Als ondernemer moet u er niet alleen in slagen de omstandigheden naar uw hand te zetten, maar moet u zich ook met de juiste mensen omringen, vooral bij de aanvang van uw activiteit. Amélie de Cartier is met haar start-up grEAT! granola actief in de voedingssector. Ze legt uit hoe zij erin geslaagd is via een organische ontwikkeling door te groeien naar een bedrijf dat stevig op eigen benen staat, en vooral, dankzij wie.

Ga voor '3F'

In tegenstelling tot andere spelers in haar niche, geroosterde granola of muesli, wilde de jonge onderneemster zo lang mogelijk op een organische manier groeien: "Alles wat ik weet over gezonde voeding heb ik mezelf aangeleerd. Toen ik net begon, verkocht ik wat ik zelf maakte. Het was voor de fun. Mijn eerste klanten en ambassadeurs waren mijn vrienden. Gaandeweg begon de mond-tot-mondreclame zijn werk te doen, daarnaast was Facebook een mooi uitstalraam en deelplatform."

 

Ook haar familie was van grote waarde, en niet alleen wegens hun morele steun: "Ikzelf ben eerder intuïtief, maar voor een rationelere aanpak kon ik rekenen op mijn broer, die uit de financiële sector komt. Hij gaf me ook objectieve feedback." Inderdaad, bij uw naaste omgeving, de zogenaamde 3 F's (of FFF voor 'Family, Friends and Fools') dat u de nodige steun vindt om een stevige basis voor uw project uit te bouwen.

Doe een beroep op pro's uit alle mogelijke domeinen

Om de obstakels te overwinnen die u in het begin van uw ondernemerschap tegenkomt, kunt u natuurlijk rekenen op de specifieke raad van professionals, zoals boekhouders, juristen, notarissen, enz. Zowel voor uw dagelijkse plannen als voor uw strategie op lange termijn kunt u indien nodig ook rekenen op coaches. "Vooral om het grotere geheel goed te zien kunnen zij nuttig zijn. Dankzij hen kunt u:

  • Even stilstaan bij waarmee u bezig bent;
  • Uw project kritisch bekijken;
  • Afstand nemen en met een nieuwe blik naar uw onderneming kijken;
  • Nadenken over de volgende stappen die u kunt nemen om te groeien;
  • Uw processen en doelen herdenken en laten evolueren om te groeien.


U kunt daarvoor een beroepscoach inschakelen of een andere starter die al iets verder in zijn ondernemersparcours staat dan u, en met wie u om de vier à vijf weken afspreekt. Of u kunt kiezen voor een meer georganiseerde instantie, zoals bijvoorbeeld het Netwerk Ondernemen." Vergeet ook niet uw bank te raadplegen zodra u een idee hebt, ook al hebt u het nog niet helemaal uitgewerkt. Die kan u advies geven en op weg helpen, nog voor u uw eerste stappen zet als ondernemer.

Vraag raad aan medeondernemers

Op het moment dat de organische groei zijn grenzen bereikt en u uw activiteiten nog meer wilt professionaliseren, wordt u geconfronteerd met enkele belangrijke vragen: welke leverancier kies ik? Met welke technische beperkingen en voorschriften moet ik rekening houden als ik op grotere schaal opereer? "Kleine keuzes worden nu grotere beslissingen, met grotere bedragen en langere processen. Twijfel niet om de mening te vragen van mensen met wie u voor eerdere opdrachten hebt samengewerkt of die ervaren zijn in hun sector, en zoek geen concurrentie waar er geen is. Dit kan zelfs tot mooie win-winsituaties leiden. Denk bijvoorbeeld aan het samen organiseren van ontbijten of kookateliers waarbij complementaire producten worden voorgesteld aan de deelnemers of potentiële klanten." U kunt medeondernemers ook benaderen tijdens netwerkevenementen of andere bijeenkomsten waarbij succesvolle, wederzijdse inspiratie centraal staat.

Wissel van gedachten met uw leveranciers en medewerkers

Natuurlijk is er ook concurrentie met andere ondernemers. "In die twee jaar zag ik de opkomst van enkele nieuwe spelers en daarmee van nieuwe, gelijkaardige producten in de rekken. Maar daar heb ik ook van geleerd: ik heb andere markten kunnen onderzoeken en de verschillen die bijvoorbeeld bestaan op het vlak van consumptie- en verkoopgewoontes tussen Vlaanderen en Wallonië, en heb daarmee mijn voordeel gedaan." Maar ook in het geval van duidelijke concurrentie hoeft u niet te aarzelen om raad te vragen aan leveranciers en medewerkers in uw omgeving. Behalve hun knowhow kunnen zij ook praktijk- en ondernemerservaring delen: "Dat is het grote voordeel van werken binnen een kleine structuur en ‘leider’ van uw team te zijn. Zo ontstaan er mooie samenwerkingen. Bij mij gebeurt dat bijvoorbeeld als ik samenwerk met mijn grafisch vormgever. Hetzelfde gebeurt als ik mijn arbeiders help bij het inpakken van producten of het controleren van de voorraad. Door die directe samenwerking sta ik ook op de eerste rij om te zien wat er werkt en wat er nog beter kan. Ik merk trouwens dat ik vaak op dezelfde golflengte zit als mijn medewerkers, wat maakt dat ik vanaf een bepaald moment makkelijk taken kan delegeren."

Luister naar uw klanten... en naar uzelf

Een andere, eerder onverwachte coach zijn uw klanten. "Ze zijn dan wel koning, maar klanten zijn ook een uitstekende indicator voor markttendensen en een goudmijn aan informatie en tips. Wacht dus niet tot ze bij u komen, maar ga uw klanten zoeken, tot op beurzen en salons.

Ten slotte luistert de jonge onderneemster vooral naar haar gezond verstand. Ze sluit af met de volgende raad: "U goed omringen en kunnen luisteren is heel belangrijk. Maar vermijd wel dat u door de meningen en het advies van anderen aan alles gaat twijfelen, dat remt af. Luister niet naar te veel meningen, maar ga op een gegeven moment terug naar de essentie: wat u zelf wilt. Ondernemen blijft namelijk een menselijk avontuur dat u met anderen aangaat, maar evengoed met uzelf."

Amélie de Cartier

De 28-jarige Amélie de Cartier richtte in oktober 2015 grEAT! granola op, een start-up waarmee ze granola (huisbereide geroosterde muesli zonder gluten of toegevoegde suikers) maakt en verkoopt.