Guillaume De Dorlodot zag in dat reizen ondernemers inspireert en hun blik op de wereld verruimt. Hij opende coworkingen co-livingruimtes voor mobiele werknemers, eerst in San Francisco en later ook in Brussel. Deze jonge Belg vindt coworking de beste bron van inspiratie voor hedendaagse starters. 

Werknemer en wereldburger

Wat heeft een ondernemer in de eerste plaats nodig? Inspiratie.

Nomadisch werken is meer dan een randverschijnsel of marketingconcept. Het is uitgegroeid tot een fundamentele trend – een hele generatie die vastbesloten is zich niet bij het dictaat van de klassieke kantooruren neer te leggen, is ervan doordrongen. Dat merken wij aan de nieuwkomers die we elke dag verwelkomen. Hun profiel loopt vaak min of meer gelijk: ze willen zelfstandig kunnen werken, kunnen zich niet vinden in een model waarin het einddoel van de loopbaan het pensioen is en willen de impact van wat ze doen op hun omgeving, hun klanten en soms zelfs de mensheid als geheel ervaren. Voor hen is coworking een even – of zelfs meer – verrijkende ervaring als studeren in het buitenland. Ze willen andere culturen leren kennen en voelen zich gevangen tussen de 'vier muren' van een klassiek kantoor. Hun vrijheid scherpt hun creativiteit aan en verruimt hun blikveld, en daarbij slepen ze weinig materiële bezittingen mee: wat kleren, een paar souvenirs en hun computermateriaal. 

Een socialer en gemeenschappelijker nomadisme

Je vindt er gelijkgestemde zielen, mensen die komen om te dromen, te ondernemen, te leren en te delen, om fouten te maken en te herbeginnen.

Een ondernemingsproject uitwerken, vraagt tijd en energie. Een traditionele leefomgeving (familie, vrienden) kan dan remmend werken en je afleiden van het primaire doel: creëren, testen, ontwikkelen. Coworking dompelt je onder in een omgeving waar je je volledig op je project kunt concentreren, afgezonderd en toch niet alleen. Bovendien – niet te onderschatten – heeft het ook wat weg van 'workation' (work/vacation).

 

De coworking- en co-livingruimte die wij aanbieden, komt tegemoet aan de verzuchtingen van een generatie die in het klassieke aanbod haar gading niet meer vindt. Onze leden moeten kunnen samen-leven, virtueel, maar vooral ook fysiek.

Ze hoeven niet langer te verblijven in anonieme hotels of Airbnb-flats die meer en meer door bedrijven worden uitgebaat. Ze ontsnappen ook aan de luidruchtige en rijkelijk met alcohol overgoten drukte in goedkope jeugdherbergen. Alles staat in het teken van werken, van ontdekken en van kruisbestuiving. Wij – en onze vele concurrenten over de hele aardbol – zijn een venster op de wereld geworden. Natuurlijk leent niet ieder beroep zich hiervoor, maar wij zagen al zoveel verschillende profielen langskomen dat niets ons ondenkbaar lijkt: fotografen, ontwikkelaars van mobiele applicaties, chef-koks, schrijvers en jonge kaderleden die hoegenaamd geen voeling hebben met de anonieme bedrijfscultuur van grote ondernemingen.

Niet langer alleen in Silicon Valley

Mijn ervaring met Startup Basecamp heeft me ervan overtuigd dat deze aanpak goed werkt in een stedelijk kader, waar je wordt omringd door start-ups. Het is dan ook geen toeval dat we begonnen in San Francisco en later uitbreidden naar Canada en Brussel (waar we nieuwe vastgoedpartners zoeken). Silicon Valley blijft natuurlijk de maatstaf voor de digitale economie, samen met Toronto, maar de wereld is groot en elk project is uniek. Wie de volgende revolutie in app-land wil ontketenen, komt best hierheen, naar San Francisco, maar dat is niet noodzakelijkerwijs voor elk profiel de beste keuze. Het is net belangrijk om een coworkingruimte te kiezen die aansluit bij je eigen markt.

 

We merken overigens een nieuwe trend om coworkingruimtes in te richten op eerder onverwachte plekken (het strand, de bergen, de woestijn) – typisch voor 'millennials'. Zelf werken we momenteel ook zo'n project uit.

 

Voor starters is coworking een positieve ervaring, een avontuur waarbij verschillende karakters, vaardigheden, culturen en verhalen met elkaar in aanraking komen. Bovendien is reizen vandaag goedkoper dan ooit.

Bijdrage:

Guillaume de Dorlodot

Guillaume De Dorlodot werkte als consultant in België voor gerenommeerde bedrijven als PwC, BNP Paribas Fortis en Navigha voor hij vanuit Silicon Valley Startup Basecamp oprichtte, een internationale co-living- en coworkingruimte voor nomadische ondernemers in San Francisco, Montreal en Brussel.

Verzend