Sommige sectoren zijn competitiever dan andere, ondergaan meerdere ingrijpende veranderingen en moeten voortdurend opboksen tegen nieuwkomers. Hoe kunt u er in dergelijke omstandigheden voor zorgen dat uw bedrijf duurzaam blijft en u klanten voor lange tijd bindt? François Bryssinck, die met Megabyte globale ICT-oplossingen aanbiedt, legt uit hoe hij er al drie decennia lang in slaagt, en dat in een zeer grillige sector.

Een duurzaam bedrijf met duurzame klantenrelaties

François Bryssinck legt uit hoe hij al drie decennia lang een duurzaam bedrijf opbouwt.

Luister naar uw klanten

Als u naar uw klanten luistert, komt u te weten wat ze nodig hebben en kunt u een uitstekende dienstverlening en een volledig aanbod garanderen. Door die nabijheid bij de klant kan François Bryssinck ook op de kleinste details letten en op maat leveren. "Soms heeft de klant het ene product nodig, dan weer een compleet ander omdat zijn team bijvoorbeeld gegroeid is en hij nu een systeem wil aanschaffen waarmee hij sneller en efficiënter netwerkgestuurd kan werken. Wat later wil hij overstappen van een product op een dienst, of omgekeerd." Uw klanten bieden u bovendien een uiterst waardevol forum voor marktonderzoek. François Bryssinck geeft een voorbeeld: "Als u duizend klanten hebt en de meerderheid vraagt op een bepaald moment naar hetzelfde product of dezelfde dienst, dan vangt u dankzij hen signalen op over de markttendens."

Weet wat werkt op lange termijn en wat slechts grillen zijn

En juist door zo goed naar uw klanten en de markt te luisteren, kunt u een onderscheid maken tussen modegrillen en zaken waar er toekomst in zit: "Er komen regelmatig nieuwigheden uit in de IT-sector. U moet dus goed weten wat de klant op termijn zal wensen en welke markttendenzen uw vak en bedrijf zullen helpen evolueren. Om daarover te kunnen oordelen, moet u waakzaam blijven."

Wees flexibel

Wie het lang wil uithouden, moet zich ook kunnen aanpassen. François Bryssinck geeft toe dat hij het geluk heeft gehad zijn bedrijf op het juiste moment te hebben opgericht, toen de pc en computernetwerken in opmars waren. Maar hij zag ook kansen waar sommigen misschien valkuilen zagen. "De IT-wereld is sterk geëvolueerd, maar de kern van mijn activiteit is nog steeds dezelfde. Mijn bedrijf is op een vrij natuurlijke en gestage manier gegroeid, zonder dat het echt te maken kreeg met ingrijpende technologische veranderingen. Denk bijvoorbeeld aan de overstap op Windows of de opkomst van het internet, gevolgd door de cloud. Die veranderingen gebeurden trouwens niet vanzelf: we hebben al het nodige aangepast, toegevoegd of verwijderd om ze te integreren. Het is ook belangrijk om diensten of producten te vervangen die geen succes opleveren." 

Diversifieer en denk op lange termijn

François Bryssinck neemt die regel ter harte en beperkt zich liever niet tot één concept, product of dienst. Het is belangrijk om te diversifiëren. En als het op partners, leveranciers en klanten aankomt, geeft hij de voorkeur aan duurzame relaties: "Het is niet mijn doel om een klant duizend pc's te verkopen en hem vervolgens twintig jaar lang niet te horen. Ik blijf liever permanent aan de zijde van mijn klanten dan slechts op beperkte momenten: zo kan ik een duurzame band opbouwen. Hetzelfde geldt voor de trouw aan mijn leveranciers, op voorwaarde dat ze steeds een meerwaarde betekenen en blijven innoveren. Het is belangrijk om op de hoogte te blijven van wat er rondom u speelt: sommige vennootschappen sluiten de deuren, anderen gaan een fusie aan, nieuwe spelers betreden de markt... en daardoor kan een samenwerking, al verloopt die prima, eens in vraag gesteld worden. Commerciële relaties zijn dus allesbehalve vanzelfsprekend, noch met klanten, noch met leveranciers." U moet bijgevolg niet alleen investeren in duurzame relaties, maar ook waakzaam blijven om nieuwe kansen te grijpen of een doorstart te maken.

Zet uw netwerk in en maak uzelf zichtbaar

Ten slotte levert ook mond-tot-mondreclame heel wat op. Het is dus belangrijk een sterk netwerk te hebben: "Een tevreden klant of partner zal u aanbevelen, dat staat vast. Maar u moet zichzelf ook zichtbaar maken. U kunt er bijvoorbeeld voor zorgen dat uw website bovenaan staat op Google of u kunt deelnemen aan evenementen van uw klanten of leveranciers. Dat hangt allemaal samen."

François Bryssinck

François Bryssinck is medeoprichter en CEO van Megabyte. Deze onderneming is sinds 1986 gespecialiseerd in de levering van ICT-diensten en -oplossingen voor beheerdoeleinden.