De markt biedt vele mogelijkheden. Al wat u moet doen, is een idee vinden dat een zeker publiek zal aanspreken. Het spreekwoordelijke gat in de markt dichten. Maar op weg naar de verwezenlijking van uw idee, zal u voor heel wat uitdagingen komen te staan. Kristof Steegmans van WeTravel2 deelt enkele waardevolle tips.

Reizen met beperking: het businessmodel van WeTravel2

WeTravel2, een reisbureau voor mensen met beperkte mobiliteit, werd opgericht door Kristof Steegmans. Het concept ontstond uit zijn eigen ervaring en toont het belang aan om de sprong te wagen.

De eerste kiemen

“Ondanks mijn duikongeval wilde ik blijven reizen. Maar dat verliep niet altijd zonder problemen: de transfer van en naar de luchthaven was lastig, de toegankelijkheid in het hotel liet te wensen over, … Ik kon die problemen meestal oplossen en toen dacht ik: als ik dat voor mij kan, kan ik dat voor andere mensen misschien ook”, vertelt Kristof.

Een eigen zaak opstarten, is geen klusje dat u ergens op een verloren namiddag doet. Het vraagt tijd, moed en doorzettingsvermogen. “Een belangrijk onderdeel bij de opstart van een zaak is uitvissen hoe groot de doelgroep is. Alles samen schatten we dat er zo’n 300.000 potentiële klanten in België voor WeTravel2 zijn, en dan hebben we de begeleiders en familie nog niet mee gerekend.”

Gezocht: een goede partner

“Misschien hebt u niet het kapitaal, de technische kennis of ervaring, om uw idee uit te werken. Laat dat u niet tegenhouden en zoek de juiste partner. Het is een kwestie van uw stoute schoenen aantrekken en met uw verhaal de boer op te gaan,” getuigt Kristof. “Bij JetAir zag één van de verantwoordelijken wel iets in ons verhaal en zo zijn ze onze operationele partner geworden. Uzelf kunnen verkopen en overtuigend overkomen, helpen wel degelijk.”

Wanneer u banken benadert, is een goed verhaal vaak niet voldoende. “Om hen te overtuigen, heeft u natuurlijk een degelijk business en financieel plan nodig. Zonder die documenten worden de gesprekken zelfs niet opgestart,” onderstreept Kristof.

Waag de sprong

Er komt bij ondernemen dus heel wat voorbereiding kijken, maar de belangrijkste les is misschien wel de volgende: “Op een gegeven moment moet u ook de sprong durven wagen. Nog te veel zakelijke initiatieven blijven steken in mooie intenties en ‘ooit-zal-ik-wel-eens’. U moet er ook voor durven gaan”, klinkt een overtuigde Steegmans.

Naast veel doorzettingsvermogen, beschikken veel ondernemers ook over een gezonde portie ambitie. Daar is Steegmans geen uitzondering op. “Ik zou graag de Europese referentie voor toegankelijk reizen willen worden”, verklapt hij. “Als ik een Vlaming met een beperking een mooie vakantie kan bezorgen, waarom zou dat dan niet met een Hongaar of Fransman lukken?”

Kristof Steegmans

Kristof Steegmans belandde 22 jaar geleden door een duikongeval in een rolstoel. Zwemmen en lopen zitten er niet meer in, maar hij besloot zichzelf her uit te vinden en ondernemer te worden. Zijn grote hobby, reizen, werd ook de sector waarin hij aan de slag zou gaan.

Verzend