Heel wat nieuwe technologiestart-ups proberen groot te worden onder de vleugels van een incubator. Wat kan zo’n incubator doen? Wat mag u ervan verwachten? En hoe kiest u de juiste incubator? Baudouin de Troostembergh, CEO van Startup Factory, neemt ons mee naar de wondere wereld van de incubators.

Een topidee is geen garantie voor succes

Stel: u heeft een fantastisch idee voor een nieuw hightechproduct. Dat is al een goed begin, maar… Daarmee heeft u nog geen bedrijf. Dat is het moment waarop u de hulp kunt inroepen van een incubator om uw bedrijf vorm te geven. Een incubator mag u, met wat verbeelding, beschouwen als een soort 'baarmoeder' waar kleine, beloftevolle bedrijven kunnen groeien. Ze delen er kantoren en werkplaatsen en kunnen er gebruikmaken van kantoorinfrastructuur. Incubators komen in alle soorten en maten. Er zijn er die zich algemeen met technologie en apps bezighouden, maar er zijn er ook die heel gespecialiseerd zijn in bepaalde niches.

Wat is een incubator nu eigenlijk?

Hoe zou Baudouin een incubator zelf definiëren? “Een incubator verzamelt mensen die allemaal een interessant idee hebben voor een start-up, en helpt hen bij het op poten zetten van een bedrijf. De vraag in wat voor ecosysteem u terecht zult komen, is volgens mij het belangrijkste criterium dat u moet hanteren om voor een bepaalde incubator te kiezen. Wie zijn de andere mensen waar ik elke dag mee in contact zal komen? En hoe kunnen zij mij helpen? Vaak komen bij verschillende projecten steeds weer dezelfde vragen naar boven, en niet zelden zijn die verrassend basic: hoe moet ik een fatsoenlijke website bouwen? Hoe maak ik een bestelbon op? Wat is belangrijk voor mijn business plan? Door in een omgeving te zitten waar dat soort vragen snel beantwoord kunnen worden, kun je veel sneller je business opstarten. Vaak ben je al na een maand of twee echt uit de startblokken geschoten, en niet pas na een half jaar.”

Een nieuw bedrijf om de zes weken

Het is ook niet de bedoeling dat een bedrijf zijn hele leven onder de vleugels van een incubator blijft. Start-ups komen en gaan. Gemiddeld halen we om de zes weken een nieuw bedrijf binnen”, vertelt Baudouin. “Soms werken we zelfs met mensen van wie het idee nog te vaag of niet genoeg uitgewerkt is en laten we ze op iets anders werken. Soms koppelen we ook mensen met bestaande teams, soms koppelen we teams aan grote bedrijven en laten we ze samen aan iets werken. We hebben daarvoor partnerships lopen met veel grote ondernemingen. Het kan dus vele kanten op."

Felbevochten plaatsjes

Maar niet alleen de ondernemer maakt een keuze om met een bepaalde incubator in zee te gaan, omgekeerd gebeurt dat evengoed. En de plaatsen zijn felbevochten, want veel incubators hebben veel meer kandidaten dan plaatsen en kunnen dus kiezen. “Wij kiezen de ondernemers nooit op basis van een interview”, legt Baudouin uit. “We willen hen minstens een week aan het werk zien en grondig met hen praten. We zetten hen aan een pitch project en pushen hen. Hoe werken ze? Hoe reageren ze op tegenslag? Wie heeft welke rol in het team? Pas na zo’n intensieve sessie kun je zien of er genoeg talent is om samen iets op te bouwen. Door enkel een cv te lezen weet je dat absoluut niet.”

Een eigen BVBA

Heeft het team die test doorstaan, dan begint het echte werk pas. Baudouin: “De eerste drie maanden leggen we de basis van het bedrijf. We beginnen aan de site, we stellen een marketingplan op, we zoeken de eerste klanten, we werken aan prototypes en we steken ook al onze voelsprieten uit over wie de CEO van het bedrijf zou kunnen worden. Gedurende die hele periode blijven wij ook de juridische entiteit. Er is op dat moment dus nog geen apart bedrijf.”

Na drie maanden gebeurt er een evaluatie door Startup Factory. et is pas als die positief is dat er een BVBA gesticht kan worden. “Op dat moment zijn de eerste klanten er normaal gezien ook al ”, zegt Baudouin. “Nog eens drie à vier maanden later zullen we proberen een eerste keer geld te gaan ophalen bij investeerders. Normaliter is dat zo’n 300.000 à 400.000 euro zodat het bedrijf het zeker een jaar kan uitzingen en volledig op zijn eigen benen kan leren staan. Na die twaalf maanden zit onze taak erop en is het voor de start-up tijd om bijvoorbeeld naar een accelerator te stappen.”

Baudouin de Troostembergh

Baudouin de Troostembergh studeerde in 2000 af als Handelsingenieur aan de Faculté universitaire Saint-Louis in Brussel en behaalde een masterdiploma Business Engineering van de IAG in Louvain-La-Neuve. Hij richtte drie jaar geleden Startup Factory op nadat hij ook al betrokken was bij de oprichting van de accelerator Co.Station. Baudouin is al vijftien jaar ondernemer, in al die tijd was hij betrokken bij de start van meer dan twintig bedrijven.