Voor de generatie die geboren werd tussen pakweg 1980 en 1995 is het moment gekomen: de zogenaamde Millennials zijn nu diegenen die bedrijven oprichten en die een belangrijke groep consumenten worden. Wat zijn hun ideeën, dromen en ambities? En hoe combineren ze werk en privé? Het softwarebedrijf Sage deed er een grootschalig onderzoek naar. Managing Director Alex Dossche van Sage België deelt met ons de bevindingen. 

De 5 profielen van Generatie Y

Aan de hand van de enquête, die uitgevoerd werd bij 7.400 mensen in zestien landen, herkende Sage een vijftal grote profielen onder Generatie Y:

 

  1. Het eerste profiel zijn “De Planners”, zij pakken hun werk uiterst methodisch aan, ondernemen ambitieuze projecten, maar nemen zelden zomaar iets voor waar aan.

  2. Dan zijn er “De Technofielen”: ze zijn gepassioneerd door hun werk, vertrouwen op de kracht van innovatie om de concurrentie voor te blijven en denken hun doelgroep van bestaande en nieuwe klanten heel precies te kunnen vaststellen.

  3. De Instinctieven” zijn veeleer ongedwongen, ze houden van het onbekende en onontgonnen terrein. Ze vertrouwen op intuïtie en hechten belang aan hun imago.

  4. De Pragmatici” zijn kundig maar toch geneigd om van technologie gebruik te maken om te slagen (en dan liefst zelfs gratis technologie). Intuïtie en methodiek wisselen elkaar hier af.

  5. De Durfals” ten slotte zijn constant op zoek naar nieuwe uitdagingen en vervelen zich snel. Meer dan de helft zegt hun enthousiasme voor hun bedrijf te hebben verloren, soms al na een jaar. 

“We zien dat de meeste Belgen in de groep van de “durfals” zitten”, zegt Dossche. “Ze zijn zeer snel geprikkeld, maar ook weer snel ontmoedigd. Vaak zijn Millennials ook overtuigd dat ze in hun carrière zeker twee of drie bedrijven gaan oprichten.”

“Bovendien is het werk inpassen in het dagelijks leven heel belangrijk voor Belgen”, aldus Dossche. “Ze eisen flexibiliteit en willen controle over wanneer, waar en hoe ze werken. Ze werken om te leven, niet omgekeerd. Bij Generatie Z, die na hen komt, zal dat waarschijnlijk zelfs nog sterker tot uiting komen.” 

Terughoudend tegenover technologie

“In tegenstelling tot wat we vaak denken, is Generatie Y eigenlijk niet zo gericht op technologie”, aldus Dossche. “Als ze ondernemen, zien we dat twee derde van hen de invloed onderschat die technologie op hun bedrijf kan hebben. Over het algemeen zijn deze ondernemers terughoudender ten opzichte van technologische ontwikkelingen.” Op de vraag of het een goed idee is om de administratie van een bedrijf te doen met een boekhoudpakket van twintig jaar oud, antwoordde bijvoorbeeld een groot deel van de ondervraagde Millennials volmondig “ja”.

Wat wel duidelijk uit de enquête naar voren komt, is de wens bij Gen Y om een “verschil” te maken. Een positieve maatschappelijke invloed uitoefenen is vooral belangrijk voor jonge ondernemers in Zuid-Afrika (80%) en Brazilië (81%). Bijna een kwart van de ondervraagden in België (24,6%) en Zwitserland (24%) verklaart dat het geluk van hun werknemers voor hen de reden is om ’s ochtends uit bed te komen, tegenover een gemiddeld van 15,4%.

Afhaken door de administratieve rompslomp

Ook opvallend: bij een heel aantal ondervraagden is er zeker creativiteit en “goesting” om te ondernemen, maar na twee of drie jaar haakt een groot deel alweer af. “Daar zijn twee redenen voor”, legt Dossche uit. “Ten eerste: de confrontatie met klanten die hen veel te laat of zelfs niet betalen. Voor Generatie Y is dat heel ontmoedigend. Ten tweede: de red tape, alle bureaucratie en papieren rompslomp waar ze mee geconfronteerd worden, van vergunningen tot hun btw-aangifte.”

Dromen waarmaken

“We voerden dit onderzoek omdat Generatie Y de, wat wij noemen, “business builders” van vandaag en morgen zijn”, vertelt Dossche. “Waarom doen ze wat ze doen? Hoe zien ze IT? Wat is voor hen belangrijk? Dit is de generatie die nog niet geboren is met de smartphone in de hand.”

“Nu we weten hoe Millennials tegenover het ondernemerschap staan, zal dat vooral gevolgen hebben voor onze communicatie naar deze ‘business builders’”, zegt Dossche. “Tegelijk moeten we ook eerlijk zijn tegenover hen: vaak weten ze niet voldoende wat ondernemen inhoudt. Ze mogen (en moeten) zeker dromen, maar er moet ook een fundament zijn om die dromen op te bouwen.” 

Alex Dossche

Alex Dossche startte zijn carrière in de jaren ‘80, als managing partner bij INsoft, specialist in integratie van sales- en marketingapplicaties. Hij richtte nadien TIPSS Consultants op, leverancier van Atari-oplossingen in België. In 1995 lanceerde hij DBFACT, een beheertool voor kmo's. Het bedrijf werd in 2012 door Sage overgenomen. Sinds de overname was Dossche onder meer sales director en marketing director bij Sage Belux. In 2016 werd hij er Managing Director. 

Verzend