Energiedrankjes zijn er in overvloed. Mathieu Hosselet zet daar iets radicaal anders tegenover: Zendo, een kalmerend drankje. Een 100% Belgisch revolutionair concept dat aantoont dat u het groot moet zien om een markt te veroveren! 

De marktleiders concurrentie aandoen

Mijn vennoot Laurent Karim en ik waren actief in finance en marketing. Als we gestrest waren, hadden we geen alternatief voor de energie- en cafeïnehoudende dranken, toch niet in Europa. "Wij droomden van een ontspannende oplossing, iets wat ons tot rust zou brengen." Onze remedies waren joggen (maar dat vraagt tijd), kruidenthee (niet altijd even handig) en voedingssupplementen (zoals magnesium). En toen kwamen we op het idee van Zendo. Net als Coca-Cola dokterden wij een geheim recept uit, dat goed verborgen ligt op een plaats die wij alleen kennen. Wij hebben trouwens een vertrouwelijkheidscontract met onze producent. 

Hoe uw product aan de man brengen?

1. De echte beslissers bereiken

"We moesten leren hoe we een voet tussen de deur konden krijgen bij onze prospects: de ondernemingen." Zo wisten we bijvoorbeeld niet of er in grote bedrijven iemand verantwoordelijk is voor de nieuwe producten. We moesten voorbij secretaresse 1, secretaresse 2 en secretaresse 3 geraken om uiteindelijk tot bij de beslissers te komen. 

2. Een sterke identiteit hebben

Wij hadden het lef om al heel snel met stevige argumenten te komen bij de ondernemingen die nu onze klanten zijn (Orange, MasterCard, AXA, Sodexo ...). Het kwam altijd op hetzelfde neer: "We zijn er klaar voor, we hebben genoeg kapitaal." Ik geef wel toe dat het klamme zweet ons soms uitbrak en dat bluf ook riskant kan zijn, maar wij hadden gewoon vertrouwen in ons product en dat bracht de bal aan het rollen.

3. Realistische ambities koesteren

Vandaag wordt ons product verdeeld en zijn we op de markt. We draaien wel geen omzet zoals Coca-Cola, maar dat is ook onze bedoeling niet. Binnenkort is ons product trouwens ook verkrijgbaar in Groot-Brittannië! "Stel u voor: Wij Belgen gaan de brexit kalmeren!"

4. Een unieke positionering creëren

Wij surfen niet mee op de golf van bio. Maar onze ingrediënten en drankjes zijn wel natuurlijk. Geen toevoegde suikers bijvoorbeeld en geen kunstmatige geur- en smaakstoffen. Wij hebben nooit geprobeerd om een biolabel te bemachtigen. Er zit trouwens al (te) veel volk in die bioniche, vonden wij. "Wij wilden vooral de certificering van rustgevende drank krijgen. En dat is gelukt!"

Tips voor wie in uw voetsporen wil treden

Hou er rekening mee dat er heel wat deuren zullen dicht blijven voordat er eentje opengaat. Zo gaat dat. U mag uw vertrouwen niet verliezen. Blijf in uw product geloven. Prent uzelf alle pluspunten in, vooral als het om een nieuw product en een nieuwe markt gaat. En u laat uw kantoor en de sociale netwerken best ook achter om ter plaatse te gaan kijken. "Ik heb een eenvoudige manier van werken: vier dagen per week trek ik eropuit om mensen te overtuigen, één dag per week breng ik door met mijn teams. En de administratie ... dat is voor na 18 uur en in het weekend." Het vereist vooral doorzettingsvermogen, lef, bluf, vertrouwen en veldwerk!

Mathieu Hosselet

Mathieu Hosselet verliet zijn job om een kalmerend drankje te maken dat hij zelf goed had kunnen gebruiken tijdens zijn stresserende loopbaan. Zijn bedrijf Zendo haalde zowat 300.000 euro op via crowdfunding en sleepte heel wat prijzen in de wacht: NRJ Startup, Brussels Business Club en zelfs de Innovation Challenge 2016 in Londen.

Verzend