaan zijn. Schaaf uw project bij. En sta snel weer op. 

Ondertussen wordt er ook een limiet van het te halen bedrag vooropgesteld. Om te vermijden dat u het slachtoffer wordt van uw eigen succes. Wat Pebblewatch overkwam, gebeurt niet meer. Pebblewatch haalde zoveel geld op, dat ze niet konden volgen met de productie. De investeerders hebben zeer lang op hun beloofde smartwatch moeten wachten. 

Crowdfunding of een klassieke lening?

“Een klassieke lening is nog altijd goedkoper dan crowdfunding. Als de bank (nog) geen lening wilt geven kan fondsenwerving via crowdfunding de ideale voorbereiding zijn op een klassieke lening.

Want de bank is er niet om zomaar leningen uit te delen met het spaargeld van de burger, als het risico (nog) te groot is. 

Anderzijds, als de crowd al mee is, dan is de bank al meer overtuigd. Maar het kan ook samengaan. In ieder geval sluit crowdfunding een klassieke lening niet uit. Het kan perfect in combinatie. En de klassieke lening gaat zeker niet verdwijnen.” 

Hello crowd!

Hello bank! lanceerde recent Hello crowd!, het Belgisch crowdfundingsplatform in samenwerking met de Europese speler Ulule. Hier ligt het accent op sociale en culturele projecten en diensten. En hier moet u zijn voor ‘emotionele crowdfunding’. Het werkt alleen met donaties en beloningen. Net zoals bij Kickstarter.com. U of uw investeerder hoeven geen klant te zijn bij Hello bank! Investeren kan al vanaf 5 euro.

MyMicroInvest

Voor ‘financiële crowdfunding’ is er My MicroInvest. Uw investeerders kopen een aandeel of voorzien uw project van een lening. Waardoor uw project naar een volgend niveau getild kan worden. My MicroInvest, de pionier van België sinds 2012, richt zich naar start-ups uit alle sectoren, die minstens op zoek zijn naar 250.000 euro extra kapitaal en daarvan minstens 50.000 euro via crowdfunding willen ophalen. My MicroInvest is bijzonder toegankelijk. Investeerders kunnen al beleggen vanaf 100 euro. 

“Het grote verschil met andere Belgische crowdfunding-platformen, want er zijn er nog meer uiteraard, is dat de crowd samen met professionele investeerders, privé of bedrijven, Business Angels of Venture Capitalists kunnen beleggen. En dat is uniek.” 

Crowdfunding verovert de toekomst

"Crowdfunding vertrekt vanuit een geloof. Als ondernemer. Maar ook als investeerder. En samen met gelijkgestemde investeerders, geloven we als een hechte community in uw project. Ik ben ervan overtuigd dat crowdfunding, alleen maar zal toenemen in België. In het bijzonder emotionele crowdfunding: op basis van donaties en beloningen. Niet wat op korte termijn het meeste opbrengt. Wel waar het hart van vol is."

Verzend