Hoewel de statistieken variëren naargelang de bron, is het duidelijk dat ondernemen vaak nog steeds een mannenzaak is. Om ondernemerschap bij vrouwen te stimuleren organiseert BNP Paribas Fortis Wealth Management met de hulp van She & Company daarom ‘Women inspiring the future’, een reeks events rond vrouwen en ondernemerschap. Vandaag leest u hier het verhaal van Katrien Herdewyn, die met haar schoenenmerk Elegnano mode en wetenschap samenbrengt, en op haar weg naar het ondernemerschap een heleboel stereotypen naar de vuilbak verwees! 

Het verschil tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers

Zonder zelf al te zeer te willen veralgemenen: als ik mannen en vrouwen vergelijk op het vlak van ondernemen, zijn er volgens mij wel enkele verschillen. Vrouwen zijn doorgaans wat onzekerder en twijfelen meer, waardoor hun beslissingen vaak doordachter en minder impulsief zijn. Ze zijn ook eerlijker, en zullen onder elkaar veel sneller toegeven dat het even wat minder gaat. Mannen denken sneller dat ze iets kunnen, en zullen het niet snel toegeven als de zaken niet draaien. Dat kan, zeker voor jonge vrouwen, best wel intimiderend zijn, wat ook weer twijfel in de hand werkt. 

Vechten tegen de stereotypen

In het middelbaar, waar ik wetenschappen-wiskunde deed, viel het evenwicht jongens-meisjes nog wel mee. Toen ik Burgerlijk Ingenieur ging studeren aan de universiteit was het een ander verhaal: 10% meisjes, 90% jongens. Daar werd ik meer dan eens met de klassieke clichés en rollenpatronen geconfronteerd: medestudenten die ervan uitgingen dat ik wel het verslag en de presentatie zou schrijven terwijl zij het denkwerk deden, of mensen die me voor de secretaresse aanzagen toen ik tijdens mijn doctoraat fysica een bureau deelde met vier mannen.

Zelfs nu ik met Elegnano mijn eigen onderneming leid, moet ik op beurzen en events vaak nog mijn positie verduidelijken, en kijken mensen of het wel echt mijn zaak is en of ik het wel kan. Het geeft aan dat er onbewust toch nog heel veel stereotypen in ons denken zitten, en hoe moeilijk het is om die eruit te krijgen. 

 

De verwachtingen overtreffen

Zeker in het begin was ik daar vaak wel verontwaardigd over. Maar uiteindelijk was het voor mij vooral een extra drijfveer en motivatie om er voluit voor te gaan, en te bewijzen dat ik het net zo goed kan. Tegelijk heeft het me vaak toegelaten om een soort verrassingseffect te creëren: ‘ja, ik ben een vrouw in een mannenwereld, maar ik heb ook heel wat in mijn mars’, terwijl mensen dat misschien niet zozeer van me verwachtten. Dat maakte het gemakkelijker om die verwachtingen te overtreffen. Bovendien: als je als meisje tussen twintig mannen kan bewijzen dat je niet moet onderdoen, spring je er meteen tussenuit, en zullen mensen jouw verhaal onthouden, en niet die twintig andere. Wat eerst misschien een moeilijkheid lijkt, kan zo misschien in je voordeel spelen.

Ook als onderneemster heb ik niet het gevoel dat ik ooit kansen niet gekregen heb omdat ik een vrouw ben. Hoogstens moet je je soms even bewijzen: laten zien dat je de touwtjes in handen hebt, dat je de verschillende aspecten van je business kent en weet waarover je spreekt. Eenmaal dat gebeurd is, respecteert iedereen je wel. Of je nu man of vrouw bent... zakendoen is uiteindelijk voor iedereen hetzelfde!

 

Katrien Herdewyn

Katrien Herdewyn heeft een diploma burgerlijk ingenieur en volgde les aan verschillende mode- en designscholen in binnen- en buitenland. In 2014 richtte ze Elegnano op, waarmee ze hoogtechnologische vrouwenschoenen maakt, het jaar nadien won ze meteen de Starter van het jaar-award van Unizo.