Eric Coppieters, oprichter van Deminor en voormalig aandeelhouder van Le Pain Quotidien, staat momenteel aan het hoofd van Caulier Development. Deze ondernemer heeft het juiste evenwicht weten te vinden tussen ondernemingszin, creativiteit en veel gevoel voor menselijke avonturen. Hij heeft het over de basisprincipes van zijn vak.

Vernieuwen op een creatieve manier

Wat is de rode draad in uw loopbaan als ondernemer in de banksector en nadien in de wereld van bakkerijen en brouwerijen?

De rode draad bestaat erin dat ik bestaande beroepen opnieuw moest uitvinden. Om te beginnen de zakenbank: ik heb niks nieuws uitgevonden, maar ik heb me gespecialiseerd in advies aan een heel speciaal cliënteel, de minderheidsaandeelhouders. Hetzelfde met het concept van Le Pain Quotidien, opgestart door Alain Coumont: ik ben betrokken bij de werking om de zaak te verbeteren. En ook met het Caulier-bier is het principe hetzelfde: het vak van bierbrouwer is erg oud, maar ik heb er iets bijzonders aan toegevoegd. Het gaat namelijk om bieren met heel veel smaak en volledig zonder suiker. Ze bevatten 40% minder calorieën dan bieren van hetzelfde type. Tot slot werd binnen deze drie verschillende vennootschappen voorrang gegeven aan het creëren van een menselijker klimaat, met een redelijk softe hiërarchische structuur en een breed speelveld voor de creativiteit.

Hoe kan een zakenman ook creatief blijven?

U kunt creatief zijn als u erin slaagt voortdurend uw product zelf te vernieuwen, alsook uw benadering, uw methode en uw dienstverlening aan de klant. U moet tot een verzoening komen tussen de kwaliteiten van uw creatieve rechterhersenhelft en die van de gestructureerde linkerhelft. In het geval van de bakkerij kunt u zo enerzijds het emotionele aspect invullen dat nodig is voor de dienstverlening, zonder anderzijds de realiteit van het terrein en de principes van het zakendoen uit het oog te verliezen. U kunt bijvoorbeeld dicht bij de klant staan, maar u houdt steeds voor ogen dat de levensduur van een croissant vier uur bedraagt, van zijn productie tot zijn consumptie.

De oorsprong van de ondernemingszin

Vanwaar komt uw ondernemingszin? Een virus, genetisch bepaald, een gave of inspiratie? 

Dat heeft men me nu nog nooit gevraagd (lacht). Het is beslist zo dat ik van moederskant een zekere affiniteit met de wereld van het bier heb geërfd want zij waren brouwers. Mijn passie voor de juridische wereld dank ik dan weer aan de advocaten van vaderskant. Er werd wellicht ook een gevoel voor creativiteit meegegeven door de artistieke kant van onze stamboom. En als u met een eigentijdse blik kijkt naar de militairen in mijn familie, dan hebben die me ongetwijfeld de drang bezorgd om nieuwe gebieden te veroveren. Ik heb mijn ondernemingsgeest ook te danken aan enkele ooms die hadden geïnvesteerd in Afrika … Naast overerving kan u natuurlijk zelf veel leren. Ik heb veel biografieën en andere boeken met verhalen over opmerkelijke en inspirerende mensen gelezen. Er zijn de klassieke namen waar je niet omheen kunt, zoals Steve Jobs en Bill Gates. Eén van de boeken die me het meest zijn bijgebleven, is het boek van Jacques Attali over bankier-ondernemer Warburg. Dit heeft me sterk geïnspireerd bij de oprichting en het beheer van Deminor. Ik heb het wel een twintigtal keer gelezen.

Wat is de drijvende kracht achter dat alles?

Mijn onafhankelijkheid natuurlijk! De behoefte om mijn eigen wereld te creëren, maar ook om onrechtstreeks en op een zekere schaal de wereld te veranderen. Die wil om op te bouwen gaat hand in hand met de wil om te controleren. Het gaat niet om de controle over uw tijdgenoten, maar over uw eigen leven en de omgeving die u zelf uitbouwt.

De ingrediënten van een typische ondernemer

U bent actief in het brouwersvak en dus vertrouwd met hop en schuimkragen. Hoe ziet de samenstelling van een typische ondernemer er volgens u uit?

Het eerste ingrediënt: intuïtie. Vandaag spreekt dat voor zich maar in mijn tijd, in de jaren ’70-’80, was dat niet zo. Voeg daarbij een groot gevoel voor menselijke avonturen. Als u ziet hoe complex intermenselijke relaties kunnen zijn, heeft het wel iets weg van een roeping. U moet immers kunnen overtuigen en inspireren en u laten respecteren. Dat contract van respect is fundamenteel en dit op alle niveaus. Anders zal het niet werken. Tot slot is een essentiële component voor de ondernemer van morgen volgens mij de capaciteit om anders te denken. Stel u voor dat we onvermoede capaciteiten van onze hersenen kunnen aanwenden. Wat een opwindende tijden zouden de toekomstige generaties te wachten staan! Hoeveel actuele uitdagingen zouden vanuit nieuwe gezichtspunten kunnen worden opgelost! Dat staat onze kinderen allemaal te wachten, want zij vormen een generatie van ondernemers. Laten we ook niet vergeten dat er een vleugje moed nodig is. U moet een stap voorwaarts zetten ook al weet u niet wat u te wachten staat.

Heeft u slagzin die u vleugels geeft?

Adem met volle teugen!

Eric Coppieters

Eric Coppieters is de oprichter van Deminor (1991) en één van de aandeelhouders van Le Pain Quotidien (1999), alsook de overnemer van brouwerij Caulier (2007). Hij nam slechts één pauze, om na te denken over zijn projecten, tijdens een wereldreis met zijn familie in 1997-1998.

Verzend