Om succesvol te ondernemen moet u van vele markten thuis zijn. Eén van de belangrijkste factoren die uw product net dat tikkeltje extra geeft, is brand recognition of merkherkenning. Maar hoe maakt u van uw product een sterk merk? Kaasmeester Michel Van Tricht geeft enkele tips en tricks.

Kaasmeester Van Tricht: van kmo tot internationaal merk

Kaasmeester Van Tricht werd in 2011 door de Wall Street Journal uitgekozen als beste kaaswinkel van Europa.

Investeer in uw merk

In eerste instantie is het belangrijk te weten wie u juist wil bereiken met uw product. “Wij hebben in onze begindagen veel gratis geleverd aan restaurants, alsook recepties gesponsord. Zo kwam ons product onder de aandacht van chefs en werden we stilaan een bekend merk,” zegt Van Tricht.

Durf dus te investeren in uw merk. “Wij hadden maar een beperkt budget, en deze acties kostten ons veel geld in de vorm van producten. Maar uiteindelijk hebben we hier wel de vruchten van geplukt.”

Geloven in uw waarden

Uw merknaam is uw uithangbord en moet voor iets staan. Als ondernemer vertegenwoordigt u uw merk, en dus ook waar het voor staat. Deze waarden moet u dan ook dagelijks toepassen in de praktijk. “Wij geloven bijvoorbeeld sterk in kwaliteit en service, en proberen dit constant te garanderen voor onze klanten,” getuigt de kaasmeester. 

Ook uw communicatie kan op deze waarden inspelen. Uiteraard moet deze verzorgd en duidelijk zijn, maar ze kan ook een bepaalde ernst of enige speelsheid weerspiegelen, naargelang waar uw bedrijf voor staat. “Ook onze website staat in het teken van klantenservice, wij willen namelijk dat onze bezoekers gemakkelijk vinden wat zij zoeken.


”Daarnaast raadt Van Tricht beginnende ondernemers aan om selectief om te springen met hun merknaam. “Verbind uw naam niet zomaar met eender welk bedrijf. Wij hebben al verschillende potentiële klanten geweigerd omdat ze niet vertegenwoordigen waar Van Tricht voor staat. Op die manier is het voor ons mogelijk om controle te behouden over ons merk.”

Wees geduldig, maar ambitieus

Op papier ziet dit er allemaal evident uit, maar dat is het zeker niet. “Van Tricht is nu een merk dat voor kwaliteit staat, maar dat is het resultaat van een uitgewerkte visie die door het hele bedrijf gedragen wordt,  en het heeft jaren geduurd om die naam op te bouwen” geeft de kaasaffineur nog mee. Elke dag is volgens hem een uitdaging om beter te doen dan de dag ervoor: “U moet de gulden middenweg vermijden en proberen om voor de top te gaan.”

Michel Van Tricht

Michel Van Tricht - kaasaffineur sinds 1978 - is eigenaar van twee kaaswinkels: één op de Fruithoflaan in Berchem en één in de Boomgaardstraat in Antwerpen. De Wall Street Journal verkoos de kaaswinkel van Michel - Kaasaffineurs Van Tricht - tot de beste van Europa.

Verzend