Eerder op Bizcover, hadden we het al over het ‘Bootcamp ondernemen’: een opleiding die adviseurs Starters van BNP Paribas Fortis aangeboden krijgen. Wat houdt dit bootcamp juist in? Voornamelijk het leven van een startende ondernemen beter leren kennen om hen zo beter bij te kunnen staan. Philippe Verlooy neemt hieraan deel en vertelt in dit vervolgartikel meer over de laatste sessie.

Tijdens deze drie ‘bootcamps’, gegeven over een periode van verschillende maanden, kregen BNP Paribas Fortis-werknemers de kans om zich te verdiepen in belangrijke zakelijke aspecten waarmee starters en beginnende ondernemers geconfronteerd worden. Zo leerden de deelnemers tijdens de eerste twee sessies hoe een concept uit te denken voor hun onderneming en hoe een businessmodel gevalideerd kan worden. Recent vond in Brussel ook de derde en laatste sessie plaats. 

Welk verdienmodel voor uw bedrijf?

“Deze laatste sessie had in totaal ongeveer vijfentwintig deelnemers en draaide rond twee grote thema’s”, vertelt Philippe. “De eerste was een inleiding op “verdienmodellen” door Tim Govaerts van VOKA. De bedoeling was om kennis te maken met de verschillende verdienmodellen die in een onderneming worden gebruikt en deze toe te passen op ‘ons’ bedrijf dat we in de eerste twee sessies hadden uitgewerkt. Bij ons was dat een reis-app.”

Er zijn veel varianten van zulke verdienmodellen. Het bekendste is waarschijnlijk het transactiemodel, waarbij een fabrikant een product maakt en dat voor een bepaalde prijs verkoopt. Verder kan je als onderneming bijvoorbeeld ook betaald worden per uur dat je een dienst levert of kan je je geld halen uit advertenties, bijvoorbeeld in een app of op een website. Je kan een bepaald product in licentie geven, of verhuren… En zo zijn er nog heel wat mogelijkheden. 

“Voor elk van deze modellen werden enerzijds de kenmerken en anderzijds de voor- en nadelen besproken en moesten wij vervolgens een keuze maken”, zegt Philippe. “Wij opteerden voor ‘ons’ bedrijf voor het negotiatiemodel: het idee was dat we naar een grote reisoperator gaan, een pakket reizen inkopen en over die prijs onderhandelen. Vandaar de naam ‘negotiatiemodel’. Een tweede denkoefening was het berekenen van het break even-punt: hoeveel moeten we verkopen om uit de kosten te geraken?”

Pitchen met vijf vragen

Het tweede grote onderwerp van de sessie ging over ‘pitchen’. Hierbij gaat het om jezelf als bedrijf krachtdadig voor te stellen, bijvoorbeeld tegenover investeerders. “Het idee is dat je jezelf daarvoor vijf vragen stelt”, legt Philippe uit. “Dat zijn: 

 

1. Wie zijn jullie als ondernemer?
2. Wat doet het bedrijf en hoe kan daar geld mee verdiend worden?
3. Wie zijn de klanten en hoe worden ze bediend?
4. Waar ben je goed in? Of: Waarom kopen klanten bij jullie? Welk probleem lossen jullie op en wat maakt jullie uniek?
5. En tot slot: Hoeveel geld hebben jullie nodig en waarvoor?”

 

Samen met die vijf basisvragen, kregen de deelnemers nog een heleboel praktische tips voorgeschoteld. “Zo’n pitch moet kort en bondig zijn”, zegt Philippe. “Je krijgt maar drie minuten om je verhaal te vertellen en dan is er nog twee minuten voor vragen. Je vermijdt best ook zoveel mogelijk jargon en gebruikt bij voorkeur spreektaal, zodat je verhaal gemakkelijk te vertellen én te volgen is. Natuurlijk moet je enthousiast overkomen en passie tonen, zowel verbaal als non-verbaal. Als je zelf al niet enthousiast bent, hoe zal een investeerder dan ooit enthousiast worden.”

Kort en krachtig

“Nog een belangrijke regel is om meteen met een krachtige openingszin te beginnen”, zegt Philippe. “Na maximaal acht seconden verslapt de aandacht van het publiek al. Dat is dus de tijd die je hebt om ze echt mee te trekken in je verhaal. Daarom is het bovendien belangrijk om niet te veel slides te gebruiken, namelijk vijf maximum. Ten slotte, een pitch moet je goed oefenen en helemaal van buiten kennen. Controleer ook met een vriend of een familielid of alles goed in elkaar zit en of je verhaal begrijpelijk is.”

Toepasbaar in de praktijk

Terugkijkend op deze sessie is er voor Philippe maar één conclusie: het Bootcamp Ondernemen was bijzonder leerrijk. “Klanten die voor een financiering langskomen, doen sowieso een pitch bij ons, maar dan zit ik altijd aan de andere kant van de tafel”, lacht hij. “Nu weet ik perfect wat het is om eens in de schoenen van de ondernemer te staan. Dat heeft er ook voor gezorgd dat ik hem of haar nu veel specifiekere, betere vragen kan stellen en dat ik een beter contact krijg. Wat ik in die sessie geleerd heb, heb ik trouwens ondertussen al in de praktijk toegepast.”

Philippe Verlooy

Philippe Verlooy

Philippe Verlooy is bij BNP Paribas Fortis Leuven adviseur voor startende ondernemers, waarbij hij vooral KMO’s begeleidt. Hij begon als loketbediende, was ooit specialist hypotheken en schoolde zich daarna bij tot adviseur vrije beroepen. Daarna werd hij adviseur ondernemers en vervolgens adviseur startende ondernemers.