Als familiebedrijf heeft kinderboekenuitgever Clavis al een lange weg afgelegd. Al meer dan een decennium lang wordt het in 1981 opgerichte bedrijf gerund door Kristien Werck. In ons gesprek geeft ze aan dat er in een bedrijf meerdere ingrediënten nodig zijn voor een succesrecept, al is passie misschien wel een van de belangrijkste. Het geheim achter de snelle groei van Clavis? En hoe Kristien als zaakvoerder haar uitdagingen overwint? Hieronder ontdek je het allemaal.

Verschillende markten = één groot succes

“Ik hou enorm veel van ons product en ik zeg altijd dat ik dat het allermooiste product van de wereld vind”, steekt Kristien van wal. “Als ondernemer moet je nu eenmaal verliefd zijn op wat je doet.”

Hoewel er vandaag meer concurrenten aanwezig zijn in het landschap van kinderboeken, wist Clavis haar marktpositie te behouden. Meer nog, afgelopen jaren mocht Clavis keer op keer terugblikken op een straffe groei. “De jongste jaren bleek het niet zo moeilijk om te groeien, en dat komt doordat we onze eieren in verschillende mandjes hebben gelegd”, gaat Kristien verder. “Zo zijn we internationaal in heel veel markten actief geworden, waardoor we veel minder afhankelijk worden van één bepaalde markt die het goed of slecht doet. Voorts zijn we in onze Vlaamse en Nederlandse thuismarkt ons heel erg gaan richten op publieksactiviteiten en hebben we een nog sterkere band ontwikkeld met het onderwijs.”

Groeipijnen overwinnen met gedeelde passie

Groeipijnen vormen onze grootste uitdaging, maar dat betekent wel dat we steeds blijven groeien

Elke ondernemer weet dat een bedrijf runnen niet enkel rozengeur en maneschijn is. Kristien weet dat er niet alleen vandaag, maar ook in de toekomst altijd uitdagingen zullen zijn. “Aangezien we in een korte tijd heel snel zijn gegroeid, heb ik als ondernemer echte groeipijnen gevoeld”, vertelt ze openhartig. Dan heb ik het over de groei aan behoeften omtrent werkkapitaal of de toename in personeel, waardoor je als zaakvoerder je managementstijl moet aanpassen. Elk bedrijf staat of valt met de mensen die erin werken. Ik denk dat de kunst erin bestaat om daarom uitsluitend samen te werken met mensen die jouw passie delen. Dan is er heel veel mogelijk.”

De passie voor het ondernemen wordt niet enkel gedeeld in de interne keuken van Clavis: Kristien vindt het enorm belangrijk om een klankbord te hebben. Dat vindt ze onder meer terug bij relatiebeheerder Raoul Garcia-Alonso. “Het is geruststellend om te weten dat er iemand proactief met je meedenkt”, beaamt ze. “Bepaalde opportuniteiten vragen ook investeringen en kapitaal, en daarvoor kan ik steeds bij Raoul terecht.”

‘Nee’ zeggen voor meer focus

Kristien vindt dat Raoul het bedrijf scherp mag houden als het gaat over het al dan niet aangaan van bepaalde uitdagingen of opportuniteiten. “Soms moet je harde keuzes maken en ‘nee’ durven zeggen om focus te bewaren”, zegt ze daarover.

“Het meest relevante advies dat wij Clavis hebben gegeven in het kader van hun groei, is het beperken van de voorraad”, vult Raoul aan. “Dit bedrijf heeft de wind in de zeilen, dus is het cruciaal om de vinger aan de pols te houden. Als relatiebeheerder vind ik het daarom ook belangrijk om regelmatig contact te hebben, ook face-to-face. In een digitale wereld hebben veel mensen behoefte aan ‘echt’ contact. Bovendien kan ik zo sneller feedback vragen en inspelen op veranderende noden. Anders gezegd: zo ga ik voor het ‘wauw!’-effect.