Best wel veel mensen willen zelfstandig ondernemer worden. Maar ze deinzen ervoor terug om een gebouw te huren of te kopen, of om mensen aan te werven. Toch zijn die investeringen en verantwoordelijkheden vaak niet meteen nodig. U kunt als zelfstandige ook met een bescheiden project beginnen en geleidelijk met meer ambitie ondernemen. Dat zegt Béatrice de Mahieu, die in de Virtuology Academy vele zelfstandigen door een soms confronterende maar leerrijke mentaliteitswijziging coacht.

Eerst uzelf ontdekken

Ambitie is persoonlijk, maar het is belangrijk om dat aspect van uzelf goed te kennen.

"Ambitie is persoonlijk, maar het is belangrijk om dat aspect van uzelf goed te kennen. Ook uw competenties moet u kennen. Beschikt u vooral over hard of over soft skills? Verkijk u daarbij niet op uw diploma, want dat ligt niet altijd in het verlengde van uw competenties. En vooral: begin geen activiteit die u niet boeit. Met goesting, en beter nog met passie, komt u veel verder dan met alleen een gat in de markt."

Wie wil ondernemen kan perfect als een 'kleine' zelfstandige beginnen, zelfs in bijberoep. Op die manier beperkt u de investering en het risico. "Bescheiden beginnen biedt bovendien het voordeel dat u een tijdlang uw project, plannen en verwachtingen - letterlijk - op de proef kunt stellen. Ook uw karakter, uw doorzettingsvermogen en vaardigheden test u zo. Om daarna met des te meer ervaring en vertrouwen te groeien. Tijdens die aanlooptijd ontdekt u welke ondernemer u wilt en kunt zijn en welke ambities u koestert. Misschien ontdekt u wel competenties die u eerder niet vermoedde."

Dan naar de markt kijken

Zodra u weet wat u wilt, wie u bent en wat u kunt, is het moment rijp om de markt te analyseren. En wat als dan blijkt dat uw product of dienst al bestaat? "Geen man overboord, want met uw interesse én zelfkennis als competitief voordeel, zult u wellicht succesvoller zijn dan uw concurrent. U moet natuurlijk alle hindernissen en opportuniteiten grondig analyseren en uw strategie daarop afstemmen."

Als u enige tijd op een bescheiden schaal - een dag per week, halftijds of wat dan ook - zelfstandig aan het ondernemen bent, dan voelt u zich hopelijk groeien in uw business. "Na enige tijd kunt u vanuit dat zelfvertrouwen de stap zetten naar een grootsere aanpak. Alleen of met (een) partner(s)."

"In die fase kunnen kmo's ook schaalgrootte ontwikkelen dankzij het gerichte en efficiënte gebruik van digitale instrumenten. U hoeft daarbij trouwens niet meteen aan een stek in Silicon Valley te denken."

Béatrice de Mahieu

Béatrice de Mahieu coacht en begeleidt in Virtuology Academy start-ups op het gebied van investeringen, groei en strategie. Gedurende haar carrière maakte ze deel uit van de ontwikkeling en groeistrategie van grote telecommunicatie- en mediabedrijven.

Verzend