U kunt er niet omheen: markten zijn hip. De Mercat de la Boqueria in Barcelona mag dan nooit weggeweest zijn, in heel Europa maken nieuwe food markets hun opgang in de grote steden: van Lissabon en Kopenhagen tot Antwerpen en Amsterdam. Ook Mechelen krijgt binnenkort weer zijn eigen overdekte markthal. Kevin Goos en Veronique Smolders, die eerder al succesvolle bier- en ginfestivals organiseerden, leggen uit hoe zij de Oude Vleeshalle nieuw leven willen inblazen.

Lekker eten, een beleving op zich

Voeding, en alles wat daarrond hangt, is al geruime tijd een trending topic, wat geïllustreerd wordt door het succes van programma’s als ‘Dagelijkse Kost’ en de kookboeken van Pascale Naessens. Daarbij is er meer en meer aandacht voor het product zelf en de herkomst ervan. Ook de beleving wordt steeds belangrijker: mensen willen weer genieten van hun eten, in het juiste kader en in het gezelschap van vrienden of familie. Het eeuwenoude concept van de markthal past volledig binnen die hernieuwde hang naar authenticiteit. Zo is er het persoonlijk contact met de verkoper/producent, iets wat u in de supermarkt nauwelijks nog vindt, en is er ruimte voor kleinere, lokale producenten, die bijvoorbeeld inzetten op duurzaamheid en fairtrade of bio-producten.


Kevin Goos: “Als zelfverklaarde foodies willen we mensen opnieuw bij elkaar brengen, en van eten weer een echte beleving maken: weg van de fastfoodcultuur. We zijn er daarom bijvoorbeeld nog niet uit of het mogelijk zal zijn om online maaltijden te bestellen: enerzijds willen we uiteraard dat comfort bieden, anderzijds is het net onze bedoeling om mensen opnieuw bewust maken van de ambachten en het vakmanschap dat met kwalitatieve, artisanaal vervaardigde producten gepaard gaat. Dat is natuurlijk moeilijk als je vanuit je luie zetel bestelt.”

Een markt van en voor de Mechelaars

Goos en Smolders, die al acht jaar een drankhandel uitbaten in Mechelen, willen zich met de hernieuwde Oude Vleeshalle in de eerste plaats op de lokale bewoners richten. “Het is de bedoeling dat de Mechelaars hier zelf zo veel mogelijk hun dagelijkse boodschappen komen doen: basisproducten als vlees, vis en groenten, die in samenwerking met de ECOkoeriers bovendien thuis bezorgd kunnen worden. Ook zullen er verschillende eetzaken zijn, zodat mensen ter plaatse kunnen eten, en is er ruimte voorzien voor andere commerciële activiteiten, zoals een kapperszaak bijvoorbeeld.” 

 

Bang dat de markthal overlast zal veroorzaken zijn ze niet: “Om de overlast voor omwonenden tot een absoluut minimum te beperken staan we in overleg met buurtcomités en het stadsbestuur. Daarnaast willen we de historische uitstraling van het gebouw zo veel mogelijk behouden, door de markthal bewust als een geheel te positioneren. Het is dus niet de bedoeling dat de uitbaters hun stand elk afzonderlijk naar eigen smaak inrichten, maar dat ze kiezen uit een draaiboek met een aantal vooraf bepaalde materialen en kleuren, om zo op esthetisch vlak een zekere eenvormigheid te bewaren. We hebben er daarom bewust voor gekozen om niet met externe partners in zee te gaan, om onze vrijheid op dat vlak niet te verliezen.”

Betalen zonder cash

Op andere vlakken gaan ze wel voluit voor innovatie: zo zullen alle betalingen in de markthal cashless gebeuren, via bancontact of betaalapps. “In België zijn we het eerste horeca-retailbedrijf dat daarmee naar buiten komt. Het wordt natuurlijk even afwachten hoe de mensen reageren, maar in de winkel zien we zelf dat er minder en minder met cash betaald wordt. We geloven er dus in. Op het vlak van transparantie en veiligheid zien we het bovendien als een sterke extra troef.”

Kevin Goos

Kevin Goos en Veronique Smolders zijn een Mechels ondernemerskoppel dat gepassioneerd is door reizen, eten en drinken. Ze baten samen drankencentrale Quali-Drinks uit en zijn ook de organisators van succesvolle bier- en ginfestivals in hun thuisstad. Hun nieuwste project, een overdekte foodmarkt in de Oude Vleeshalle, opent begin 2018 zijn deuren.

Verzend