Ons land telt bijna een half miljoen motors en scooters, dat is ongeveer 6 % van het totaal aantal geregistreerde voertuigen. Toch wordt slechts 1,2 % van de pakweg 100 miljard kilometer die jaarlijks in ons land worden gereden met de motorfiets of scooter afgelegd. De meeste gebruikers reserveren die tweewielers nog steeds voor hun vrije tijd. Hun gebruik voor professionele doeleinden biedt nochtans heel wat voordelen. Ondernemer Philippe Cooremans begon er zo’n tien jaar geleden mee. Hij legt uit waarom.

Niet alleen voor pizzaleveranciers!

Heel wat ondernemers en werknemers uit alle sectoren zouden er voordeel bij hebben om hun woon-werkverkeer met een tweewieler af te leggen. Voor verkopers, zaakvoerders, consultants … is het zeker het overwegen waard, behalve natuurlijk voor mensen die omvangrijke voorwerpen of gereedschap moeten vervoeren of die lange afstanden moeten afleggen. Philippe Cooremans maakte de overgang geleidelijk: “In het begin wisselde ik af tussen auto, motorfiets en e-bike (elektrische fiets). Hierdoor kon ik een compromis vinden tussen een vlottere mobiliteit, de wens om aan mijn conditie te werken en de zorg voor het milieu”.

Nog wel wat belemmeringen voor tweewielers …

Een veel gehoord argument van degenen die liever met de auto naar het werk gaan, is het gebrek aan infrastructuur voor tweewielers: “Tweewielers worden inderdaad vaak vergeten bij de aanleg van wegen. Dat maakt hen kwetsbaar in het verkeer. Ook parkingbeheerders zien hen over het hoofd”. Het klopt dat er in onze steden nog steeds te weinig parkeerplaatsen voor tweewielers zijn. In tegenstelling tot in Zwitserland, Groot-Brittannië en Frankrijk zijn er ook weinig garages voor motors en scooters. De weersomstandigheden zijn ook een belangrijke factor. Tot slot speelt ook de mentaliteit een rol in België, waar de autocultuur nog steeds sterk aanwezig is.

… en toch zoveel voordelen

De vele troeven die motors en scooters bieden zijn moeilijk allemaal op te sommen. Voor ondernemers betekent hun gebruik tijdwinst en meer mobiliteit om van punt A naar punt B te gaan. Naast die tijdbesparing verminderen ze structurele verkeersproblemen en files rond de grote steden. In steden, waar de vloerruimte duur is, nemen ze drie tot vier keer minder ruimte in dan een auto.

 

Vergeet ook niet dat motorfietsen minder vervuilend zijn dan auto’s! Zij zijn dus milieuvriendelijker en scoren goed op het gebied van MVO (Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen), wat een positief effect kan hebben op het imago van uw bedrijf. 

 

Het gebruik van tweewielers levert de ondernemer bovendien fiscale voordelen op. Onder bepaalde omstandigheden zijn de motorfiets en een aantal accessoires (helm, stofmasker, handschoenen, thermische bovenkleding, onderhoudsproducten voor die uitrusting …) fiscaal aftrekbaar en is de btw terugvorderbaar. Een concreet voorbeeld: volgens een raming van de FOD Financiën kan een motorfiets over vijf jaar worden afgeschreven en de bijbehorende veiligheidsuitrusting over drie jaar, en dit in verhouding tot het woon-werkverkeer.

Bemoedigende verbeteringsmaatregelen

Er worden kleine en grote initiatieven genomen om het gebruik van gemotoriseerde tweewielers te bevorderen:

  • FEBIAC (Belgische Automobiel- en Tweewielerfederatie) vraagt de gemeenten om meer rekening te houden met gemotoriseerde tweewielers bij de ontwikkeling van parkeergarages, vooral in de stadscentra. Zij wil dat motors en scooters toegang zouden krijgen tot ondergrondse parkeergarages en parkings met meerdere verdiepingen, wat momenteel niet altijd het geval is.
  • Al 25 jaar moedigt ‘Ride to Work Day’, elke derde donderdag van juni, pendelaars aan om met de motor of scooter te gaan werken. Op die dag bieden de autoriteiten van de deelnemende steden gratis parkeergelegenheid aan in hun gemeente.

 

Het gebruik van tweewielers biedt veel voordelen. Hoewel er nog een lange weg te gaan is, is er een duidelijke mentaliteitsverandering en zien we steeds meer initiatieven om het gebruik van deze voertuigen te promoten. Dat geeft een nieuwe kijk op de verschillende transportmiddelen.

Philippe Cooremans

Philippe Cooremans

Philippe Cooremans is als ondernemer actief in de sector van grafische ontwerp en gepersonaliseerde accessoires, en dat opeenvolgend in drie complementaire bedrijven: Praxitel, A Zero en Badgeman Printing.