Concurrentie: bij velen boezemt het woord eerder angst in dan vertrouwen. Maar hoeft dat wel zo te zijn? Katrien Geerts, die met YES!talents een eigen bedrijf begon in de hypercompetitieve interimsector, legt uit waarom concurrentie volgens haar een goede zaak is, en wat u eruit kan leren.

YES!Talents weet hoe het verschil maken met de concurrentie

Katrien Geerts van YES!talents legt uit hoe concurrentie haar drijft om de dingen steeds beter aan te pakken.

Wees niet bang voor concurrentie

Katrien Geerts had van jongs af aan al de droom om een eigen bedrijf op te richten. Hoewel ze eerder toevallig in de interimsector terecht kwam, was ze meteen geboeid door het contrast tussen het puur commerciële salesaspect, met klantenprospectie en targets van ingevulde vacatures enerzijds, en het sterk menselijke aspect van kandidaten verderhelpen in hun zoektocht naar de juiste job anderzijds. 

 

Dat de interimsector een bijzonder commerciële en competitieve sector is, vindt ze geen probleem. “Concurrenten maken mee de markt. Heeft u veel concurrentie? Dan heeft u ook veel markt. Ik zou veel meer schrik hebben moest ik een nieuw product of dienst op de markt brengen : dan heb ik immers geen enkele zekerheid of er wel een markt voor is. In zekere zin kan het zelfs een geruststelling zijn: lever je goed werk, dan heb je sowieso werk.”

Bekijk hoe u de zaken anders kunt aanpakken

Al is het soms natuurlijk ook gewoon vervelend: als een concurrent met een van uw klanten gaat lopen, u net te snel af is met een deal, of iets gewoon beter aanpakt dan u. Maar dat biedt ook kansen: “Sta op zulke momenten even bij de zaken stil, kijk hoe die concurrenten het doen, en denk na hoe het beter kan. Veel van hen werken immers op dezelfde manier, doen dezelfde dingen goed en maken dezelfde fouten. Laat u daardoor inspireren om de zaken anders aan te pakken. U zou ervan versteld hoe gemakkelijk het soms is om er bovenuit te steken, simpelweg door een paar dingen net iets anders, slimmer of sneller te doen.”

 

“Een voorbeeld: soms gebeurt het bij ons dat het tijdens een sollicitatiegesprek gewoon niet klikt tussen de beide partijen, terwijl die personen misschien nooit zullen moeten samenwerken. In dat geval proberen we een nieuw gesprek te regelen, met een andere medewerker, om zo toch tot een succesvolle match te komen.”

Denk op lange termijn

Daarnaast is het ook belangrijk commercieel te denken op lange termijn. “Veel kantoren weigeren om enkel de communicatie rond een vacature te doen als een bedrijf de uiteindelijke selectie zelf wil doen. Wij doen dat wel, ook al brengt dat natuurlijk veel minder op. Soms blijkt de vacature dan niet de beoogde respons te krijgen, of vraagt het selectieproces zoveel tijd dat de klant uiteindelijk toch bij ons belandt.” Iets dat op het eerste gezicht misschien meer moeite kost, betaalt zichzelf achteraf dus mogelijk dubbel en dik terug.

Katrien Geerts

Katrien Geerts is al 15 jaar actief in personeelsrekrutering en uitzendarbeid. Na ervaring op te doen in loondienst richtte ze eerder al een eigen selectiebureau op, en nu ook een interimkantoor: YES!talents. Daarmee zet ze in op een sterk persoonlijke aanpak en wil ze zich profileren als lokale partner voor kmo’s. 

Verzend