3F of FFF (“Family, Friends & Fools”) is een methode waarbij u uw onderneming ontwikkelt dankzij de steun van uw naaste omgeving. Dit model van zakendoen wint steeds meer aan bekendheid en belang. Pierre De Nayer, die zelf gebruik maakte van 3F om zijn zaak op te zetten, vertelt ons erover.

De eerste investeerders zoeken

Een ondernemer gaat op zoek naar dit soort steun als hij (nog) niet de nodige middelen heeft om alleen zijn business uit te bouwen, of de geloofwaardigheid om externe fondsen aan te spreken. Het is een situatie die eigen is aan start-ups. Toch richt “Family, Friends & Fools” zich niet op een type bedrijf of activiteitensector in het bijzonder: het kan net zo goed gaan over een onderneming in een nichemarkt als over een kmo met een klassiekere activiteitenkern. 

3F op grotere schaal

Als u uw zaak begint, is het gebruikelijk en logisch om steun te vragen aan uw naaste omgeving. Voorbeelden? Zowel de Amerikaanse reus Facebook als het Belgische succesverhaal van de familie Solvay zijn de vrucht van 3F, zij het op een andere financiële schaal en met een ander soort investeerders.

3F heeft dus zeker zijn bestaansredenen, mits duidelijk afgelijnd en omkaderd. “In de Angelsaksische landen zijn de fondsenwervingsprocedures – zoals bijvoorbeeld business angels – reeds lang gereglementeerd en geprofessionaliseerd. Ook in België heeft de overheid begrepen hoeveel 3F kan bijdragen tot de ontwikkeling van onze ondernemingszin.

Het is in die context dat volgende zaken ontstaan zijn :

  • Crowdfunding, participatieve financiering die op hetzelfde idee als 3F gestoeld is en men ook ‘3F-funding’ zou kunnen noemen;

  • De tax shelter, die een officiële aanmoediging van 3F vormt. Naasten kunnen op een passieve manier in een onderneming investeren (dat wil zeggen, zonder een bestuurdersfunctie te bekleden of tussen te komen met dezelfde consequenties als een business angel) en bij hun belastingaangifte de gedane investering tot 45% inbrengen”, verklaart Pierre De Nayer.

Zo ontstaat een grotere betrokkenheid, met grotere investeringen. 3F past zo ook binnen een economie die steeds meer de nadruk legt op samenwerking en solidariteit

Mogelijke risico’s uitschakelen

De belangrijkste investeerders zijn diegene die het meeste risico nemen. De ondernemer kan, van zijn kant, weinig voelen voor een groot aantal aandeelhouders die elk slechts een klein bedrag investeren. Mits goede afspraken bij de aandeelhoudersovereenkomst zouden die mogelijke toekomstige spanningen echter geen probleem mogen vormen. Bovendien is “Family, Friends & Fools” gemakkelijk en zonder al te veel papierwerk op te zetten. “U ziet het best als een hefboom voor ondernemingen, maar ook voor de ondernemer, want investeerders bevestigen hun geloof in zijn project en moedigen hem aan om te groeien!

Bijdrage:

Pierre De Nayer

Pierre De Nayer is oprichter en co-Managing Director van CITOBI, de Belgische leider in marketing automation met zijn oplossing Actito. Naast andere expertisedomeinen is het bedrijf erkend in CRM, e-marketing en 1-to-1 marketing, ook in Frankrijk en Nederland. CITOBI is ook eigenaar van MediQuality, een online artsencommunity en leider in de Benelux, en telt ca. 300 klanten waaronder een aantal zeer mooie merken. 

Verzend