U heeft een origineel en innovatief idee, maar niet de middelen om het te realiseren? Dan zal u business angels of andere investeerders moeten overhalen om uw project te financieren. Dit concept vormde de basis van Battle of Talents: studenten moesten potentiële investeerders overtuigen met een commerciële pitch van maximum 3 minuten. Hoe ze dit deden, leest u hier.

Op woensdag 2 maart vond in de vernieuwde Kanselarij in Brussel de finale van Battle of Talents 2016 plaats. De 5 best scorende teams van de vorige ronde en een wildcard-team kregen 3 minuten lang de kans om de professionele jury en het publiek te overtuigen van hun idee, gevolgd door een korte Q&A om het te verdedigen. Stuk voor stuk waren het sterke kandidaten met overtuigende pitches. Ontdek wat u kan bijleren van deze jonge talenten!

1. Betrek de luisteraar

Opvallend: hoewel 3 minuten zeer kort is, nam toch elke spreker de tijd om het ijs te breken met een anekdote of persoonlijk verhaal. Wees hierbij creatief en put uit uw eigen ervaring. Haalde u uw idee uit een mislukte date? Gebruik dat verhaal om de aandacht te trekken! Zo stelt u uw project op een begrijpbare manier voor op het individueel niveau, en betrekt u de luisteraar in uw verhaal.

2. Verdeel op voorhand de taken

Als de duur beperkt is, verliest u liever geen tijd met overleggen. Leg op voorhand vast wie wat zal doen en wie op welke vragen zal antwoorden. De teams die hier aan gedacht hadden, kwamen professioneler en efficiënter over. Let er wel op dat alles natuurlijk blijft en niet te ingestudeerd overkomt. Durf ook afwijken van de planning. Als bijvoorbeeld een teamgenoot niet goed uit zijn woorden komt, aarzel dan niet om het even over te nemen.

3. Cijfers zijn bijzaak

Een andere markante vaststelling: de sterkste pitchers op het Final Event van Battle of Talents gaven geen of bijna geen cijfers! Ze vertelden een verhaal gebaseerd op een idee om investeerders te overtuigen. Concentreer u dan ook daarop en beperk het cijfermateriaal tot een minimum. Houd het wel achter de hand, zo kan u eventuele vragen concreet beantwoorden.

4. Focus op uw meerwaarde

Een terugkerende vraag van de jury luidde: “Wat maakt u anders dan uw concurrenten?” Wees proactief en benadruk meteen de meerwaarde van uw idee. Heeft u een unieke look of een feature dat uw concurrenten niet hebben? Speel dat dan uit!

5. Sluit af met een hoogtepunt

Misschien maakten de winnaars van deze editie hier wel het verschil. Five to Noon, dat ecologische, herbruikbare containers voor no-packaging-stores wilt lanceren, dirigeerde hun pitch naar een climax met de slogan “Some pessimists say it’s five to midnight, we say it’s Five to Noon.” Een slot dat sterk afsteekt tegen het klassieke “Bedankt voor uw aandacht”, en zich als een oorwurm in het geheugen graaft.

Battle of Talents 2016: jong ondernemerschap aanmoedigen

De winnaars van Battle of Talents 2016 blikken terug op hun deelname.

Verzend