Over de complexiteit van een bedrijfsoverdracht is er reeds heel wat inkt gevloeid. Maar de opportuniteiten die een overdracht kunnen bieden, worden vaak te weinig in de verf gezet, doordat ondernemerschap eerder gelinkt wordt aan start-ups dan aan overnames. Dat terwijl de golf van zaakvoerders die binnenkort op pensioen zal gaan heel wat opportuniteiten biedt aan diverse ondernemers.

Wie kan uw bedrijf overnemen?

Meer dan 80.000 kmo’s in Vlaanderen zijn vandaag in handen van een ondernemer die 55-plusser is. Het gaat om de zogenaamde babyboomers die na WOII geboren zijn (tussen 1945 en 1965) en in de jaren ’70 en ’80 een eigen onderneming zijn opgestart. Velen van hen zullen in de periode 2010-2030 de pensioenleeftijd bereiken, en zullen dan ook geconfronteerd worden met de overdracht van hun zaak.  Deze bedrijfsoverdrachten kunnen zeker voor drie categorieën van potentiële ondernemers opportuniteiten bieden:

  1. Familiale opvolger. Onderzoek toont aan dat dit nog altijd een geprefereerd overdrachtsscenario is voor heel wat ondernemers. Voor de kinderen is de keuze voor het familiebedrijf echter niet meer zo evident als vroeger, o.a. wegens de uitgebreide carrièremogelijkheden die er vandaag bestaan. Maar de praktijk toont wel aan dat wanneer u uw kinderen ongedwongen betrokken houdt in het bedrijf, en u ze de vrijheid geeft hun vleugels uit te slaan na hun studies, de waardering voor en aantrekking tot het familiebedrijf gaandeweg kunnen groeien.

  2. Externe koper. Indien familiale overdracht geen optie blijkt, overwegen heel wat ondernemers om hun zaak te verkopen aan een externe overnemer. Dat biedt kansen voor potentiële ondernemers die het startersrisico willen vermijden en vooral meerwaarde zien in een onderneming met een bestaande cashflow en klantenportefeuille. Hier zullen o.a. de uitgebreide screening van de onderneming en het rondkrijgen van de financiering een belangrijke impact hebben op het succes van de overname.

  3. Interne overnemer. Ook medewerkers kunnen een interessant alternatief vormen voor de overdracht. Deze zogenaamde interne overnemers genieten vaak de voorkeur van de overdrager aangezien er reeds een nauwe band en het nodige vertrouwen aanwezig is tussen beide partijen. Voor de werknemer die zich reeds jarenlang heeft opgewerkt in het bedrijf vormt het een mooie opportuniteit om door te groeien tot het ondernemerschap en het aandeelhouderschap  van een onderneming die ze mee hebben grootgemaakt.

Zet uw sterktes in de verf

Onafhankelijk van welk type opvolger de overdrager voor ogen heeft, de volgende  gouden regel is steeds van toepassing: laat uw bedrijf schitteren! Zet de sterktes van uw zaak in de verf en benadruk het potentieel dat aanwezig is in uw zaak. Dit zal voor uzelf alsook voor de toekomstige ondernemer toelaten de opportuniteiten verbonden aan bedrijfsoverdracht te verzilveren.

Heeft u al aan een potentiële overnemer van uw zaak gedacht?

Vincent Molly

Vincent Molly

Vincent Molly is professor Ondernemerschap en Familiebedrijven aan de KU Leuven en gastprofessor Financieel Management aan de UAntwerpen. Hij is tevens mede-oprichter van Familymind. Zijn passie en ervaring situeren zich in het domein van familiale ondernemingen; bedrijfsoverdracht; strategisch en financieel management in kmo's.

Verzend