Goed netwerken is één van de sleutels tot succes. Een sterk netwerk helpt u om talent te rekruteren, nieuwe klanten te werven en zakenpartners te vinden.

Een goed netwerk bestaat uit relaties tussen mensen die elkaar iets te bieden hebben. Het draait niet alleen om wat u zelf wilt, maar ook om wat u voor de ander kunt betekenen. Bouw relaties met interessante contacten uit nog vóór u hen echt nodig hebt: mensen hebben het immers al snel door als u enkel op een gunst uit bent.

Creëer een groot en divers netwerk

Beperk uw activiteiten niet tot de klassieke netwerkevents!

Beperk uw activiteiten niet alleen tot de klassieke netwerkevents en conferenties, maar sluit u ook aan bij groepen die aansluiten bij uw interesses. Bekijk op voorhand wie er op een netwerkevent aanwezig zal zijn. De mensen die u echt wilt spreken, kan u vooraf laten weten dat u uitkijkt naar de ontmoeting en meteen vragen om een afspraak te plannen. Ook buiten de werkuren is netwerken rendabel: in de sportclub, op ouderavonden of op feestjes leert u makkelijk mensen kennen die op professioneel vlak iets voor u kunnen betekenen. Diversiteit binnen uw netwerk zorgt ervoor dat u via anderen in contact komt met personen die u anders nooit zou ontmoeten.

Houd de conversatie informeel en interessant

Bedenk vooraf wat u met de conversatie wilt bereiken en welke onderwerpen u wilt aanhalen. Stel vragen om het gesprek op te starten en op gang te houden. Luister met interesse. Stel u open en toegankelijk op. Zorg ervoor dat de mensen weten wie u bent, wat u doet en waar u goed in bent, maar vermijd verkoopspraatjes: deze spaart u best voor een volgend contact. Visitekaartjes zijn een goede manier om uw naam achter te laten.

Bouw duurzame relaties uit

Het kost mensen tijd om vertrouwen in u te krijgen. Kom beloftes na en onderhoud uw contacten. Stuur een bedankmail, bel iemand op, plan een meeting, stuur een interessant artikel door of plaats een link van iemand anders op uw LinkedInpagina. Het draait niet alleen om wie u kent, maar ook om hoe goed u deze mensen kent. Probeer een band te smeden op een niveau dat het louter zakelijke overstijgt.

Marc Henri De Bruyne

Bijdrage:

Marc Henri De Bruyne

Marc Henri De Bruyne is docent in public relations aan de Haute Ecole Libre de Bruxelles, consultant in communicatie, oprichter van het agentschap Vademecom en het pan-Europese netwerk ComUnity.pro. Hij is bijzonder nieuwsgierig en heeft vele passies waaronder ornithologie. Op zijn gelukkigst is hij met een goed glas wijn in de ene hand en een grote sigaar in de andere.

Verzend