Durven ondernemen, je in een onbekend project storten en het hoofd bieden aan concurrentie kunnen de ambitie van heel wat ondernemers afremmen. Serge Poisson, medeoprichter van ETNIK Cosmetics, een start-up gespecialiseerd in cosmetische verzorging, deed zijn eerste professionele ervaring op in de horeca, maar gaat nu de uitdaging aan om te starten in de uiterst concurrentiële cosmeticasector. Meer bepaald in de specifieke sector van getinte en donkere huidtypes en de e-commerce, waarover hij alles nog moest leren. Hij vertrouwt ons zijn geheimen toe om deze op het eerste gezicht onoverkomelijke uitdaging tot een goed einde te brengen.

Ondernemen in een onbekende sector: Etnik Cosmetics

Zonder enige ervaring in de sector lanceerden Serge Poisson en Caroline Robert hun gamma verzorgingsproducten onder de naam Etnik Cosmetics. Hier vertellen ze meer over hun ervaringen.

1. Trouw blijven aan jezelf

Om niet terug te deinzen voor obstakels zijn doorzettingsvermogen, geduld en vastberadenheid essentieel. Omdat ik zelf een donkere huid heb, heb ik altijd interesse gehad voor de specifieke problemen van getaande huidtypes. Zo is langzaam het idee ontstaan om een eigen aanbod van verzorgingsproducten te ontwikkelen, dat tegemoetkomt aan de bijzondere behoeften van deze huidtypes.

Om inmenging van onze omgeving  te vermijden, hebben we onze producten in het geheim ontwikkeld. Mensen geven vaak goedbedoeld advies, maar het risico is dan dat je  je daar laat beïnvloeden en dat je te veel van je basisconcept afwijkt. Het is daarom essentieel om dergelijke 'vervuiling' te vermijden, om zo trouw te kunnen blijven aan je jezelf en niet van koers te veranderen. 

2. Investeren in jezelf

De eerste stap als ondernemer is investeren in uzelf door u te informeren, materiaal te verzamelen of opleidingen te volgen, zodat u uw expertise in een bepaald domein kunt bewijzen. Wij hebben talrijke onderzoeken uitgevoerd naar etnische cosmetica voor matte en getaande huidtypes, evenals naar natuurlijke en heilzame bestanddelen, die onze voorouders ook gebruikten. Bovendien is het verrijkend om de concurrentie te analyseren en u te laten inspireren door de besten, terwijl u toch een persoonlijke noot aanbrengt.

3. Je omringen met bekwame professionals

Als u onvoldoende expertise heeft in een nieuwe sector, is het essentieel u te laten omringen door en advies te vragen aan bekwame professionals. Wij hebben onze intuïtie gevolgd en zo langzaam een natuurlijke selectie gemaakt: we kozen voor experts in communicatie en e-commerce, met wie we het beste overeenkwamen, die het meeste voeling leken te hebben voor ons project en die oprecht in de uitvoering ervan geloofden. U laten omringen door experts betekent echter niet dat u taken uit handen moet geven: u moet continu de vooruitgang van het werk opvolgen en samen vorderingen maken. In zekere zin moet u hen beschouwen als echte vennoten, niet gewoon als leveranciers. Het helpt om samen beslissingen te nemen en bij twijfel met hen te overleggen. Soms kan een onbeduidende vraag van groot belang zijn!

Wij kozen er ook voor om een beroep te doen op een premiejager, omdat we meenden zelf niet genoeg op de hoogte te zijn van de verschillende financiële ondersteuningsmiddelen voor startende ondernemingen. Er bestaat namelijk steun voor export, voor het maken van brochures, voor het leren van talen, die onontbeerlijk zijn voor de ontwikkeling van onze activiteit, enz.

4. Putten uit de Belgische rijkdom

Omdat we een volledig Belgisch product wilden ontwikkelen, gingen we op zoek naar partners in Wallonië. We stelden vast dat er in ons land een overvloed is aan vakmanschap en knowhow op alle niveaus van de productieketen. Het is dan ook niet nodig andere horizonten op te zoeken. Deze nabijheid maakt het bovendien mogelijk de verschillende stappen in het productieproces van het product beter te controleren en sneller in te grijpen bij problemen. Wij starten met een nieuw avontuur en hopen op een mooi parcours. Wordt vervolgd...

serge poisson

Serge Poisson

Serge Poisson is de medeoprichter van ETNIK Cosmetics. Deze innoverende, familiale onderneming heeft uit eigen ervaring een aanbod natuurlijke verzorgingsproducten ontwikkeld, bedoeld voor matten en getaande huidtypes, in een sector waar erg veel concurrentie heerst.