U bent klaar voor de start en om erin te vliegen. Het enige wat nog ontbreekt, is de naam waarmee u aan de slag gaat. Voorkom tegenvallers: lees deze adviezen van Etienne Wéry, gespecialiseerd advocaat in intellectuele eigendom.

Slechts één regel voor uw onderneming

Wanneer u uw onderneming een naam geeft (en dat mag een andere zijn dan de naam die u koos voor uw activiteit), bestaat er één beperking: deze naam mag nog niet in gebruik zijn bij een ander bedrijf, om het even in welke sector dat bedrijf actief is. Uw notaris zal dit nagaan bij de voorbereiding van de oprichtingsakte. U kunt dit vooraf al checken in de referentiedatabank rechtspersonen van het Belgisch Staatsblad.

Deponeer uw merknaam!

Een stap die ondernemers vaak vergeten, is het deponeren van de merknaam waaronder ze hun activiteiten gaan beoefenen.

Het merk is iets anders dan de naam van uw onderneming: het is een afkorting, een letterwoord, een naam, eventueel een grafisch element waarmee consumenten of professionals het verband leggen tussen het product of de dienst en uw bedrijf.

Wanneer u uw bedrijf hebt opgericht, is alleen zijn firmanaam beschermd. Niemand kan nog een bedrijf oprichten met diezelfde naam. Maar daar eindigt de bescherming. De enige uitzondering is de zogenaamde bescherming van het uithangbord. Als u een handelsruimte opent, is uw uithangbord beschermd in uw activiteitenregio.

Een voorbeeld: als u in Hasselt een schoenwinkel "In de goede schoen" opent, mag niemand anders een winkel met die naam openen in dezelfde stad. Maar dat mag wél in Aalst of Leuven. Als u al plannen had om op termijn zélf uit te breiden naar die steden, hebt u pech.

Kies de grenzen van uw bescherming

Het deponeren van uw merk geeft u geen onvoorwaardelijke bescherming in de hele wereld. U deponeert dat merk immers:

  • voor een activiteitenklasse
  • voor een bepaalde geografische zone (Benelux, Benelux en Frankrijk, Europa, Wereld…)
  • op voorwaarde dat niemand dit al gedeponeerd heeft

Deze laatste voorwaarde is zeer belangrijk: Microsoft werd onlangs in het Verenigd Koninkrijk veroordeeld omdat zijn merk “Skype” te dicht aanleunt bij het merk ‘’Sky’’ dat toebehoort aan Sky Broadcasting Group. Dit is overigens de tweede veroordeling van dat type voor Microsoft: het bedrijf van Bill Gates werd eerder al verplicht om zijn dienst SkyDrive om te dopen tot OneDrive. Raadpleeg dus een merkenspecialist vooraleer uw merk te lanceren, want het zou zonde zijn van het geld en de energie!

Etienne Wéry

Bijdrage:

Etienne Wéry

Etienne Wéry is advocaat aan de balies van Brussel en Parijs, en tevens vennoot van het kantoor Ulys. Hij is gespecialiseerd in de intellectuele eigendom van nieuwe technologieën (e-commerce, IT-contracten, enz.) en heeft een passie voor de natuur en sport.

Verzend