Volgens het Syndicaat der Zelfstandigen en kmo’s zijn de ambachten in België goed voor meer dan 270.000 actieve ondernemingen. Dat is meer dan 35% van alle btw-plichtige ondernemingen. Ambachtslui staan bekend om hun autonomie en creativiteit en zijn prima adviseurs voor elke ondernemer! Ontdek hun advies dankzij de ervaring en eigenschappen van deze vijf ambachtsondernemingen. 

Zich concentreren op kwaliteit

Nicolas Noblet startte zijn ambachtsonderneming Noble Cycles met als doel op maat gemaakte, duurzame en kwaliteitsvolle fietsen  te maken. Op zijn website wijst hij erop dat hij voor elk exemplaar de nodige tijd neemt om het perfecte product te leveren ... en dat geldt voor elk bedrijf!

Voor elke activiteit is het immers cruciaal om in te zetten op de kwaliteit van het eindresultaat. Daartoe moet u goed de tijd inschatten die u nodig heeft om uw product te maken: zorg dat de deadlines niet te kort zijn en verwittig uw klanten over de vereiste wachttijd. Zij verkiezen een beter afgewerkt product of dienst, zelfs als ze daarvoor wat meer geduld moeten oefenen! Vergeet bovendien niet dat het soms beter is om 'neen' te zeggen in plaats van te veel aanvragen aan te nemen.

Al doende leert men

Frédérik Rombach is glasblazer en kunstenaar. Sinds zijn vierde reist hij de hele wereld rond. 17 jaar geleden leerde hij zichzelf glas bewerken bij verschillende ambachtslui, waarna hij zijn eigen onderneming, Rombachs Glass, oprichtte. Dankzij die jaren, waarin hij met andere ambachtslui in contact kwam en in de praktijk het vak leerde, kon Frédérik Rombach zich ontwikkelen en zijn knowhow uitbreiden. 

Net als bij deze ambachtsman kunt u uw bekwaamheden op heel uiteenlopende manieren ontwikkelen. Of u het vak nu in de praktijk leert of de theorie ervan studeert: het gaat erom dat u start. Als u niet meteen slaagt, zet dan door en vergeet niet: al doende leert men!

Aandacht voor details

U hoeft niet altijd zogenaamd 'baanbrekende' technologische innovaties uit te vinden om een plaatsje te veroveren in een erg competitieve markt. Dat heeft Nina Bodenhorst goed begrepen. Door bijzondere aandacht te schenken aan de hoge kwaliteit van de gebruikte materialen en van de geleverde diensten, is ze erin geslaagd om zich te onderscheiden, haar ambachtsonderneming in lederwaren Niyona in de schijnwerpers te plaatsen en zich zelfs in het hart van de hoofdstad te vestigen.  

Als u start in een  competitieve sector, is de kwaliteit of het verschil van uw producten of diensten in vergelijking met die van uw concurrenten uw belangrijkste troef om op te vallen bij uw klanten. Dat benadrukt uw kennis en wordt onder andere weerspiegeld in uw aandacht voor details. Soms maken kleine dingen een groot verschil! 

Een persoonlijke touch om het verschil te maken

Ludovic Elens is opticien-ambachtsman met een eigen ambachtsonderneming die brillen op maat maakt in Brussel. Elk model wordt met en voor de klant uitgewerkt. Op de bril van elke klant staat zijn naam en die van de ambachtsman: dat maakt elk exemplaar tot een bijzonder en uniek stuk voor de koper! 

In de ambachtelijke sector is het niet altijd eenvoudig om zich te onderscheiden van grote ketens. Net als voor deze opticien kan een persoonlijke touch aan uw product of dienst uw handelsmerk uniek maken in de ogen van de klant.

Vertrouwen op uw intuïtie

Als bedrijfsleider is het essentieel om op uw eigen ervaring te vertrouwen en soms ook uw intuïtie te durven volgen. Dat is net de trots van Vincent Degrande. Als ambachtsman maakt hij violen en andere snaarinstrumenten. Hoewel hij werkt volgens de Italiaanse tradities uit de 17e en 18e eeuw moet hij ook vertrouwen op zijn intuïtie en verbeelding om te komen tot een uniek eindproduct dat ook perfect beantwoordt aan de eisen van de toekomstige gebruiker. Van de keuze van het model en het hout tot de uiteindelijke bewerking van het instrument: de ambachtsman vertrouwt op zijn kennis en ervaring. Deze eigenschap is echter niet voorbehouden aan bepaalde beroepen of ambachten. Net als Vincent Degrande en talloze andere bedrijfsleiders moet u soms op uw intuïtie vertrouwen. Dat betekent echter niet dat uw aanpak minder systematisch of niet omkaderd is!

Verzend