Patrick Ocket staat al 25 jaar aan het hoofd van zijn eigen communicatie- en marketingbureau. Hij is hoofdzakelijk actief in de promotie van grote namen uit de sector van wijnen en gedistilleerde dranken. Voor het tiende jaar oprij heeft hij zijn champagne- en oesterbar opgesteld op de Grote Markt van Brussel. Aanvankelijk ontstond het idee van de bar om promotie te voeren voor de producten van één van zijn klanten. Zijn concept kende zoveel succes dat hij het verder is gaan uitbouwen. Vandaag is het voor Patrick Ocket, specialist van « Fine Food & Drinks » en stichter van zijn eigen champagnemerk, ondenkbaar om niet deel te nemen aan de Winterpret. Hij heeft het hier over de uitdagingen, maar ook over de opportuniteiten van dit soort bars die uiteindelijk méér dan loutere eendagsvliegen blijken.


De ups en downs van een kerstmarkt

In al die jaren heeft Patrick Ocket geleerd hoe hij moet omgaan met de weersomstandigheden: als men ijzel voorspelt, weet hij dat hij een terugval van 40% in het bezoek aan de bar mag verwachten. De voorraad wordt daaraan aangepast. Een andere factor die hij in acht moet nemen: de mens. Zijn teams moeten elkaar 40 dagen lang aflossen om de klanten te bedienen. Voor het overige lijkt de organisatie goed geolied, met inbegrip van alle stappen om de vergunning van de stad Brussel te bekomen. Deze laatste organiseert overigens elk jaar een klank- en lichtspel op de Grote Markt dat enorm bijdraagt aan het succes van de kerstmarkt. Het publiek stroomt toe vanaf 16 uur en de show vindt doorlopend plaats tot 22 uur. « Dit jaar is het klank- en lichtspel hetzelfde als in 2014. Wie het al gezien heeft, zal dus niet blijven hangen op de Grote Markt en zal niet consumeren, » betreurt Patrick Ocket. Hij zal dus nieuwe  manieren moeten bedenken om klanten aan te trekken.

Als de actualiteit meespeelt…

Bij de stad en de autoriteiten rezen er eind november twijfels over de haalbaarheid van de kerstmarkt vanwege de terroristische dreiging. Er restte Patrick niets anders dan te wachten tot de laatste minuut om er zijn geld in te steken, vooral in het opstellen van de bar. Omdat zijn producten niet bederfelijk zijn, waren er gelukkig geen bijzondere problemen met de voorraad. Een andere overweging is dat het publiek niet noodzakelijk massaal aanwezig zal zijn, louter en alleen omdat de overheid groen licht heeft gegeven voor de Winterpret. « Het is een feit dat het cliënteel tijdens de eerste twee weken van de Winterpret voor 60% bestaat uit toeristen. Dit jaar  zijn 80% van alle citytrips geannuleerd. Deelnemen aan een dergelijk evenement komt in de eerste plaats neer op accepteren dat je met onzekerheden moet kunnen leven. Dat schrikt een ervaren rot op het gebied van de organisatie van evenementen als Patrick Ocket niet af. Vooral omdat de kerstmarkt slechts een beperkt deel uitmaakt van al zijn activiteiten. De winst zit voor hem niet in de omzet maar in de zichtbaarheid: het is een uitstalraam voor zijn business.

Een uitstalraam voor zijn activiteiten

Gewoonlijk passeren er een miljoen mensen langs de champagnebar tijdens de Winterpret. Deze mooie zichtbaarheid vormt op zich een afdoende verklaring voor het succes dat de champagnebar nu reeds tien jaar kent. Er is dus geen reclamecampagne nodig. Bovendien is een mooie stand een waardevol visitekaartje voor een organisator van evenementen als Patrick Ocket. Tijdens één jaar werd hij zelfs gecontacteerd door Australiërs om over de mogelijke export van zijn producten naar de andere kant van de wereld te praten! Het is ook een mooie gelegenheid om klanten te binden en het grote publiek vertrouwd te maken met zijn producten. Het is bijgevolg ongetwijfeld een meer dan voortreffelijk uitstalraam!

Patrick Ocket

Patrick Ocket staat aan het hoofd van zijn eigen communicatie- en marketingbureau. Hij is hoofdzakelijk actief in de promotie van grote namen uit de sector van wijnen en gedistilleerde dranken.

Verzend