Overzicht in 10 vragen

Wat kan leasing en fleetmanagement voor uw business betekenen? Hoe werkt het en wat zijn uw voordelen?

Bizcover sprak met manager external sales Laurent Mélignon van Arval; de nr 1 in operationele leasing en fleetmanagement in België, Europa en de wereld. 

1. Wat houdt operationele leasing of fleetmanagement in?

L.M.: “We nemen alle taken van u over die met uw auto of wagenpark te maken hebben. Van het financieren van de aankoop, het maandelijkse budget, tot alle diensten die daarna volgen: regelmatig onderhoud, banden vervangen, zorgen voor vervangvervoer, verzekeringen, taksen,… We dekken al uw kosten via 1 maandfactuur. 

Ook adviseren we u proactief. Hoe uw carpolicy -of uw geheel van afspraken- beter kan. Hoe u uw personeel sensibiliseert om zuiniger te rijden. Of voorzichtiger. En adviseren we u hoe u nog beter kan besparen.” 

2. Is fleetmanagement alleen iets voor grote bedrijven? Vanaf hoeveel auto’s kan ik met jullie in zee gaan?

L.M.: "Dat kan al vanaf 1 auto. Want elke B2B-klant is welkom bij ons. Het voordeel is dan meteen dat u perfect uw kosten budgetteert. U betaalt één vaste prijs per maand. En u wordt - omdat alle kosten gespreid worden over de looptijd van het contract- nooit meer met onverwachte kosten geconfronteerd.” 

3. Waarom zou ik dat willen uitbesteden? Als ik een groot bedrijf heb, is het dan niet goedkoper fleetmanagement binnenshuis te houden?

L.M.: “Uiteraard kunt u alles zelf doen. Maar daarom doet u het niet altijd beter. Of goedkoper. Meestal neemt iemand van HR of inkoop deze taak erbij. En handelt dat, onder toenemende tijdsdruk, snel snel af. Vaak nog na de uren. Controle, rapportage en sensibilisering schieten er dan vaak bij in. Logisch. Want fleetmanagement is uw core business niet. 

Een specialist in fleetmanagement kent zijn vak door en door. Heeft de juiste contacten. Heeft ook betere afspraken over de manier van werken. Bovendien wordt alles sneller afgehandeld. Om u een idee te geven: Arval beheert bijna 50.000 voertuigen. In België alleen al. Neem nu banden, we kopen er meer dan 60.000 per jaar. Dat geeft ons meer buying power, waardoor u meegeniet van interessante tarieven. Dat geldt ook voor onderhoud, verzekering, bijstand, ...” 

4. Loont het om fleetmanagement uit te besteden, ook als ik mijn auto's al gekocht heb?

L.M.: “Ook dan. Want het gaat u wellicht meer tijd kosten. En geld. Want u zal nooit zeker zijn dat u de correcte prijs betaalt. U betaalt misschien al meer voor de auto. Maar ook na de bestelling als er bepaalde stukken vervangen worden. Gelukkig kan u, ook nadat u de auto’s hebt aangekocht, naar operationele leasing overschakelen: wij kopen uw wagenpark over en nemen al uw taken en risico’s over. U geniet meteen van alle operationele en financiële voordelen."

5. Kunt u een idee geven van de prijs?

L.M.: "We berekenen uw all-in-one prijs eenvoudig aan de hand van een aantal parameters. Zoals het aantal kilometers. En de looptijd van het contract: Vanaf 1 dag. Vanaf 1 maand. Of vanaf 24 maanden. Maar ook welke diensten u erbij neemt of welke niet. Met of zonder vervangvervoer? Welk type verzekering? Als we een offerte maken, dan is dat op maat. 

De verplichte parameters zijn de maandelijkse afschrijving, het onderhoud en de banden. Want we willen natuurlijk wel dat onze auto’s in veilige staat blijven. Dat komt iedereen ten goede. 

Voordeel van zo’n all-in-one prijs, is dat u niet voor verrassingen komt te staan. U heeft geen onverwachte kosten. Ook niet als er plots een uitgebreid garagebezoek is geweest. U weet perfect waar u aan toe bent. Het ganse contract lang. 

Kosten die niet inbegrepen zijn, zijn meestal afhankelijk van uw rijstijl. Zoals de franchise bij een ongeval. Of abnormale kosten, vaak als gevolg van nalatigheid, die zijn ook niet gedekt door de provisie. We weten hoe vaak de auto naar de garage moet. Wanneer de remblokjes vervangen moeten worden. Dat is onze expertise. Maar abnormaal rijgedrag valt daarbuiten."

Als u een auto koopt, dan kost u dat al snel 15.000 euro in één keer. Of u zou voor financiering kiezen. Dan komen alle kosten er nog bij. De ene maand heeft u geen facturen. De maand erna plots 3 tegelijk. U kent de aankoopprijs van de auto misschien. Maar niet de totale kost van het gebruik in de jaren erna. Dat is één groot vraagteken. Bij ons weet u met 1 offerte exact wat u zult betalen." 

