De Amerikaanse droom spreekt veel ondernemers aan, maar tussen droom en daad ligt ... de realiteit. Cédric Godart, journalist bij de RTBF, begon zijn eigen zaak in de toerismesector in Californië. Hij geeft drie vaak vergeten tips waarmee u toch beter rekening houdt voordat u de grote sprong naar de States waagt.

Neem de tijd om uw zaak op te starten

Een geweldig idee hebben is niet genoeg, neem ook de tijd om over alles goed na te denken en af te toetsen aan de lokale realiteit. Vanuit economisch standpunt is het een illusie om alleen uit te gaan van het te investeren bedrag, doorgaans tussen 50.000 en 150.000 EUR. U moet ook rekening houden met de kosten van uw levensonderhoud, en al zeker in Californië of New York, waar de huur al snel kan oplopen tot meer dan 2.500 EUR per maand (soms zelfs om gezamenlijk te huren).

 

Aan een Green Card (groene kaart) geraken, is niet vanzelfsprekend. Als u op basis van uw ondernemingsplan aan een investeerdersvisum geraakt (E1 voor in- en uitvoer, E2 voor goederen en diensten), mag u wettelijk gedurende vijf jaar op het Amerikaanse grondgebied verblijven en ondernemen. Maar opgelet, u blijft een 'niet-immigrant': verwacht niet dat dit een springplank is naar een Amerikaans paspoort! Dat strikte kader blijkt wel een stevige motivatie te zijn: overgeleverd aan uzelf moet u bereid zijn om te vechten voor uw verblijf daar.

Een credit score om uw activiteit gemakkelijker te financieren

Volgens de legende valt in de Verenigde Staten het geld uit de hemel. Helaas, voor niets gaat de zon op! Vooral als u weet waar de ''credit score'' (kredietscore) voor staat. De score weerspiegelt uw geloofwaardigheid als betaler en kan laag, matig, goed of uitstekend zijn (tussen 300 en 850). Zodra u uw socialezekerheidsnummer hebt (nee, dit heeft niets te maken met de ziekteverzekering, maar is eigenlijk de tegenhanger van het Belgische rijksregisternummer), vraagt u aan uw bank een beveiligde kredietkaart. Dan krijgt u een kredietreserve toegekend op basis van het geblokkeerde bedrag op een rekening. Een jaar later wordt het bedrag vrijgegeven en kunt u een klassieke kredietkaart krijgen. De credit score is heel belangrijk, want hoe hoger de score, hoe voordeliger u geld kunt lenen. Heel wat werkgevers, eigenaars en zelfs telefoonoperatoren deinzen er niet voor terug om die score te raadplegen voordat ze u een product, abonnement of dienst aanbieden. Ga eens op het internet kijken. Daar vindt u handleidingen om snel een solide kredietgeschiedenis op te bouwen.

Verzorg uw imago en uw communicatie

Amerikanen zien eruit als Europeanen, maar daar stopt de gelijkenis. Ze pakken hun business helemaal anders aan. Ze zijn veel directer, ook in hun communicatie. Al vroeg op de schoolbanken leren ze voor een publiek te spreken. Succes wordt ook in het schoolsysteem gecultiveerd. Dat kunnen we in België niet meteen zeggen. Communicatie is de sleutel tot uw succes. Verzorg uw persoonlijk imago en uw marketing, trek voluit de kaart van de sociale netwerken, ongeacht uw activiteitensector. Om geloofwaardig te zijn moet u ook dromen verkopen, niet alleen diensten of producten. De natuurlijke discretie van de Belgen wordt niet als een positieve eigenschap ervaren. Verloochen uw afkomst niet, maar leg ze evenmin op. Verkoop uw eigenheid niet, maar pas u wel aan uw (zeer) verre neven en nichten aan: uw toekomstige klanten. Wees – altijd – positief. Het belang van een brede tandpastaglimlach is geen mythe.

Cédric Godart

Cédric Godart is journalist en radiomaker (MINT, RTL Group). In 2013 emigreerde hij naar San Francisco waar hij zich toelegde op consulting en journalistiek. Vandaag reist hij heen en weer tussen Brussel en San Diego in Californië. 

Verzend