Uw website is het uitstalraam van uw professionele activiteiten. Het is dus enorm belangrijk om het terrein goed te verkennen vooraleer u zo’n project start. De website moet worden ontworpen volgens de regels van de kunst! Hierbij enkele aanbevelingen om uw nieuwe platform in goede banen te leiden.

1. De inhoud, het hart van uw activiteiten

Het gebeurt nog te vaak dat bedrijfsleiders een site online plaatsen “om toch maar iets te hebben”, zonder enige denkoefening of strategie. Concentreer u eerst op het hoofdthema van uw activiteiten. Het spectrum moet niet te breed zijn, zo vermijdt u dat bezoekers verloren lopen. Het mag echter ook niet te beperkt blijven, zo kunt u regelmatig nieuwe, frisse content toevoegen. 

2. Respecteert uw site de wetgeving?

Professionele sites moeten verplicht bepaalde informatie bevatten, met name de verplichte meldingen naargelang u uw activiteiten uitoefent als natuurlijke persoon (naam, adres, telefoon, btw) of als onderneming (firmanaam, juridische vennootschapsvorm, handelsregister). Denk ook aan de wet op “cookies”, de kleine bestanden die verplicht rekening moeten houden met de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van de internauten! U moet uw bezoekers informeren over hun bedoeling (reclame, tracking, enz.) en u moet hen de mogelijkheid bieden om ze te weigeren.

3. Vereenvoudig de boodschap!

Vermijd dat u de pagina’s van de site overbelast uit vrees dat u niet alles gezegd krijgt! Te veel informatie leidt tot verwarring. Concentreer u op de noodzakelijke inhoud en verzorg de lay-out. Een vakkundig opgemaakte content zou ook een positieve impact moeten hebben op uw natuurlijke zoekmachineoptimalisatie en dus op het terugvinden van uw site op Google. “Keep it simple!”.

4. Kies een goede domeinnaam

Na de definitie van het centrale thema en de aankleding van de site, kiest u een domeinnaam (URL). Kies voor een adres en betaalde webhosting met de nodige personalisatiemogelijkheden. Bij domeinnamen met gratis hosting op commerciële platformen (Google, Apple, OVH) is reclame verplicht, u kunt deze dus beter vermijden.

De keuze van de extensie van de domeinnaam (.com, .be, .eu, .net) is vooral een strategische kwestie en zal afhangen van de aard van uw activiteiten. Heeft uw bedrijf een internationale uitstraling of is het eerder lokaal verankerd? Bovendien kan u vandaag ook opteren voor meer lokale extensies (.vlaanderen en .brussels) als de variante .be niet meer beschikbaar zou zijn.

5. Denk mobiel

Internauten zijn vandaag mobiel. Het is cruciaal om een site te maken die compatibel is met de kleine schermen van smartphones en tablets. De site moet dus voldoen aan de normen van “responsive design” en “HTML5” zodat hij zich automatisch aanpast aan alle schermen.

Bijdrage:

Boris Jancen

Boris Jancen is sinds 2006 hoofdredacteur van het maandblad Inside Digital Media en volgt de digitale markt in al zijn facetten van nabij: van mobiel tot sociaal, tot cloud of e-commerce.

Verzend