Voor ondernemers is de wereld nooit te groot! Om jongeren of toekomstige leidinggevenden van kmo's te informeren en te vormen voor de realiteit van de Europese markt, zag 'Erasmus voor jonge ondernemers' het daglicht. Dit uitwisselingsprogramma wordt ondersteund door de Europese Unie en heeft alles in zich om business en ondernemerschap een boost te bezorgen. Erdman Doumbè, een jonge zakenman in de culturele en evenementensector, legt uit hoe deze uitwisseling een toegevoegde waarde was voor zijn onderneming.

Uw kmo leren beheren

Het grensoverschrijdende uitwisselingsprogramma Erasmus voor jonge ondernemers werd opgestart in 2009 en is bedoeld voor jongeren en aspirant-ondernemers. Het is een win-winsituatie met in de hoofdrol:

- voor nieuwe ondernemers het verwerven van onmisbare kennis voor een goed management van een kmo;

- voor de ontvangende ondernemers het contact met een jonge collega en bijgevolg de gelegenheid om hun kennis te updaten of nieuwe markten te ontdekken.

Een verrijkende uitwisseling

Verlies geen tijd met denkpistes die niets opleveren en stel snel een actieplan op!
Erdman Doumbè vertelt vanuit zijn perspectief als jonge ondernemer: "Ik zat boordevol ideeën, had de vereiste opleidingen, maar dankzij deze uitwisseling kon ik onder andere:

- de realiteit ter plaatse beleven;

- zichtbaarheid en goede referenties verkrijgen;

een netwerk ontwikkelen  dat nuttig zou zijn voor mijn eigen onderneming;

- geconfronteerd worden met de multiculturele aanpak van de markt;

- ontdekken hoe producten en diensten geëxporteerd worden."

Uitdagingen en succes van het project

Je groeit door de uitdagingen van deze ervaring. Bij het project dat hij tijdens de uitwisseling van 6 maanden ontwikkelde, bleek de grootste uitdaging voor Erdman Doumbé het financiële plaatje. Hij ging de uitdaging aan. "Het speciale aan mijn project was dat we een evenement van A tot Z moesten uitwerken... zonder budget. Het resultaat overtrof al onze verwachtingen. We verwachtten 300 personen, maar moesten een wachtlijst opstellen voor 100-150 festivalgangers. Een dergelijk succes was een stimulans voor mijn zelfvertrouwen voor mijn verdere ondernemerschap."

Uit de comfortzone

Een kandidaat voor de uitwisseling kan zijn eigen criteria vastleggen en een ontvangende onderneming kiezen, min of meer in de lijn van zijn corebusiness. Erdman Doumbè aarzelde niet om zijn comfortzone te verlaten: "Door te kiezen voor Spanje, ontdekte ik een volledig andere ondernemingscultuur dan wat jongeren tijdens hun opleiding in België leren. Bovendien is mijn Spaans verbeterd. Angst om een andere activiteitensector dan je eigen branche te ontdekken, is compleet overbodig.  Het is een verrijking voor beide benaderingswijzen en businessmodellen."

Een goed begeleid avontuur

Hoe ontstaat het idee om u kandidaat te stellen voor 'Erasmus voor jonge ondernemers'? Erdman Doumbè beleefde al een eerste, soortgelijke ervaring in Brazilië, eveneens op initiatief van de EU. Zijn contactpersoon bij de bemiddelende instantie, Impulse Brussels (ex-BAO, Brussels Agentschap voor de Onderneming) wees hem op deze uitwisseling, deze keer in Europa. Het ene avontuur bracht het andere voort. Bij deze positieve opeenvolging van gebeurtenissen stond de jonge ondernemer nooit alleen: "Vanaf het indienen van mijn business plan tot het einde van mijn verblijf, ook bij de keuze van de ondernemer die mij buiten de grenzen zou opvangen, kon ik rekenen op de ondersteuning van Impulse Brussels. Het gaat dus niet alleen om een maandelijkse beurs, maar ook om echte praktische en strategische steun."

Het advies van Erdman Doumbè voor iedereen die zich voor het uitwisselingsprogramma wil inschrijven: "Stel snel een actieplan op, om geen tijd te verliezen met denkpistes die niets opleveren."

Bijdrage:

Erdman Doumbè

Erdman Doumbè is de oprichter en CEO van Just Make Hit, een start-up die strategieën voor muzikale branding ontwikkelt.

Verzend