Carl Van de Velde leerde de kneepjes van het vak van succesvolle zaakvoerders en besloot na meer dan 10 jaar ervaring in het ondernemerschap zijn kennis door te geven aan andere ondernemers.

Leren van anderen

“Als beginnend zaakvoerder interviewde ik succesvolle Vlaamse ondernemers. Ik zocht mentors en ging actief op zoek naar wat hun methodes zo succesvol maakte. Het viel me op dat bij elk van hen drijfkracht, uniciteit, samenwerking, organisatie en maximalisatie centraal stonden. Ik besloot de combinatie van deze elementen zelf toe te passen, waardoor mijn onderneming erg succesvol werd. Daarop besloot ik om een deel van de opbrengst te investeren in mijn verdere persoonlijke en zakelijke ontwikkeling.”

“Dit maakte me nog ambitieuzer, waardoor ik meerdere bedrijven oprichtte. Ik ben ervan overtuigd dat het niet één ding is dat het verschil maakt tussen slagen of falen, maar de combinatie van die verschillende factoren. Mijn aanpak werkte inspirerend op bedrijfsleiders uit mijn directe omgeving en zij vroegen mij om lezingen te geven over het hedendaagse ondernemerschap.”

“In 1996 besloot ik andere ondernemers te coachen en richtte ik het Carl Van de Velde Training Instituut op. Sindsdien coachte ik in 10 jaar meer dan 85.000 ondernemers uit verschillende sectoren.”

Doorgeven aan anderen

“Wat ik u kan meegeven is dat ondernemers vooral niet mogen vergeten dat de verkoop de motor van een zaak is en de marketing de katalysator van die motor. Door beiden te optimaliseren, zullen ze onmiddellijk hun omzetcijfer en winstgroei stimuleren. Daarnaast is een bedrijf maar zo sterk als de werkwijze die het ontwikkelt en hanteert: de geïmplementeerde strategieën, systemen en procedures. De mensen in een bedrijf volgen deze werkwijze. Een ondernemer moet daarom leren hoe hij zich positief overbodig kan maken, hoe hij zijn bedrijf autonomer kan laten functioneren en hoe hij meer kan bereiken met minder inspanning.”

“Als zaakvoerder moet u leren leiden met korte ‘ei’! U moet niet alleen op de zakelijke vaardigheden focussen, maar dient ook in te zetten op persoonlijke groei en levenskwaliteit. Probeer zakelijke en privé blokkades te doorbreken en voorzie ruimte om te werken aan toekomstgerichte doelstellingen.”

“Mijn laatste tip: zet op een gedreven manier in op uniciteit en maximalisatie! Tracht uniek te zijn in wat u doet. Zoek manieren om u positief te onderscheiden van alle andere spelers in uw branche. Het succes dat uw bedrijf ondervindt, staat in directe verbinding met de waardebeleving die uw klanten en prospecten ervaren. Innoveer uw branche op een creatieve manier en durf te maximaliseren! Onderzoek welke markt u voorlopig nog laat liggen en binnen welk gebied u nog business kan genereren. Last but not least: doe aan schaalvergroting. Als u dan toch onderneemt, onderneem dan wat groter!”

Carl Van de Velde

Carl Van de Velde

Carl Van de Velde (50) richtte verschillende bedrijven op en geeft al 10 jaar lezingen over succesvol ondernemerschap. Daarnaast is hij auteur van twee bestsellers. 

Verzend