Yves Lemaire is boekhouder van opleiding en oefende dat beroep vijf jaar lang uit voor hij voor de chocoladewereld koos. Hoe start u een activiteit in een sector die u helemaal niet kent en haalt u er bovendien ook nog alles uit? Drie tips van een meester-chocolatier. 

 

1. Leer het vak van een professional

Dat is het eerste wat u te doen staat als u een nieuwe, onbekende activiteit start: het vak leren bij een professional. Bij mij was dat de stiel van chocolatier, maar het gaat op voor iedere activiteit. "Voordat u start, moet u eerst voldoende informatie verzamelen. Zo vermijdt u zware tegenvallers achteraf." Een vak leert u niet op internet, maar aan de zijde van iemand met ervaring. 

2. Schenk aandacht aan het beheer van uw business

Ik ben boekhouder van opleiding, net als mijn echtgenote, die na vijf jaar ook in de onderneming kwam werken. Ik heb dat dus helemaal onder de knie en dat is ook nodig om de activiteit draaiende te houden. Ik zie wel dat dit problemen geeft bij heel wat jongeren die hun eigen zaak beginnen: "Ze zijn niet genoeg met de cijfers bezig." Een zaak runnen betekent nochtans ook dat u alle verplichtingen en kosten die daaraan verbonden zijn in de gaten houdt. Zo letten wij bijvoorbeeld erg goed op de kosten van onze grondstoffen. Als u uw kosten fout inschat, riskeert u grote teleurstellingen, zelfs als uw bedrijf een mooie omzet draait.

3. Start met twee en laat u goed omringen

Als u het helemaal over een andere boeg gooit, bent u beter af met twee dan alleen. Ik kreeg van bij de start steun van mijn echtgenote. "Twee weten meer dan één, en als het moeilijk gaat, staat u er niet alleen voor, dat is een onmiskenbaar pluspunt." U moet u ook goed omringen. Wij zijn een familiebedrijf. Onze zoon is chocolatier van beroep en ging bij ons aan de slag. Twee jaar geleden kwam ook onze dochter bij het team. Zij is sociologe van opleiding. De hele familie werkt nu in de onderneming.

Yves Lemaire

In 1993 richtte Yves Lemaire een chocoladebedrijf op in Verviers. Cyril Chocolat is een familiebedrijf en ontwikkelde een concept waarbij op de verpakking van chocoladerepen een persoonlijke tekst wordt afgedrukt. Zijn bedrijf heeft veel succes in de provincie Luxemburg, in Frankrijk, Nederland en Duitsland. 

Verzend