Iedere ondernemer kent dat gevoel van enthousiasme bij het ontstaan van een nieuw businessidee. Ook ik beleefde het al meermaals in mijn carrière als consultant, zeker bij startende ondernemers. Het waren verrijkende ervaringen, die me leerden dat starters die surfen op die eerste golven van opwinding en spontaniteit, bergen kan doen verzetten, maar je tegelijk ook in de diepste dalen kan doen terechtkomen. Dit zijn de lessen die ik er uit trok.

1. Focus op alles

‘Focus op je corebusiness’ is het eerste wat je leert in elke cursus ondernemen, marketing en elke MBA. Blijkbaar ook het eerste wat je vergeet eens opportuniteiten zich aanbieden. 15 jaar geleden, in het begin van mijn carrière, werkte ik mee aan de opstart van een website die aanbieders van bedrijfsstages en studenten met elkaar in contact moest brengen. Het plan was om de best mogelijke database van stagiaires en werkgevers te bouwen.

We raakten echter in de verleiding om allerlei extra diensten uit te werken zoals content schrijven (sollicitatietips), events organiseren over employer branding en zelfs een Belgische versie uitbrengen van een Nederlands jobstartermagazine.

Tip: Sluit voor perifere activiteiten beter partnerships af met experten.

2. Het team zal wel volgen

Investeerders hechten veel belang aan het team achter een idee. Natuurlijk, want het zijn die mensen die moeten doorzetten en zorgen dat het idee waargemaakt wordt. Hoe zijn de teamleden op elkaar ingespeeld? Hoe sterk delen ze een geloof in hun aanpak? Hoe goed passen ze bij elkaar en vullen ze elkaar aan?

Het enthousiasme van een goed idee en de goesting om het te realiseren doen je soms vergeten eerst een (h)echt team rond dat idee te bouwen. Ik heb zelfs ooit mijn ontslag gegeven om een innovatienetwerk mee uit de grond te helpen stampen, puur op basis van een passie voor het idee. Achteraf bleek dat we verschillende doelen nastreefden, of dat we niet allen bereid waren even ver door te zetten.

Tip: Alvorens je echt te ‘smijten’, vraag eerst door wat ieder uit het idee of het project wil halen. Wanneer is het geslaagd? Wat is ieder bereid om op te offeren?

3. Groot, groter, afgelast

Met 3 ondernemers wilden we één weekend een pop-up store openen met kledingmerken die op dat moment in België niet te krijgen waren. De merken waren ervoor te vinden.

Het idee barstte echter uit zijn voegen, tot een koopweekend met aansluitend een party voor shoppers en vrienden. Een ‘A-list DJ’ mocht niet ontbreken. Hoe groter, en hoe meer onzekerheden, over bijvoorbeeld de locatie, hoe meer we van mening verschilden. Om uiteindelijk het hele idee te laten varen.

Tip: Hou het initiële idee klein, zowel naar aanbod, doelgroep en locatie. En niet van de afterparty het ‘main event’ maken.

4. Wacht! Het is nog niet perfect

Voor een advies-startup had ik wel 36 verschillende versies van powerpoints met beschrijvingen van onze diensten en aanpak gemaakt. We hebben uiteindelijk één opdracht voor één klant gedaan en de energie was op.

Waarom blijven we sleutelen aan een idee? Redenen genoeg: we raken het niet eens over wat we willen aanbieden, aan wie (en wie niet!), hoe we ons positioneren, we vrezen afgewezen te worden. Of: we houden van het comfort van brainstormen in onze creatieve ruimte.

Tip: Blijft niet plakken aan de tekentafel. Werk proposities uit met één concrete klant in gedachten. Je hebt dan veel sneller het gevoel dat je vooruitgaat.

5. Willen maar niet mogen

Er is een groot verschil tussen:
a: wat jij WIL doen voor een klant en
b: wat is die klant BEREID jou te laten doen, waarop MAG je werken 

In bovengenoemde start-up hadden we de ambitie om organisatie-hervormingen te begeleiden. Vanuit de perceptie van klanten hadden we niet de credibiliteit om dit te doen. We werden puur gecast om de teamdynamiek te verbeteren.

Tip: Maak een ‘nuchtere’ lijst van opdrachten die je realistisch kunt binnenhalen, op basis van gesprekken met potentiële klanten. Schrijf vanuit dat standpunt een eerste pragmatische business propositie.

Prijs = kost + marge

Bij het ontwikkelen van een nieuwe logistieke dienst, maakten we erg conservatieve prijsinschattingen. We berekenden onze eigen kost en rekenden daar een bescheiden marge bij om klanten niet te bruuskeren met een te hoge prijs.

Bij de uitrol op de markt bleek de dienst aan te slaan. Maar we hadden twee zaken onderschat: onze eigen kost, maar vooral de bereidheid bij de klant om (meer) te betalen.

Tip: Experimenteer met verschillende prijsmodellen en peil eerst naar de waarde van de nieuwe dienst voor de klant.

De rode draad van dit verhaal: check je ideeën en assumpties hoe je geld gaat verdienen sneller met (potentiële) klanten. Zeker als je met starters werkt. En beslist als je zelf ook nog starter bent.

manuel bollue

Bijdrage:

Manuel Bollue

Manuel Bollue is oprichter van FlipChartMan en customer experience expert bij Crossroad Consulting. Hij blogt over zijn ervaringen op www.manuelbollue.com.

Verzend