Een onderneming lanceren is vaak geen gemakkelijke opgave. Het helpt als u een nieuw product op de markt brengt waar vraag naar is. Maar hoe lanceert u zich in een sector waarin al verschillende grote en kleine spelers actief zijn? Katrien Herdewyn van Elegnano legt hier uit hoe zij haar plaats veroverde in een verzadigde markt.

Elegnano: elegantie en nanotechnologie

Katrien Herdewyn combineert met Elegnano, het bedrijf waarmee ze schoenen maakt, haar twee grote passies: design en technologie, meer bepaald nanotechnologie. “Onze schoenen zijn zeer modieus en elegant, maar tegelijk hoogtechnologisch. Vandaar ook de naam, een samentrekking van elegantie en nanotechnologie”, zegt de ontwerpster. “Wat onze schoenen speciaal maakt, is dat ze dankzij deze technologie waterafstotend en zelfreinigend zijn. Onze slogan is 'float like a butterfly, sting like a bee'. Iedereen die onze schoenen draagt, is elegant als een vlinder, maar staat letterlijk sterk in haar schoenen."

De lange weg vooraf

Bij een succesvolle lancering komt veel voorbereiding kijken. Ook de jonge onderneemster legde een lange weg af vooraleer ze haar product op de markt bracht: “Ik heb vooraf een businessplan opgesteld waarin ik voldoende aandacht had voor mijn doelpubliek. Om dat plan op te stellen heb ik met veel mensen uit mijn netwerk gesproken, beurzen bezocht en prospecties gedaan. Daarnaast kon ik ook putten uit de ervaring die ik opdeed tijdens mijn studiejaren, in de technologische sector enerzijds en de designwereld anderzijds.”

Het verhaal benadrukken

Om succesvol te zijn moet je tegenwoordig niet enkel meer een degelijk product hebben. “Ook het verhaal erachter speelt een grote rol”, aldus Herdewyn. “Ik heb dan ook steeds ingezet op het verhaal achter Elegnano: de combinatie van mode en technologie. Hiermee maken we het verschil met gevestigde merken, die vaak enkel focussen op het modieuze.”

“Op deze manier slagen we erin om een veel breder publiek aan te spreken. Ook veel mannen zijn geïnteresseerd in onze schoenen, vooral in de technische aspecten dan uiteraard. Maar ze zorgen wel voor mond-tot-mond reclame, en dus een grotere bekendheid van het merk bij ons doelpubliek: vrouwen.”

Verruim uw horizon

De dubbele focus op zowel technologie en mode is volgens de zaakvoerster een belangrijk onderdeel van het succes. Ze raadt jonge ondernemers dan ook aan met een ruime blik rond te kijken: “Beperk u niet tot één sector, maar volg wat er gebeurt in andere sectoren. U kunt er van leren en hun innovaties misschien zelfs toepassen in uw eigen onderneming. Zo geeft u uw product een meerwaarde die de concurrentie niet heeft."

Contact met uw klanten

Ten slotte geeft ze nog een belangrijke tip mee aan alle ondernemers: luister naar uw klanten. Hun advies kan u helpen uw product te verbeteren. “Ik was zelf bijvoorbeeld zo veel mogelijk aanwezig bij de verkoop van mijn eerste collectie. Zo kon ik persoonlijk feedback vragen aan de mensen die mijn schoenen kochten, wist ik wat hun noden waren en op welke manier ik mij kon onderscheiden van de gevestigde merken”, besluit de ontwerpster.

Katrien Herdewyn

Katrien Herdewyn heeft een diploma burgerlijk ingenieur en volgde les aan verschillende mode- en designscholen in binnen- en buitenland. In 2014 richtte ze Elegnano op, waarmee ze hoogtechnologische vrouwenschoenen maakt, het jaar nadien won ze meteen de Starter van het jaar-award van Unizo.