Het pad van een ondernemer loopt uiteraard niet steeds over rozen. Voor alle zaken die lukken, zijn er minstens evenveel projecten, ideeën en probeersels die totaal de mist ingaan. Peter Decuypere, één van de bekendste event-organisatoren van ons land, geeft tips over hoe u daarmee moet omgaan. 

Niet alles verandert in goud

Als event-organisator heeft Peter Decuypere al heel wat watertjes doorzwommen en hoewel het grote publiek hem vooral kent van megasuccessen als “I Love Techno” en “The Fuse”, veranderde zeker niet alles wat hij aanraakte in goud. “Natuurlijk heb ik mijn deel van de mislukkingen gehad”, vertelt hij. “Iedereen kent me van een paar succesverhalen, maar er zijn zeker tien dingen die helemaal mislukt zijn. Waar ik wel altijd behoedzaam voor was: u moet als ondernemer kunnen erkennen dat iets mislukt is en u er niet krampachtig aan vasthouden zodat u mee ten onder gaat. Cut your losses en ga op zoek naar iets nieuws.” 

Privé vs. professioneel

Nog iets wat Decuypere onderstreept: zorg dat u een goed netwerk opbouwt, niet alleen professioneel, maar ook privé, met uw familie en vrienden. “Veel mensen verwarren professioneel succes, met succes in het leven. Dat zijn twee totaal verschillende zaken. Het is er een deel van, maar het is niet hetzelfde. Succes is soms héél vluchtig, maar stijgt wel gemakkelijk naar uw hoofd. Van zodra het succes voorbij is, zullen veel mensen u vergeten. Toen ik “I Love Techno” verkocht, heb ik me vijf jaar lang aan een niet-concurrentiebeding moeten houden. Ik ben ongelooflijk blij dat ik ook heel veel niet-professionele relaties had opgebouwd met mensen, want heel veel van m’n oude professionele “vrienden” zagen me plots niet meer staan.” 

Fail with confidence to succeed

Dat gezegde zijnde: het is beter om spijt te hebben van de zaken die u gedaan hebt, dan van de zaken die u niet gedaan hebt, meent Decuypere. “Dat is de belangrijkste tip die ik kan geven: ga er voor. Doe het, probeer het. Ook al zegt iedereen dat u gek bent, trek u er niets van aan. Stel uzelf in vraag, doe dingen die u angst aanjagen. De eerste keer dat men mij vroeg om een presentatie in het Engels te geven, begon ik peentjes te zweten. Zou ik dat wel kunnen? Is mijn Engels wel goed genoeg? Ik heb toch gedaan en het was geweldig. Misschien heb ik hier en daar wel eens tegen de Engelse grammatica gezondigd, maar ik heb er veel uit geleerd.” 

Zelf hanteert Decuypere die filosofie al zijn hele leven, zegt hij. “Hoeveel keer heb ik niet gehoord dat “I Love Techno” zou mislukken? Ontelbare keren. Hoeveel keer dat het niks zou worden met “The Fuse”? Ontelbare keren (lacht). En natuurlijk begint men dan te twijfelen, maar dat is het moment om door te bijten. Aan mijn eerste boek ben ik drie keer opnieuw herbegonnen. Alles de vuilbak in en weer van nul gestart. En als het toch mislukt? Dat is even slikken, maar u mag nooit uw drive verliezen. Kop omhoog en opnieuw ertegenaan. Fail with confidence to succeed! Mislukken is geen doodzonde, integendeel, het is soms zelfs goed voor uw ego (lacht).”

Jongeren zijn de toekomst

Een laatste tip die de organisator nog wil meegeven: luister naar jongeren en geef hen kansen. “De jongeren zijn de toekomst. Niets is zo jammer als iemand die zich aan zijn oude successen vastklampt en niet meer kan vernieuwen. Als ouderen bullshit vertellen, dan moet men als jonge gast zijn onderbuik volgen. Knik beleefd, maar doe gewoon uw eigen ding. Het mooiste voorbeeld: toen de founders van Tomorrowland mij helemaal in het begin over hun concept vertelden, dacht ik echt dat het niets zou worden. Dancemuziek als “belevenis”? Ik zag het totaal niet (lacht). Het ging toch om de dj’s? Ik zat dus lichtjes verkeerd in mijn inschatting (lacht). En zo hoort het ook: het is geweldig als jongeren u van uw piëdestal kunnen trekken.” 

Peter Decuypere

Peter Decuypere

Peter Decuypere werd bekend als de organisator van het “I Love Techno”-festival in Gent, was een van de drijvende krachten achter de Brusselse discotheek “The Fuse”, maar was ook betrokken bij de oprichting van legendarische clubs als de “55” (Kuurne) en “Fill Collins Club” in Antwerpen. Ondertussen heeft hij zijn eventbureau verkocht en schrijft hij boeken over eventmarketing. “We love Events” is aan zijn vierde druk toe en zijn tweede boek “Holy Trinity Events” zet de stap van de eventwereld naar marketing in het algemeen. Hij geeft ook gesmaakte keynotes in binnen- en buitenland en helpt andere organisatoren met consultancy. Tussendoor behaalde hij ook nog een masterdiploma Filosofie.

Verzend