Tijdens het event “Vliegende Starters” van VOKA in Genk en Kortrijk werden dinsdagavond 9 mei de “BRYO awards” uitgereikt, een onderscheiding voor jonge, beloftevolle ondernemers. Wie heeft er gewonnen en vooral: waarom? Evy De Bruyker van VOKA geeft tekst en uitleg om andere ondernemers te inspireren. 

Hoe de jury en het publiek overtuigen?

Bryo staat voor Bright and Young en is al tien jaar een netwerk van jonge, gedreven mensen met een passie voor ondernemen. De organisatie reikt awards uit in drie categorieën: Rookie, Creative Highlight en Flanders Future. De eerste is voor bedrijven die nog maar pas begonnen zijn, maar al stevig uit de startblokken zijn geschoten. De tweede is voor een project dat uitblinkt in creativiteit en originaliteit. En de derde gaat naar het bedrijf dat volgens Bryo het potentieel heeft om door te groeien tot een economisch zwaargewicht.

De jury achter de awards bestaat zelf uit doorwinterde ondernemers die het klappen van de zweep kennen en dus weten waar ze over praten, zegt De Bruyker. "Ze weten ook waar Bryo voor staat. Uit een lijst van vijftien kandidaten selecteerden zij negen bedrijven voor een short list, dus drie kandidaten in elke categorie." 

De keuze van de jury telde uiteindelijk wel maar voor de helft mee, want ook het grote publiek stemde om de winnaars aan te duiden, niet verwonderlijk in deze tijden van e-marketing met likes en shares. “De kandidaten moesten daarvoor een filmpje maken van ongeveer anderhalve minuut waarin ze zichzelf en hun bedrijf voorstelden”, legt De Bruyker uit. “Die filmpjes werden op onze site geplaatst en dan konden mensen er voor stemmen.” 

Deze aanpak onderstreept nog maar eens de kracht van het internet, e-marketing en sociale media en benadrukt ook het belang van goede presentatievaardigheden. "Klopt", zegt De Bruycker. "U kunt het vergelijken met een pitch die de kandidaten moeten doen als ze voor een investeerder staan. Ze moeten dus goed beslagen op het ijs komen want ook op de avond zelf moesten de drie winnaars nog een pitch presenteren op het podium." 

Uiteindelijk werden op die manier drie winnaars gekroond. De Bruyker:

  • "Bij de Rookies ging de prijs naar Soulmade, een heel jong bedrijf dat Virtual Reality-toepassingen maakt. Ze bestaan nog maar een half jaar en werkten al voor bedrijven en organisaties als Nokia, Dupont en Artsen Zonder Grenzen. Ze willen Virtual Reality uit het “hype”-hoekje trekken en er echt bruikbare, concrete producten mee maken voor bedrijven en organisaties.”
  • Bij de Creative Highlights viel de keuze op Ark-Shelter, een bedrijf dat mobiele woningen en kantoren maakt, met veel aandacht voor ecologie en design. “Hun productie gebeurt in Slowakije”, legt De Bruyker uit, “het land waar één van de vennoten vandaan komt. Ze werken zowel op de B2B- als B2C-markt en bouwen hun units structureel op uit houtskelet zodat die direct gebruiksklaar zijn. Ondertussen hebben ze al meer dan twintig mensen in dienst.”
  • En bij Flanders Future tenslotte, kaapte House of Wedding de award weg. “Een bedrijf van een dame die al jarenlang als wedding planner werkt”, aldus De Bruyker. “Het is een onlineplatform dat alle betrouwbare toeleveranciers verzamelt onder een kwaliteitslabel. Zo bent u zeker van een geslaagd huwelijksfeest. Ze noemt zichzelf de "Michelingids van de huwelijksmarkt”. Het is haar bedoeling om de nog grotendeels immature, maar financieel interessante huwelijksmarkt grondig te professionaliseren." 

Evy De Brycker

Evy De Bruyker

Evy De Bruyker, werkt sinds 2006 voor Voka West-Vlaanderen. Samen met collega Astrid De Clerck vormt zij het team “Jong Ondernemerschap”. Start-ups en scale-ups coachen is haar passie.

Verzend