De beurs Ondernemen is de grootste beurs van het land gewijd aan de ondernemer en de kandidaat ondernemer. Ze wordt jaarlijks in Brussel georganiseerd en tracht steevast antwoorden te bieden op diverse vragen van ondernemers, alsook ondernemers bij elkaar te brengen. Kon u er dit jaar niet bij zijn? Bizcover overloopt de belangrijkste trends van 2016.

Crowdfunding wordt reëel

Wereldwijd hebben ondernemers Crowdfunding omarmd als een alternatieve manier om hun innovatieve ideeën te kunnen realiseren. Het concept is eenvoudig: u hebt een idee en u zoekt daar kapitaal voor. Via verschillende platformen zoals MyMicroinvest of Hello Crowd! kan u online mensen overtuigen om uw project te financieren. Vele kleintjes kunnen namelijk één groot kapitaal voor uw idee vormen. Bovendien is het een manier om deze investeerders niet alleen financieel, maar ook emotioneel voor uw product of dienst te engageren. Op deze manier geven uw crowd-investeerders niet alleen, maar worden ze ook ambassadeurs van uw project.

Laat u begeleiden

Vanzelfsprekend wordt ondernemerschap aangemoedigd op de beurs Ondernemen. Toch wordt benadrukt dat u de sprong beter niet alleen waagt. Of u nu al enkele jaren ervaring achter de rug heeft of net start, u laat u best begeleiden. Let er echter wel op dat u vertrouwen heeft in de mensen waarmee u zich omringt. Dat kan u ofwel doen door complementariteit aan te werven of door u te laten coachen. Daarnaast kan u ook veel leren van andere ondernemers: hun verhalen en hun ervaringen. Daarvoor zijn evenementen als de beurs zeker het bezoeken waard, maar ook op andere netwerkevenementen kan u zich steeds door anderen laten inspireren en van hen bijleren. Toets op een positieve manier uw projecten en ideeën af om ze verder te kunnen ontwikkelen, ongeacht in welk ontwikkelingsstadium ze zich bevinden. Omarm feedback!

Verzorg uw online aanwezigheid

Het intrede van “online” met de digitale transformatie heeft voor veel succesverhalen gezorgd: webwinkels en innovatieve apps schieten als paddenstoelen uit de grond en ook sociale media worden steeds vaker in het ondernemersleven ingezet. Bovendien beslist de klant steeds minder op het verkooppunt, maar online, waar hij snel de verschillende opties kan vergelijken en recensies kan raadplegen of hij al dan niet tot de aankoop zal overgaan. En indien ja, waar hij het product of dienst zal kopen. Daarom is de online aanwezigheid van een bedrijf van cruciaal belang om klanten te winnen. Nochtans beschikt slechts 41% van de Belgische kmo’s over een e-shop, een laag cijfer als u weet dat e-commerce sinds 2012 in België met 26% gegroeid is en dat 60% van de Belgische economie ten goede komt aan buitenlandse e-commerce websites (bron: Google).

Om de eerste stappen de zetten naar uw online aanwezigheid, bekijk hier de presentatie van Anthony Belpaire, Industry Head bij Google Belgium, tijdens de Beurs Ondernemen 2016.

Wilt u een digitale kampioen worden? Schrijf u gratis in voor de opleidingen in digitale marketing georganiseerd door BNP Paribas Fortis en gegeven door Google.

Verzend