6. Stel, de auto's moeten op controle, dan doen jullie dat voor mij?

L.M.: "Dat hangt van het type contract af. Krijgt u een melding op het dashboard? Dan is het tijd voor een onderhoud. Bel ons op, en wij plannen een afspraak in op het moment dat het u past in de garage van uw keuze. 

Geen tijd te verliezen? We hebben een ‘workplace’ voorzien, met wifi, waar u rustig kunt doorwerken. Naargelang uw contract, zorgen we voor vervangvervoer. Of komt de garagist uw auto ophalen. Of passeert u langs de pitstop, voor kleinere interventies." 

7. Wachten op mijn auto duurt altijd te lang. Kan het onderhoud ook sneller, als jullie de garage kiezen?

L.M.: "Ja. Dat begint bij de bestelling van de auto. Vervolgens de inschrijving en later het onderhoud. We werken niet zomaar met elke garagist samen uiteraard. Enkel met geselecteerde garagisten waar we een SLA mee hebben: een Service Level Agreement. Dat is een contract over onze afspraken en processen. Waardoor we efficiënter werken. Want dankzij duidelijke afspraken winnen we tijd. Dus: wij kiezen de garage, maar u geniet van de korting."

8. Kan ik dat volledig inbrengen als beroepskost?

L.M.:"Dat hangt er vanaf. De regel is: hoe groener, hoe meer aftrekbaar. Elektrische auto’s bijvoorbeeld zijn 120% aftrekbaar. Voor sommige parameters staat het vast: zaken zoals brandstof (75%), verzekering (75%), intrest (100%), … Hier vindt u alles over de nieuwe taksregels vanaf 1/1/2016. (link naar url artikel 3 vanaf 15/01)

Daarom krijgt u een gedetailleerd fiscaal overzicht. En kent u het exacte bedrag dat u kunt afschrijven. Voertuig per voertuig.

Als u zelf voor uw auto of wagenpark zorgt, krijgt u alle facturen apart: voor de aankoop van de auto. Facturen van de garage, van uw verzekeraar, verkeersbelasting, … En dan moet u -of uw boekhouder-  elke apart factuur verwerken. Ook dat kost u tijd. En geld. Bij ons krijgt u 1 factuur per maand. Alles mooi opgesplitst met detailoverzicht van wat fiscaal aftrekbaar is." 

9. Bestaan er vooroordelen over operationele leasing en fleetmanagement?

L.M.:  "Dat we teveel doorrekenen? We hebben dat nochtans allemaal tot na de komma berekend. Met een all-in-one betaalt u voor elk onderdeel een provisie. 

Neem nu bv. vervangvervoer. Als u dat niet nodig hebt, dan denkt u natuurlijk: ik betaal teveel. Tot u het nodig hebt. 

Of dat we niet transparant zouden zijn op het einde van het contract? Nochtans werken we met de Rentanorm: een objectieve expertisenorm bepaald door een onafhankelijke organisatie. Dus hebben we gewoon een lijst met de prijs van alle schadegevallen. En die communiceren we op voorhand. Uiteraard moet u zorg dragen voor de auto. Maar u moet ook weten wat het kost als bv. de bumper beschadigd is en bijgeschilderd moet worden op het einde van het contract.

Wij dragen alle risico's. Op elke parameter van uw contract. We noemen dat ‘mutualisatie’. Risico’s dekken. Uiteraard kan u als bedrijf die risico’s ook zelf betalen. Dan halen we dat uit het contract. Dat is allemaal bespreekbaar. Maar of er dan winnaars uitkomen? Dat laat ik in het midden." 

10. Laatste vraag: Waarin zijn jullie anders dan de concurrent?

L.M.: "Als er interesse is, maken we eerst een scan van uw carpolicy. Bestaat die überhaupt? Wat zijn de huidige afspraken? Hoe kiezen de mensen hun auto? Wat is er afgesproken over doorbelasting? Hoe is de budgettering opgebouwd? We bekijken samen waar we kunnen verfijnen. Zonder dat uw bedrijfsfilosofie overhoop te halen.  

Ook krijgt u elk jaar een fleet-analyse. Zijn er bestuurders die aangesproken moeten worden? Gaat iedereen op tijd op onderhoud?  Is er een risico op motorschade? Zijn er teveel boetes? Wie kan er een ecodriving-cursus gebruiken om de kosten voor de brandstof te verminderen? Dat komt allemaal aan bod in onze jaarlijkse fleet-analyse. Als dat nodig is, kan dat ook tijdens het jaar natuurlijk. We leveren u niet alleen de auto. Maar helpen u van a tot z met fleetbeheer. 

We bekijken uw mobiliteitsbudget in zijn geheel. We merken bv. dat niet iedereen nog fulltime een auto nodig heeft. Maar de tijd dat een auto alleen voldoende is, is ook voorbij. Daarom bieden we ook autodelen tussen collega’s aan. Of de combinatie van bv. een elektrische auto plus een familiewagen voor tijdens de vakantie. Of een auto met een fiets naar keuze of treinabonnement. Wij horen uw noden en wensen. En zorgen voor de oplossing."

Meer weten over autofinanciering?
Verzend