Heel wat ondernemers zien opportuniteiten in de opkomst van het digitale. Bent u offline gestart? Dan is online gaan de volgende stap om de groei van uw activiteiten te garanderen.

Als bedrijfsleider is het niet vanzelfsprekend om de digitale wereld te doorgronden. Er komt heel wat bij kijken: op de eerste pagina in de zoekresultaten van Google staan, twee keer per week een nieuwsbrief uitsturen, uw merk bekend maken via sociale netwerken, e-mailadressen verzamelen van potentiële klanten... Het zijn stuk voor stuk doelstellingen van uw onlinestrategie.

Maar hoe begint u eraan?

Acht elementen van digital marketing voor ondernemers

1. Social media marketing

Bij ‘social media marketing’ worden de sociale netwerken ingezet om uw merk te promoten. Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn ... Elk netwerk heeft zijn eigen voordelen en specifieke kenmerken. Al zijn ook enkele algemene regels van toepassing

  1. Maak uw accounts aan en 'reserveer' alvast de namen van uw subdomeinen: Twitter.com/uwmerk, Instagram.com/uwmerk, Facebook.com/uwmerk, ...
  2. Bepaal uw doelstellingen en creëer een stijl. Uw sector zal uw keuze voor bepaalde sociale netwerken bepalen. Zo werkt Instagram heel goed voor een restaurant. En is LinkedIn geschikt voor business-to-business-dienstverlening.
  3. Stel een 'editorial' kalender op. Vanaf het moment dat u actief bent op de sociale netwerken, is het belangrijk om regelmatig van u te laten horen. Maar stel uzelf eerst de vraag: rond welke tijd zitten mijn potentiële klanten voor hun scherm? Want alles draait om interactie!

Communicatie op sociale netwerken heeft een andere logica dan communicatie op een website. Laten we even vergelijken ...

Communicatie via de sociale netwerken

  • U wekt de belangstelling van surfers op de plaats waar zij zich bevinden.
  • U bent aanwezig op belangrijke knooppunten met veel internetverkeer.
  • U zorgt voor interactie en beantwoord vragen van internetgebruikers.
  • U publiceert informatie waarvan u weet dat ze in de smaak zal vallen.
  • U creëert een ‘flow’ van informatie met regelmatige updates.

Communicatie op het internet

  • U lokt bezoekers naar uw webruimtes.
  • U hebt een eigen website.
  • U praat en internetgebruikers lezen, er is geen ineteractie.
  • U publiceert informatie die u bevalt.
  • U volgt een logica van occasionele updates.

2. E-mailmarketing

E-mailmarketing wordt soms als ondankbaar ervaren:  u steekt tijd in het samenstellen van een e-mail die nadien naar honderden adressen wordt gestuurd. En net als bij een dobberende fles op zee, weet u niet of uw boodschap gelezen wordt. En toch is de studie van consultancybureau McKinsey formeel: het is belangrijk om e-mails te sturen. Waarom? Ze zetten uw doelgroep tot drie keer meer aan om te kopen. En dat voor een bedrag dat 17% hoger ligt. 

  1. Kies voor een goede e-maildienst. MailChimp is bijvoorbeeld een uitstekende oplossing en biedt u veel gratis functies.
  2. Maak een e-mailtemplate die past bij de huisstijl van uw merk of onderneming. Op het internet vindt u veel voorbeelden, bovendien zijn deze templates vaak gratis!
  3. Organiseer campagnes met verschillende objectieven, afhankelijk van de verschillende sectoren in uw adressenbestand: human resources, immobiliën, onderwijs, …

3. Lead generation

Zonder e-mailadressen kunt u natuurlijk geen nieuwsbrief uitsturen … Lead generation is de term voor het verzamelen van gegevens om commerciële kansen te creëren. Bijvoorbeeld: e-mailadressen van bezoekers op uw website. Maar hoe trekt u mensen over de streep om hun gegevens met u te delen? 

