In het begin is het grote liefde. Een business angel is immers de geknipte financiële en zakelijke ruggensteun voor een oprichter. Deze oprichter heeft zijn investeerder, alias business angel, overtuigd van de relevantie van zijn project en van zijn capaciteiten om dit te dragen. Daarna duiken echter de eerste technische, commerciële en – wat had je gedacht – financiële problemen op. Een kink in de kabel dus. Tot de kabel barst?

Een kwestie van "gevoel"

Vanwaar komt deze onmin dan? Vaak liggen feitelijke gebeurtenissen aan de basis. De oprichter houdt de angel het achtste wereldwonder voor (dat hij dan nog eens in achttien maanden af zal hebben) en heeft twee jaar later al winst vóór rente, belastingen, en afschrijvingen en een amortisatie (BAIDA) van 70%! De business angel verleidt de oprichter dan weer met zijn netwerk van ontelbare prospects, managementcapaciteiten en vooral zijn sterke weerstand om de iets minder goede resultaten dan voorspeld onder ogen te zien! De relatiefactoren spelen echter een nog belangrijkere rol: is er een ‘klik’ tussen de mensen? Als een van beide partijen de ander niet ‘voelt’, stop je best meteen, hoe veelbelovend het project er ook uitziet in de ogen van de ene, en hoe diep de zakken en groots de vaardigheden in de ogen van de andere ook mogen lijken. In nood kent men zijn ‘vrienden’ is ook van toepassing tussen business angels en oprichters!

Op zoek naar meerwaarde

Een oprichter moet met iemand in zee gaan die méér meebrengt dan alleen geld.

Een oprichter moet met iemand in zee gaan die méér meebrengt dan alleen geld. De business angel moet het project begrijpen, de sector en het vak kennen, weten wat een kmo (of een start-up) is en zich geen gedrag aanmeten zoals in de grote bedrijven waar hij vaak heeft vertoefd. De angel moet een meerwaarde en aanvullende competenties aanreiken - of gewoon zijn ervaring - en dat is al heel wat. Hij mag niet te vaak op zijn horloge kijken en zijn tijd niet hebben onderhandeld in de vorm van ‘voor wat hoort wat’. Dat is de doodsteek en zal niet alleen de oprichter mateloos frustreren maar ook de aandeelhouders zodra iemand vindt dat de prijs-kwaliteitverhouding zoek is!

Het menselijke aspect

Zijn er ook tips om dit menselijke aspect eerst eens af te toetsen? Jazeker. Leer elkaar eerst wat beter kennen voor je naar de notaris stapt. Win informatie in over de ander, bespreek zeker het project maar ook de dingen des levens bij een lekkere maaltijd of een frisse pint… Ga niet over één nacht ijs en houd het hoofd koel bij een coup de foudre…. Net zoals in een goed huwelijk dus.

Bijdrage:

Olivier de Wasseige

Een lange ervaring in de e-business, start-ups en de ondernemerswereld : oprichter van Defimedia, medeoprichter en CEO van Internet Attitude, coach van start-ups bij VentureLab, en diverse mandaten in de Waalse economie. Uiteenlopende passies en hobby’s: van familievakanties en bridge onder vrienden tot tennis, autosport en wijnen uit de Rhônevallei. 

Verzend