De interesse om voor een start-up te werken was nooit zo groot. Vooral jongeren voelen zich aangetrokken door de  innovatieve projecten en de dynamiek. Daardoor worden de vacatures van start-ups vaak makkelijk ingevuld, wat natuurlijk fijn is. Alleen: als start-up kijk je best naar specifieke profielen die ook echt bij zo’n jong bedrijf passen. Wouter Vanderheere van financieel vergelijkingsplatform TopCompare.be licht toe welke kwaliteiten onontbeerlijk zijn voor werknemers van een start-up. 

Kunnen vallen en opstaan

Het product van een start-up is nog in volle ontwikkeling. Daardoor zijn de klantennoden nog niet helemaal ontwikkeld en zelfs het hele businessmodel is vaak nog aan het evolueren. Een start-up moet daarom kunnen rekenen op de zin voor initiatief van haar werknemers, die bepaalde vanzelfsprekendheden moeten durven in vraag stellen en uitdagen, liefst zonder al te veel faalangst. 

En als iets verkeerd uitdraait, moeten werknemers hun ego aan de kant kunnen zetten en hun fouten toegeven, zodat ook anderen in de onderneming zichzelf tijdig kunnen bijsturen. Daarom vraag ik tijdens het sollicitatiegesprek de kandidaten vaak om een voorbeeld te geven van een situatie waarin ze eerst een stap achteruit moesten zetten voor ze twee stappen vooruit konden zetten. Kandidaten die nooit fouten maken zijn ofwel superwezens of zijn te risico-avers om een meerwaarde te zijn voor een start-up.

Uit de comfortzone durven komen

Kennis en ervaring zijn niet voldoende om een wezenlijke bijdrage te leveren aan een start-up. Ten eerste zijn jonge ondernemingen meestal met vernieuwende projecten bezig, waardoor kennis en ervaring alleen geen garantie op succes zijn. Allereerst bestaat er in het domein waarin de onderneming actief is vaak geen allesomvattende opleiding of compleet handboek. Denk aan het belang van Search Engine Optimization (SEO) voor vele jonge B2C internetbedrijven. Hier bestaan opleidingen voor, maar omdat Google’s zoekalgoritme een van de best bewaarde geheimen is en Google dat algoritme ook voortdurend verandert, is zo’n opleiding nooit af. Terwijl een goede ranking voor een start-up het verschil kan maken tussen een faillissement of een succesvolle kapitaalronde.

Ten tweede is het de uitdaging van een start-up om een bepaalde sector disruptief te benaderen. Zo disruptief zelfs dat beproefde concepten naar de prullenmand moeten worden verwezen. Werknemers moeten daarom bereid zijn om hun eigen kennis in vraag te stellen en zichzelf en anderen elke dag uit te dagen. Dat geldt zeker voor kandidaten met al enkele jaren op de teller. Hebben ze in het verleden eerder de platgetreden paden bewandeld of kunnen ze aantonen dat ze uit hun comfortzone kwamen? Een cv waar de leergierigheid van afdruipt, ligt meteen bovenaan mijn stapel. 

Doorzettingsvermogen & creativiteit

Vaak horen we op sollicitatiegesprekken dat mensen hun job beu zijn en “iets anders” willen doen. Gaan werken bij een ontluikend bedrijf is dan aanlokkelijk, omdat het de belofte inhoudt van meer autonomie en een toffere werkomgeving. Zulke dingen mogen echter niet de voornaamste redenen zijn, want zonder een rotsvast geloof in wat het bedrijf wil betekenen voor de maatschappij of haar klanten blijft de liefde niet lang duren. 

Zeker wanneer het bedrijf in woelig water terechtkomt, moet het beroep kunnen doen op het doorzettingsvermogen en de creativiteit van haar werknemers. Een vraag die ik tijdens een sollicitatiegesprek graag stel, is dan ook: wat zou je initiatief zijn om het leven van klanten te verbeteren? Dit geeft niet alleen aan hoe goed een sollicitant zijn huiswerk gedaan heeft, maar ook hoe sterk hij in het project gelooft en of hij dat kan vertalen in creatieve initiatieven. 

Verantwoordelijkheid nemen

De grote ambities van een jong bedrijf leggen onvermijdelijk een druk op de vaak jonge schouders van werknemers. Iedere werknemer heeft een rechtstreekse impact op het resultaat van de onderneming en dat brengt stress met zich mee. Daarbij worden persoonlijke prestaties en resultaten van dichtbij opgevolgd, want een start-up kan het zich niet veroorloven om kostbare tijd te verliezen. 

Deze prestatiegedreven omgeving, waarin ook jonge starters al snel op de voorgrond moeten treden, kan voor mensen met ‘podiumvrees’ als onaangenaam confronterend worden ervaren. Maar wat een start-up juist kan missen als kiespijn is iemand die zich verstopt als de onderneming door een (zoveelste) crisis dreigt te gaan en die zijn verantwoordelijkheid uit de weg gaat. Daarom: ga tijdens het sollicitatiegesprek dieper in op de individuele bijdragen bij een project die de sollicitant zelf als succesvol heeft omschreven. Als de kandidaat vooral heeft meegesurft op het werk van collega’s of medestudenten, is dat een no go.

Wouter Vanderheere

Wouter Vanderheere is de zaakvoerder en medeoprichter van TopCompare.be. Dit financieel vergelijkingsplatform informeert consumenten over de complexe en vaak weinig transparante financiële wereld, en helpt zo om het juiste financiële product te vinden tegen de beste prijs.