In een vorig artikel brachten we u uitgebreid verslag over de aftrap van de editie 2019 van Trends Gazellen. Woensdag 27 maart 2019, in Auditorium 2000 van Brussels Expo, volgde dan uiteindelijk het summum van de 18e editie: de bekendmaking van de zes 'nationale Trends Gazellen ambassadeurs 2019'. Bizcover kon de belangrijkste partners en prominente deelnemers van de ceremonie interviewen. Een terugblik op een bijzondere avond, die volledig in het teken stond van sterk groeiende ondernemingen.

Verkiezing van de nationale ambassadeurs

. Bizcover kon de belangrijkste partners en veelbelovende deelnemers van de ceremonie interviewen. Een terugblik op een bijzondere avond.

Het concept

De ceremonie van Trends Gazellen is een jaarlijks terugkerende prijsuitreiking die wordt georganiseerd door de redactie van Trends-Tendance en Trends. Zowel snelgroeiende kmo's als grote ondernemingen worden in de kijker gezet. Vóór de 'nationale Gazellen ambassadeurs' worden verkozen, vinden er eerst regionale verkiezingen plaats waarbij per provincie bedrijven worden verkozen die het investerings- en ondernemingsklimaat in hun regio positief beïnvloeden. De regionale winnaars nemen het vervolgens tegen elkaar op voor de titel van nationaal ambassadeur. 

Om verkozen te worden tot 'Trends Gazelle', moet een bedrijf sterke groeicijfers kunnen voorleggen, zowel absoluut als procentueel. De volgende criteria zijn van tel: 

- groei in omzet;
- groei in personeel; 
- groei in cashflow. 

Tips voor een sterke groei

Tijdens de ceremonie worden voor drie verschillende categorieën - klein, middelgroot en groot - de drie Waalse en drie Vlaamse bedrijven gehuldigd die het beste scoren op de groeicriteria. Zij ontvangen de titel 'Trends Gazellen ambassadeur'. 

Maar nog voor de laureaten van 2019 werden bekendgemaakt, kon het publiek genieten van interviews met Philippe Suinen (CCIW) en de Hans Maertens (VOKA) en een speech van Keynote speaker Felix Van de Maele, medeoprichter en CEO van Collibra, een Belgisch bedrijf dat al 10 jaar gespecialiseerd is in de verwerking van big data. De voorbije vier jaar kende Collibra een uitzonderlijk sterke groei.

  1. Werk aan een sterk idee: uw oorspronkelijke idee is niet noodzakelijk het idee waarmee u zult doorbreken. Durf uw idee bij te stellen om het zo uiteindelijk sterker te maken. 
  2. Werk aan een sterk product: wees beschaamd over uw eerste versie, wees beschaamd over uw eerste product. Het belangrijkste is dat u uw product test om zo manieren te vinden om het te verbeteren. 
  3. Zoek de juiste markt: veel ondernemers en bedrijven gaan hier de mist in. Het kan even duren voor u uw doelgroep vindt en zijn behoeften begrijpt, maar het loont. 
  4. Organiseer u intern: Leer werk uitbesteden, leer denken als een leider. Bouw op uw werknemers
  5. Werken aan een sterk businessmodel
  6. Werk aan een sterke visie: in het begin heeft u helemaal niets te verliezen, u kunt er alleen maar op verbeteren. 
  7. Het belangrijkste hier is dat u een groeimentaliteit heeft. Sta open voor kritiek en verandering, leer, probeer te begrijpen wat werkt en wat niet werkt, streef uw doelstellingen na en laat u omringen door inspirerende mensen. 

De nationale ambassadeurs 2019

Na deze speech, die bestemd was voor (toekomstige) groeiende bedrijven en ondernemers, brak eindelijk het uur aan waarop de 'nationale Trends Gazellen ambassadeurs 2019' bekend werden gemaakt en in de bloemetjes werden gezet: 

Ambassadeurs voor kleine ondernemingen 
- Wallonië: Loiseau, een bedrijf dat zich specialiseert in grond- en wegenwerken en buiteninrichting. In minder dan vijf jaar tijd is het bedrijf enorm gegroeid. Binnenkort opent het zelfs een nieuwe site waar de focus komt te liggen op binnenvaart.
- Vlaanderen: C&G, specialist in het aanleggen van leidingen. Momenteel telt deze kmo 135 werknemers. Dat aantal wil ze vervolgens graag optrekken tot 200-225 werknemers. 

Ambassadeurs voor middelgrote ondernemingen 
- Wallonië: Odoo, een bedrijf dat een beheersysteem heeft ontwikkeld dat al meer dan 4 miljoen gebruikers heeft weten te overtuigen. Het bedrijf is zo succesvol dat het voortdurend massaal nieuwe werknemers nodig heeft. 
- Vlaanderen: Intracto, een bureau dat een nieuwe betekenis geeft aan digitale communicatie en een organische groei van 30% heeft opgetekend. Intracto telt zo'n 250 medewerkers en behaalt een omzet van meer dan 30 miljoen euro. 

Ambassadeur voor grote ondernemingen 
- Wallonië: Wilink Insurance is een financiële onderneming die een brede waaier aan oplossingen aanbiedt, van verzekeringen tot pensioenen, beleggingen en bancaire oplossingen, leningen en immobiliën. Volgens CEO Dominique Dejean wil Wilink terugkeren naar de kern van het beroep van makelaar: adviezen geven en gepersonaliseerde diensten aanreiken. 
- Vlaanderen: GeoSea is een pionier en leider op het vlak van offshore windparken. Het haalt een omzet van ongeveer één miljard euro en stelt meer dan vijfhonderd werknemers tewerk.