  1. Lanceert u een nieuwe dienst of een nieuw product?  Maak dan een aangepaste landingspagina waar u uw bezoekers op de hoogte houdt van de lancering.
  2. Bied websitebezoekers iets aan in ruil voor hun e-mailadres. Dat kan een e-book zijn, een inschrijving voor een seminarie of een korting bij de volgende aankoop.
  3. Hou uw lijst met adressen up-to-date! Ook mensen die zelf contact met u opnamen, voegt u toe aan uw mailinglist. Breng iedereen uit uw bestand regelmatig op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in uw onderneming.

4. Zoekmachineoptimalisatie

Bovenaan in de zoekresultaten van Google verschijnen? Daarvoor gebruikt u SEO. Dat is search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie. Deze tactiek evolueert voortdurend. Al zijn er wel enkele basistips waar u behoorlijke resultaten mee haalt… 

  1. Goed gekozen trefwoorden optimaliseren uw website. Gebruik ze vooral in de titels van uw pagina’s en bovenaan in uw tekst. Herhaal ze nadien regelmatig in de lopende teksten van uw site.
  2. Gebruik een planningstool om uw trefwoorden te kiezen, zoals Google Adwords. U kiest uw taal, uw regio en uw sector. Nadien krijgt u per trefwoord een raming van het aantal opzoekingen per maand. Daarnaast geeft de tool een indicatie van de concurrentie per trefwoord. 
  3. Maak een blog die uw SEO-strategie verrijkt. Is uw inhoud relevant en wordt die door bezoeker gedeeld? Dan scoort uw website beter in de zoekresultaten.

5. Conversieoptimalisatie

Stel: u bent eigenaar van een webshop. Elke maand bezoeken 1.000 mensen uw website, waarvan er ongeveer 10 een aankoop doen. Dat betekent dat uw conversiegraad 1% bedraagt. Wilt u meer verkopen? Dan zijn er twee mogelijkheden: u kunt het aantal bezoekers van uw website vermeerderen of u verbetert de flow (het traject dat uw bezoekers afleggen) van uw site. In dat laatste geval spreken we van conversieoptimalisatie. 

  1. Voorzie voor elke pagina één doelstelling en één call to action. Maakt u via een sociaal netwerk  of via Adwords reclame voor een van uw producten?  Verwijs uw bezoekers dan door naar een specifieke link, en niet naar uw homepage.
  2. Durf uzelf in vraag stellen! Wat de beste inhoud of het beste ontwerp is voor u, is dat niet noodzakelijk voor uw bezoeker. Wilt u hem of haar veranderen in een koper? Test dan verschillende versies van uw webpagina uit. Kies nadien voor de inhoud en de lay-out van het ontwerp dat u de beste verkoopresultaten oplevert.
  3. Onderwerp uw site aan de ‘vijf-seconden-test’. Een bezoeker beslist in minder dan vijf seconden of hij wel of niet op een pagina blijft. Wilt u uw pagina verbeteren? Maak ze dan zo eenvoudig mogelijk.

6. Analytics

De evolutie van uw strategie en de impact van uw beslissingen volgen en meten? Via analytics krijgt u een duidelijk beeld van het gedrag van uw bezoekers. Neemt uw internetverkeer toe, maar verlaten bezoekers uw pagina gemiddeld na tien seconden? Dan pikt u dit op via analytics en kunt u op tijd bijsturen.

  1. Het eerste dat u doet, is een gratis Google Analytics-account maken. Als dat gebeurd is, voegt u een code toe aan uw website. Daarmee worden alle gegevens in verband met het verkeer op uw website bewaard: bezoekduur, geografische herkomst, aantal geraadpleegde pagina's, mobiele bezoekers ...
  2. U volgt de evolutie van uw website ook op in tijd. Bij een belangrijke gebeurtenis (bijvoorbeeld een krantenartikel of een reclamecampagne) voegt u een commentaar toe in uw Analytics-code. Zo meet u de rechtstreekse impact van de gebeurtenis op het verkeer naar uw site, en kunt u uw toekomstige acties aanpassen.
  3. Trek lessen uit het verleden! Een website zonder evolutie is nooit goed. Niet elke pagina van uw website zal evenveel succes hebben. Neem de tijd om pagina’s die slechter scoren te verbeteren.

