Charles-Antoine Huybrechts, medeoprichter van een Belgisch biologisch cosmeticamerk, kent de kneepjes van het ondernemersvak en onthult ons de factoren die aan het succes van zijn onderneming hebben bijgedragen. Het is moeilijk om als outsider op te vallen naast de internationale cosmeticareuzen. Ontdek hoe deze start-up zijn productaanbod over de hele linie heeft ontwikkeld en op slechts enkele jaren tijd bekendheid heeft verworven.

De ontwikkelingsfases

Na het analyseren van de cosmeticabranche stelde ik vast dat er enerzijds een gebrek aan transparantie was, anderzijds dat geen enkel biomerk aangename texturen en geuren bood.

Samen met mijn vennoot heb ik toen beslist om te innoveren en een merk op de markt te brengen met een imago, branding en verpakking die opvallen. Wij hechten veel belang aan de oorsprong van onze producten en vermelden exact de samenstelling en ingrediënten ervan, die allemaal biologisch en gegarandeerd te traceren zijn. Bovendien vinden wij de authenticiteit van onze cosmeticaproducten uitermate belangrijk.

Natuurlijk gebeurde dat niet van vandaag op morgen. Pas na vijf jaar onderzoek en ontwikkeling kwamen we tot het aanbod dat we nu aanbieden. Wij werken met biologische plantaardige oliën met heel specifieke geuren en kleuren. Deze elementen zijn erg moeilijk in onze formules te integreren, maar net hierdoor kunnen wij met traditionele merken concurreren. Wij wilden er ook een 100% Belgisch product van maken, van het ontwerp tot de productie: onderzoek & ontwikkeling gebeurden in samenwerking met een chemisch ingenieur gespecialiseerd in cosmetica en gevestigd in Antwerpen. De productie gebeurt in Brussel in ons eigen laboratorium, dat voldoet aan de normen van ISO 22716. De etikettering vindt plaats in een beschutte werkplaats in Wallonië. 

Tot slot worden wij geruggensteund door een bank en hebben wij persoonlijke middelen ingebracht om de onderneming op te richten. Om de internationale groei te stimuleren, zijn wij ervan overtuigd dat wij het kapitaal voor investeerders moeten toegankelijk maken.

Uw merk lanceren

Allereerst hebben wij in aanwezigheid van de Belgische pers een promotie-avond georganiseerd. Vervolgens hebben we ons laten begeleiden door een communicatiebureau met uitstekende contacten bij de media. Tot slot hebben wij gebruik gemaakt van reclame, zowel via de traditionele kanalen als via sociale media, die een enorme steun betekenden. We merken bovendien dat het uitdelen van staaltjes helpt om klanten te verwerven en te behouden. 

Voor de distributie hebben we opzettelijk gekozen voor een selectief netwerk, met name apotheken en apotheken met drogisterijproducten. Dat leken ons de gepaste kanalen omdat de klant er uitgebreid advies krijgt – net wat we nodig hebben als jong merk dat de markt wil veroveren.

Voor de export konden we rekenen op de hulp van Brussels Invest & Export. Deze instantie heeft ons bijgestaan om internationaal te gaan en bij de deelname aan salons in het buitenland. Dat heeft vruchten afgeworpen, aangezien we nu in een tiental landen vertegenwoordigd zijn.

Zichzelf in vraag stellen

"Ik denk meteen aan onze 'grand slam', bestaande uit de volgende elementen: innovatie, differentiatie, dynamisme en ambitie."

Een ondernemer moet constant vraagtekens bij zichzelf durven plaatsen. Twee maanden voor de lancering van ons merk hebben we bijvoorbeeld beslist om de kleurcode van onze producten volledig te veranderen. Wij zijn continu op zoek naar innovaties en willen het merk steeds vernieuwen, wat niet altijd evident is.

Advies voor aspirant-ondernemers?

“Work hard, play hard”, werk onvermoeibaar, maar voel u toch als op vakantie. Word elke ochtend wakker met een glimlach om naar uw werk te gaan en vooral: doe wat u graag doet.

Omring u met personen die u aanvullen, vind niet het wiel opnieuw uit en wees beter dan de andere spelers op de markt. Pieker niet te veel voordat u begint en wacht, indien mogelijk, niet tot u dertig bent!

Charles-Antoine Huybrechts

Na zijn studies economische wetenschappen aan de Saint-Louis Universiteit en aan de Leuven School of Management, begon hij zijn professionele carrière in de bankensector. Na 6 jaar ervaring opgedaan te hebben in Corporate Banking, besloot hij hiermee te stoppen en zich volledig te storten in het avontuur JYB Cosmetics.

Verzend