In januari 2015 stipte het Wereld Economisch Forum het beperkte aantal start-ups in België aan (1). Anderzijds wist ons vlakke land zich in ruime mate te onderscheiden op het vlak van ambitie en innovatie van de geïntroduceerde projecten! Het bewijs wordt geleverd door deze vijf:

De meest technologische: Sunrise

Jeremy Le Van is een beetje de Stromae van de Belgische ondernemers. Niet alleen haalde hij de voorpagina’s van alle kranten in 2015 met de overname van Sunrise door Microsoft, maar hij geeft ook gestalte aan deze generatie van jonge, bevlogen mensen die hun ambities de vrije loop laten. Deze success story op zijn Amerikaans, die alle « tech-ondernemers » doet watertanden, is in de eerste plaats de vrucht van een vriendschap. In New York ontmoette Jeremy Le Van zijn partner Pierre Valade. Hun ambitie: een intelligente kalender voor smartphones ontwikkelen die minder gestandaardiseerd en meer gebruiksvriendelijk is, en beter aangepast aan het moderne leven. Sunrise is een agenda die automatisch verjaardagen centraliseert, het weer aangeeft op het moment van een vergadering of uw meetings lokaliseert met Google Maps. Drie jaar na de lancering en een (zeer lucratieve) overname door gigant Microsoft in 2015, is Sunrise definitief opgenomen in het rijtje der groten!

De meest kunstzinnige: Nationa(a)l Pop-up Store

Het idee achter de Nationa(a)l Pop-up Store is ambitieus: de Belgian Spirit promoten bij ons en in het buitenland. Van mode tot design via de literatuur geniet het initiatief de steun van beroemde peters zoals Elvis Pompillo, Véronique Leroy en An Pierlé. Het concept: een Pop-up store die tentoonstellingen, verkoop, happenings en Belgische creaties combineert. Denk daarbij aan memorabele slogans als « Do you aime muziek? » of « eat goei bouffe ». 2015 is een succesvol jaar met onder meer de opening van een pop-up store mode & design in december onder het uithangbord van het prestigieuze PMQ in Hong Kong, de nieuwe hub van de « create-preneurs ». Het staat vast: « we houden van l’initiative ! ».

De meest modieuze: Elegnano shoes

De Belgische mode en ons surrealisme behoeven niet langer introductie. Nochtans verdient het concept dat werd ontwikkeld door Katrien Herdewyn, dat men er even bij stilstaat! Als burgerlijk ingenieur van opleiding combineert Katrien Herdewyn vandaag haar passie voor wetenschap en design in een te gek project. Haar extravagante schoenen worden gemaakt met de meest geavanceerde technologie: 3D-printing, en zelfreinigende en waterafstotende materialen. Als finaliste van de prestigieuze wedstrijd Muuse X Vogue Talents richtte ze haar eigen merk Elegnano op en reeg ze de awards in 2015 aan elkaar (Netwerk Ondernemen, Unizo-award).

De meest stedelijke: BePark

Julien Vandeleene startte vier jaar geleden met BePark: een platform voor « smart parking » dat de gesloten markt van de stadsparkings wilde openbreken. De chronische verzadiging van de openbare parkeerplaatsen in de grote steden deed het idee ontstaan. Het concept is eenvoudig: de mensen die een parkeerplaats zoeken en de mensen die er een hebben, samenbrengen. In 2015 wist deze start-up made in Brussels de Franse gigant Bouygues te verleiden, eveneens erg actief in vastgoed. Meteen een mooie injectie van energie! Vandaag zoekt het project verder zijn weg, dankzij de rentabilisering van bedrijfsparkings en parkings van supermarkten. BePark is meer dan ooit gewapend om een belangrijke actor te worden in de Europese « smart parking ». 

De meest connected: Destiny

Samuel De Wever is de Vlaamse Jonge Ondernemer van 2015 en de jonge Top Manager van het jaar. Al die bekroningen zijn ruimschoots verdiend door de oprichter van Destiny, de nieuwkomer die voor een revolutie heeft gezorgd in de traditionele Belgische telecomsector. Het bedrijf is gespecialiseerd in BtoB-telecomoplossingen en kende een bliksemsnelle groei. Het heeft meer dan 50 werknemers en telt onder zijn klanten enkele van de grootste organisaties die bij ons gevestigd zijn. Samuel De Wever is erin geslaagd vernieuwende technologische praktijken te introduceren in een sector die traditioneel wordt gezien als een onaantastbaar duopolie. Hoed af daarvoor!

JCI Vlaamse Jonge Ondernemer 2015

Kom meer te weten over de Vlaamse Jonge Ondernemers van het Jaar en ontdek de winnaar: Samuel de Wever!

Verzend