Ondernemen als familie kan moeilijk zijn. Maar ondernemen tussen generaties, en bovendien tussen zeer actieve vrouwen, én in een nichemarkt, worden de uitdagingen dan niet nog groter? Hoe vallen ze te overkomen? Het antwoord krijgt u van Bénédicte Philippart de Foy, geboren in een familie waar het ondernemers-DNA overgaat van moeder op dochter.

Zich confronteren met de realiteit in het ondernemerschap

Zowel de moeder (Bénédicte) als de dochter (Alexia) erkennen het: “Wij hebben het geluk dat we op dezelfde golflengte zitten en dat we onze startup in bijberoep kunnen ontwikkelen – dus met minder verwachtingen inzake onmiddellijke resultaten. We zijn eveneens geboren in een familie die gelooft in ondernemerschap, ongeacht het geslacht.” Ze worden echter geconfronteerd met de realiteit van het ondernemerschap, die bemoeilijkt wordt door de complexiteit van de lancering van een familiebedrijf. Om de uitdagingen in groeiopportuniteiten om te zetten, heeft u in de eerste plaats nodig:

  • Een gedeelde motivatie. Hun project ontstond uit een combinatie van hun respectieve expertises en gemeenschappelijke passies (de mode, naast het ondernemerschap). Dit maakt de fundering van het project uiteraard nog steviger.

  • Een bijstelling van de competenties voor een juiste definitie van de rollen. Bénédicte legt uit: “Het is van belang om de rollen duidelijk te verdelen en te kunnen delegeren, ook al heeft u zin om een beetje van alles te doen.”

  • Vertrouwen. Bénédicte vult aan: “Het feit dat Alexia al missies in het buitenland tot een goed einde heeft gebracht en meerdere talen spreekt, bewijst haar grote maturiteit en autonomie. Ze heeft ook verstand van projectbeheer. Als ik deze competenties zie, heb ik het volste vertrouwen dat alles op z’n pootjes zal belanden. Alexia preciseert : “Vertrouwen in de andere is belangrijk, maar zelfvertrouwen op basis van een goede kennis van uw sterk en zwakke punten is dat ook.”

  • De mogelijkheid om het privéleven te scheiden van het ondernemersleven. Alexia: “Samenwerken heeft ons korter bij elkaar gebracht. Maar we namen ook het risico dat dit ons zou tegenwerken of dat het professionele het privéleven zou beïnvloeden. Daarentegen hebben we op een redelijk natuurlijke manier de spelregels vastgelegd. We spreken bijvoorbeeld nooit over het werk aan tafel!”

Het belang van samenwerken

Terwijl u onderneemt (als familie), loont het om in team te werken en op de krachten van anderen te steunen. Alexia, 20 jaar, studeert in Maastricht en Bénédicte werkt in België. De twee zien hun onderneming niet alleen als bijkomende mogelijkheid om contact te houden, maar ook om de andere te herontdekken. Bénédicte legt uit: “Ik ben zo onder de indruk geweest van mijn dochter: haar zien op het terrein en vaststellen hoeveel commerciële feeling ze heeft bijvoorbeeld.” Maar dat is het grote werk: u moet leren de andere te zien als een vennoot eerder dan een familielid.

Een partnerschap tussen generaties

In een familiebedrijf geniet de onderneming van de troeven en eigenheden van elke generatie. Terwijl Bénédicte meer dan 25 jaar ervaring in het ondernemerschap en een juridische achtergrond aanlevert, ademt haar dochter Alexia de visie van haar eigen generatie: horizontaal management, affiniteit met het digitale, … Bénédicte illustreert: “Als er een vraag komt over een merkaanvraag, komt die bij mij terecht. Terwijl Alexia, die opgegroeid is met sociale media de leiding zal nemen bij Instagramposts of shoots. We zitten eerder in een partnerschap tussen generaties.”

Uw prioriteiten definiëren en rekenen op uw entourage

Een agenda van een student-ondernemer of een ondernemende moeder kan de dagelijkse werking van een startup bemoeilijken. 

“Alles hangt af van de goesting en prioriteiten!” verduidelijkt Alexia. Wanneer u gepassioneerd bent door uw activiteit, kiest u uiteraard om de onderneming voltijds te ontwikkelen, en meer. Bénédicte: “Als familie kunnen we namelijk meer op elkaar rekenen. Daarnaast mag u niet twijfelen om officiële steun te zoeken. Ploegen van consultants werden ons aangeraden dankzij een beurs van de Regio Wallonië van Alexia. Ze hebben ons geholpen met de validatie van het project, vanaf de keuze van de kleur van het materiaal en de zoektocht naar lokale leveranciers tot de creatie van de website.

Confrontatie in een vicieuze cirkel

Als er gesproken wordt over de uitdagingen van de markt, denkt Bénédicte in termen van USP, observatie van de concurrentie, of versnelling van de testfase voor een snelle confrontatie met de markt. Haar dochter brengt een vleugje generatie Y mee: “U blijft nooit lang alleen in een niche. Het loont vooral om zich de vraag naar coherentie te stellen ten opzichte van uw eigen waarden en uw meerwaarde op de markt.”

Bénédicte besluit en zegt hoeveel ze blijft groeien in haar startup : “Alles wat ik geleerd heb tijdens mijn professionele loopbaan, heb ik kunnen aanwenden ten behoeve van onze startup. En met mijn dochter aan mijn zijde, stop ik ook nooit met bijleren. Er ontstaat dus een vicieuze cirkel. 

Bénédicte Philippart de Foy

Bénédicte Philippart de Foy is altijd al gepassioneerd geweest door het ondernemerschap. Als consultant nam ze het initiatief CréaPME, een bedrijf dat gespecialiseerd is in het begeleiden van de opstart van bedrijven. Ze is eveneens oprichtster van F.A.R. (Femmes Actives Réseau), dat 3000 Waalse en Brusselse onderneemsters verenigt. Aan de HEC in Luik deelt ze haar ondernemer- en netwerkervaring als gastdocent. Sinds een jaar heeft ze met haar dochter Alexia Enlace-moi gelanceerd, een merk van modeaccessoires voor schoenen.

Verzend