7. Content marketing

Marketeers zijn unaniem: content is king. En dat is absoluut waar! Voor een merk is het belangrijk om inhoud te creëren: via een blog, op sociale netwerken, in een e-book of met visuals ... Dit heet content marketing, en het is de beste manier om uw merk meer bekendheid te geven, én om aan klantenbinding te doen.

  1. Schrijf artikels voor uw blog of voor LinkedIn en stuur ze gratis naar uw contacten. Vinden lezers uw artikel interessant? Dan delen ze het. En zo positioneert u zich niet alleen als een opinieleider in uw vakgebied, maar vernieuwt u ook de inhoud van uw website en van uw profiel.
  2. Deel uw artikel via zoveel mogelijk sociale netwerken en maak het ook deelbaar op uw website.  Hiervoor bestaan handige plug-ins of widgets die u snel en eenvoudig installeert op uw site.
  3. Maak infographics.  Een sterke visualisatie maakt een ingewikkelde materie meteen duidelijk. Bovendien vergroot het de kans dat uw beelden viraal gaan.

8. Paid search marketing

Wilt u snel meer bezoekers op uw website? Overweeg dan paid search marketing. Met een klein budget maakt u al reclame. Al gaat dit natuurlijk ook niet als bij toverslag. Weet u te weinig over de verschillende mechanismen? Dan riskeert u dat uw geld slecht besteed wordt.

  1. Het bekendste platform is Google Adwords. Een account openen is simpel. Maar wilt u het maximum uit uw advertentie halen? Dan is het aan te raden om de gratis certificeringen te volgen! Zo leert u de subtiliteiten van de tool en verhoogt u uw return on investment.
  2. Stuur verkeer van uw advertenties altijd door naar een aangepaste landingspagina. Het is belangrijk dat uw bezoekers het gevoel hebben dat ze op het juiste moment op de juiste plaats zijn. Bied hen zelfs een korting of iets gratis aan. Dat zal de conversieprestaties van uw site verhogen.
  3. Hebt u geen tijd of beschikt u niet over de kennis om te adverteren? Schakel dan een professional in. Dat zal u wat kosten, maar op lange termijn rendeert het beter dan een overmoedige campagne die slordig oogt.

Sociale netwerken: impact en principes

Hoe past u zich aan de opkomst van sociale media aan?  Eerst en vooral: door hun impact op uw onlinecommunicatie te begrijpen:

  • Berichten worden korter.
  • Inhoud wordt sneller verspreid.
  • Er zijn meer communicatiekanalen.

Het is dus belangrijk om voor sociale netwerken te kiezen die passen binnen uw communicatiestrategie. Weliswaar met gerichte boodschappen die aangepast zijn aan het netwerk. Gebruik sociale media ter ondersteuning van uw offlinecommunicatie en zet ze in om informatie uit te wisselen met uw klanten. Denk dus altijd goed na over:

  • uw doelstelling;
  • uw boodschap;
  • uw doelgroep;
  • de frequentie.

Facebook

  • Gebruikers: zes miljoen in België.
  • Updatefrequentie: geregeld.
  • Doelgroep: community’s van fans.
  • Doelstellingen: klantenbinding, feedback, nabijheid.
  • Formaat: enkele regels en een hyperlink.
  • Graadmeter van succes: betrokkenheid (likes, shares, ...).

Twitter

  • Gebruikers: 1 miljoen in België.
  • Updatefrequentie: dagelijks.
  • Doelgroep: 'early adopters' en influencers.
  • Doelstellingen: feedback, nabijheid, mening.
  • Formaat: 140 tekens.
  • Graadmeter van succes: betrokkenheid (retweets, replies ...).

Instagram

  • Gebruikers: 1 miljoen foto’s per maand in België.
  • Updatefrequentie: dagelijks.
  • Doelgroep: mix tussen fans en influencers.
  • Doelstellingen: nabijheid.
  • Formaat: foto en beschrijving.
  • Graadmeter van succes: betrokkenheid (volgers, likes ...).

Verzend