Crowdfunding wordt regelmatig gelinkt met innovatieve start-ups die snel groeien, maar het kan ook duurzame activiteiten steunen dankzij investeringen op langere termijn. Restaurantuitbater Ludovic Vanackere richtte zich ook op crowdfunding wanneer hij een versnelling hoger wilde schakelen voor zijn project: een atelier voor coproductie en codistributie van lokale, artisanale producten. Hij legt de originaliteit van zijn model en het doel van zijn crowdfundingcampagne uit, die kort voor Kerstmis eindigt.

De Artisans de Bossimé : coworking en networking met een hoge toegevoegde waarde

Het project van Artisans de Bossimé is verdeeld over drie domeinen : de primaire productie, de verwerking en de marketing. Het concept?

  • Diverse ambachtslieden in lokale en duurzame landbouw (tuinbouwers, verwerkers …) met het oog op coworking: ze worden zo ondersteund en gewaardeerd binnen een afgewerkte infrastructuur: de ambachtslieden vinden alles waar ze nood aan hebben om hun one-stop-shop op te zetten. Dit betekent van boerderij naar keuken, via verwerkingseenheden, omringende gebieden of via een distributiekanaal.

  • Zowel een business incubator als een netwerk creëren: ‘best practices’ en grondstoffen uitwisselen, vrijwel zonder enig verlies.

  • Dit ecosysteem voltooien via e-commerce : hiermee kunt u de producten van deze ambachtslieden, en van de partnerwinkels, kopen. 

Dit concept werkt zo vlot dat Vanackere besloot om een versnelling hoger te schakelen. 

Gebruik crowdfunding om met flexibiliteit te groeien

Vanackere lanceerde zijn crowdfundingcampagne om zijn onderneming verder te ontwikkelen en om de lokale ambachtslieden te ondersteunen: “Sinds drie jaar nu, financiert mijn restaurant, Atelier de Bossimé, de hele structuur. Vandaag zouden wij graag twee nieuwe, gedeelde keukens bouwen en uitrusten voor onze ambachtslieden. Dat is het doel van deze fondsenwerving, die we willen spreiden over twee niveaus. Anders dan leningen met vaste terugbetalingen, zorgt crowdfunding voor meer flexibiliteit en moet je niet meteen sterk winstgevend zijn. Inderdaad, onze prioriteit van het moment is om een goede balans te vinden en om tegelijkertijd waardevol te zijn. Wij zijn zowel niet one-shot als korte termijn: wij kijken echt naar duurzaamheid in elke zin van het woord, dus ook in onze relatie met onze investeerders en partners.

Win-win voor investeerders en ondernemers

Crowdfunding is niet mecenaat. Het is een win-win-uitwisseling. Vanackere legt uit: “Degenen die bijdragen, krijgen de kans om deel te nemen aan een concrete ervaring. Ze komen bijvoorbeeld naar een kookles in onze ateliers. Tegelijkertijd zien ze ook waar hun geld voor dient. De coworking-ondernemers delen van hun kant hun kennis via deze kooklessen. Het is hun manier om de investeerders te bedanken, om zo een bescheiden huurprijs te betalen, om minder te betalen voor de start van hun bedrijf enzovoort.” Het Atelier Bossimé zelf biedt de ambachtslieden bijvoorbeeld drie maanden toegang tot het pand aan. Eenmaal hun project winstgevend is, zet Vanackere een facturatiesysteem in dat op kosten gebaseerd is. Dit helpt om de infrastructuur te betalen en om vervolgens werkgelegenheid te creëren.

Crowdfunding om synergieën te creëren, te communiceren en om projecten beter te begrijpen

Ten slotte, wanneer de jonge ondernemer gevraagd wordt van waar zijn zakelijk gevoel en zijn motivatie komen, antwoordt hij: “Het zijn niet zozeer de trainingen die je veel bijbrengen, maar zich op het terrein bevinden. Wat mij betreft, is het vooral belangrijk om welzijn op het werk te stimuleren. Ik probeer ook altijd om personen met dezelfde waarden samen te brengen, om zo synergieën te creëren. Dat is waar ik mij op richtte voor de Artisans de Bossimé, en deze crowdfundingcampagne werkt met dezelfde dynamiek.

Vanackere vat - al grijnzend - samen: “We beginnen met dit soort initiatieven met de wil om te kaderen, om zowel in zichzelf te investeren als in een betekenisvol concept, en niet met een comfortabel pensioen als doel.”

Ludovic Vanackere

In 2011, toen Ludovic Vanackere nauwelijks 20 jaar was en juist zijn diploma van de Ecole Hôtelière de la Province de Namur op zak had, opende hij zijn eigen restaurant in de familieboerderij van Loyers. Vijf jaar later startte hij met de Artisans de Bossimé: een boerderijwinkel en een e-commercewebsite met lokale, artisanale boerderijproducten. Beetje bij beetje is het een “incubator van duurzame projecten” geworden, waar ambachtslui hun lokale producten in een gedeelde keuken voorbereiden. In november 2018, lanceerde Vanackere een crowdfunding campagne om twee nieuwe gedeelde keukens te financieren.