Heeft u altijd al eens willen weten hoe het eraan toegaat bij een startup? Met de Start-up Weekends kunt u een weekend lang de sfeer proeven en tegelijk nog een en ander opsteken over ondernemen. Serial entrepreneur Cédric Donck legt uit hoe het initiatief in elkaar zit.

Start-up Weekend is een van oorsprong Amerikaans initiatief dat ondertussen over heel de wereld georganiseerd wordt, ook in België. “Het begint op vrijdagavond”, zegt Donck, “de deelnemers komen samen en wie een idee heeft meegebracht, mag dat pitchen. Je mag natuurlijk ook zonder idee meedoen. De beste ideeën worden door het publiek verkozen, en iedereen sluit zich daarna aan bij een groep die rond een bepaald idee gaat werken. Elke groep heeft dan 56 uur, tot zondagavond, om dat idee uit te werken en met een prototype voor de dag komen.”

De kandidaten (elke groep bestaat uit ongeveer tien mensen) staan er gelukkig niet alleen voor. “Op zaterdag en zondag zetten we een team van coaches in die de deelnemers met raad en daad bijstaan,” aldus de ondernemer. “Dat kunnen ondernemers zijn, maar ook professoren of professionals uit de bedrijfswereld. Zondag kiest een jury dan de beste projecten uit. En die jury bestaat natuurlijk uit andere mensen dan de coaches (lacht).”

Tweemaal vijf minuten

Van de deelnemers wordt niet alleen een soort prototype van het idee verwacht. Ze moeten ook een haalbaarheidsplan en een marketingstrategie uitwerken. “Daarom proberen we complementaire teams samen te stellen”, legt Donck uit. “Niet enkel programmeurs, maar ook mensen met een marketingachtergrond, sales-mensen, designspecialisten, … Zondagavond heeft elk team vijf minuten tijd om hun project te presenteren en nog eens vijf minuten om vragen van de jury te beantwoorden.”

“ De winnaars krijgen, naast de eer, een pakket prijzen die door de sponsors ter beschikking worden gesteld, zo zijn er softwarepakketten van Microsoft te winnen, maar stelt CoStation ook gratis kantoorruimte ter beschikking, voor wie de smaak te pakken heeft gekregen en echt wil gaan ondernemen.

“En dat komt vaker voor dan je denkt”, zegt onze expert. “Gemiddeld is er per Start-up Weekend ongeveer één echt bedrijf dat opgericht wordt. Soms zijn dat de winnaars, maar soms ook niet. Meestal is het ook niet de complete ploeg die verder gaat samenwerken, maar enkele mensen die het voortouw nemen.”

All do, no talk

In België worden er met de regelmaat van de klok dit soort weekends georganiseerd, in totaal zijn er al meer dan dertig doorgegaan en er komen er nog heel wat aan. “Het is voor een heel gevarieerd publiek”, aldus Donck, “pas afgestudeerden, maar ook mensen die al werken. We zien ook dat er steeds vaker “gespecialiseerde” weekends worden opgezet, die bijvoorbeeld puur rond de medische sector draaien, of rond de disruptieve economie.”

Het hele idee van het weekend (dat volledig door vrijwilligers in mekaar wordt gezet) is om ondernemerschap te stimuleren en mensen te laten proeven van de zakenwereld. “En dat willen zo concreet mogelijk laten gebeuren”, benadrukt de ondernemer. “Met een heel concrete case waar echt aan gewerkt moet worden. Dat is ook onze onofficiële filosofie: all do, no talk (lacht).”

Cédric Donck

Cédric Donck

Naast Business Angel en decaan van de ‘Virtuology Academy’ is Cédric Donck eveneens de auteur van de Pimento Map, een methodologie die toelaat om een businessplan te evalueren.

Verzend