Aan de slag gaan als freelancer is een grote stap. Begin er niet onvoorbereid aan.

Opstarten kost tijd

Zorg dat u de markt grondig kent vooraleer u als freelancer aan de slag gaat. Weet waarin u zich wilt specialiseren en tot welke klanten u zich richt. Voor veel functies is het een goed idee om eerst ervaring op te doen in dienstverband. Zo krijgt u voeling met de verschillende aspecten van de sector en kunt u zich stilaan verder specialiseren. 

De start van een freelance carrière gaat altijd gepaard met onzekerheid. U start met een lege agenda en dat kan beangstigend zijn. Geef uzelf minstens zes maanden om uw succes te kunnen evalueren. In de startperiode kunt u overwegen om eerst een periode te werken met interimcontracten tot u een stevig klantenbestand hebt uitgebouwd. 

Klantenwerving

Om succesvol te zijn, is het niet alleen voldoende dat u een expert bent in uw vakgebied: u moet ook communicatief sterk staan om potentiële klanten te benaderen en het contact nauw te blijven opvolgen. 

Veel freelancers starten met klanten uit het contactennetwerk dat ze hebben uitgebouwd in dienstverband. Daarnaast is het belangrijk om ook actief aan klantenwerving te doen, zoals mailings uitsturen en seminaries en events bijwonen. Goed netwerken is noodzakelijk. 

Tarieven en kosten

Het is een misvatting dat freelancers aan bodemprijzen moeten werken. Bedrijven zijn meestal niet op zoek naar de goedkoopste werkkracht, maar wel naar iemand met de juiste competenties. Overtuig uw klanten van uw toegevoegde waarde. Bekijk wat de noden zijn van het bedrijf en speel daarop in. Grote bedrijven hebben vaak een groter budget dan kleine firma’s. Voor sommige projecten, zoals last-minuteopdrachten of weekendwerk, kunt u overwegen om een hoger tarief aan te rekenen. 

Als u werkt aan bodemprijzen loopt u het gevaar dat u uw werkingskosten niet gedekt krijgt. Als freelancer koopt u immers uw eigen materialen en softwarepaketten. Op Freelancenetwork.be vindt u meer informatie over de gemiddelde uurtarieven per functie.

Blijf evolueren

Een freelancer moet continu in zichzelf investeren om mee te kunnen met de concurrentie. Bedrijven doen immers een beroep op u omdat ze een expert willen. Zorg dat u op de hoogte blijft van de nieuwste trends, volg opleidingen en bijscholingen en onderhoud contacten met andere freelancers uit uw sector. 

Michel Piedfort

Michel Piedfort werkt zelf als freelancer en is de oprichter en beheerder van Freelancenetwork.be. Daarnaast is hij betrokken bij tal van initiatieven die freelance werk promoten.

Verzend