Contacten leggen met klanten en leveranciers, netwerken op evenementen of feestjes, een naam maken voor uzelf… Veel mensen breekt het angstzweet al uit als ze er nog maar aan denken, maar als ondernemer is het een skill die u maar beter onder de knie heeft. Sarah Facq, projectcoördinator bij Bryo – het coachingtraject voor startups van Voka –, geeft enkele tips om een snelle en efficiënte netwerker te worden, want iedereen kan het. 

Kies uw evenement

Een eerste tip die Sarah wil meegeven, is dat u uw netwerkinspanningen best wat afbakent. “Kies vooraf een netwerk of event uit met mensen waar u u goed bij voelt en waar er voor u interessante contacten rondlopen. Probeer daarom van tevoren de gastenlijst te pakken te krijgen. Zo kunt u een goed beeld vormen of het de moeite is om langs te gaan en wie u zeker wilt spreken.”

Als u eenmaal een evenement hebt uitgekozen, is het zinvol om voor uzelf een concreet doel op te stellen, zegt Sarah. “Wanneer u naar een evenement gaat met de gedachte: we zien wel’, dan brengt u vaak de hele avond met één of twee mensen door. Maak het concreet, bijvoorbeeld: ‘Vanavond wil ik van vijf nieuwe mensen een kaartje mee naar huis nemen.’” 

Wie staat open voor een gesprek?

Bij netwerken komt wel wat menselijk inzicht kijken. Wie goed is in het ‘lezen’ van andere personen, kan makkelijker zien of mensen open staan voor een gesprek, maar er zijn ook trucjes, zegt Sarah. “Uit hun houding kunt u meestal al afleiden of mensen openstaan voor een gesprek:

-       Staan twee mensen naar mekaar toe en hebben ze oogcontact, dan zitten ze waarschijnlijk niet meteen op een derde persoon te wachten.

-       Staan ze bij elkaar, maar niet naar mekaar toegedraaid, dan is de kans al groter dat u ‘welkom’ bent.

-       Staat iemand helemaal alleen, dan zal die persoon vaak zelfs blij zijn dat u hem komt ‘redden’”.

Zorg ervoor dat u vroeg op het evenement aankomt, zeker als u denkt er niemand te kennen. Wanneer u dan alleen aan een tafeltje staat, zult u zien dat er heel wat mensen spontaan op u afkomen.”

“Netwerkevents leiden zelden tot directe prospecten. Er heerst eerder een ‘Pay it forward’-mentaliteit: netwerken wordt beschouwd als iets om anderen te helpen, niet om er zelf meteen beter van te worden. Uiteindelijk zult u wel ‘terugbetaald’ worden, soms is dat één dag later, soms vijf jaar later. Het helpt in elk geval om een sterk netwerk op te bouwen, eentje dat bestaat uit meer dan enkel maar prospecten.”

Spontaan vertellen over uzelf

Heeft u een goede gesprekspartner gevonden, dan vraagt u zich wellicht af: wat kan ik vertellen? “Dat hangt een beetje af van de persoon die voor u staat, maar op uw hele levensgeschiedenis zit waarschijnlijk niemand te wachten”, zegt Sarah. “Probeer een soort elevator pitch voor te bereiden: in minder dan een minuut vertellen wie u bent, wat u doet en waarom, en eventueel waar u naar op zoek bent. En daarna zal het gesprek zich vanzelf ontwikkelen. Zeer belangrijk: luister goed naar wat de andere te vertellen heeft en kijk wat u voor hém kunt betekenen. Ik kan het niet voldoende benadrukken: netwerken is meer dan verkopen, het is echt werken.”

Contacten warm houden

En na een aangenaam gesprek, hoe onderhoudt u het contact dan? “Heeft u iemand gevonden met wie het echt geweldig klikte, bel hem dan de volgende dag op en vraag of hij tijd heeft om eens te gaan lunchen. Was het iets afstandelijker, stuur dan toch zeker een LinkedIn-verzoek en voeg daar een persoonlijk tekstje bij dat samenvat waarom u graag contact houdt.”

Sarah Facq

Sarah Facq werkt sinds drie jaar in de Oost-Vlaamse Kamer van Koophandel in Gent. Daar coacht en introduceert ze start-ups in het Voka-netwerk, maar faciliteert ze ook lerende netwerken met meer ervaren ondernemers. Als ze niet aan het werk is, kunt u haar al netwerkend  terugvinden, liefst op de fiets bij Voka Fietst of Madam Vélo, of al lopend tijdens #Run4Lunch.