U heeft een idee voor een business, maar weet niet hoe u dit moet concretiseren en realiseren? Geneviève Vanassche van BNP Paribas Fortis beantwoordt de 4 meest prangende vragen van starters. 

Hoe zet ik de eerste stappen naar een business- en financieel plan?

"Wanneer u een idee heeft dat u wil realiseren, is de eerste stap evident: u moet het op papier zetten. Die uitgeschreven droom vormt de basis van uw business. Vervolgens neemt u contact op met een boekhouder die het zal vertalen in een realistisch businessplan door u concrete vragen te stellen zoals: “Via welk kanaal wenst u uw product op de markt te brengen: winkel of webshop?” of “Wat is de meest geschikte rechtsvorm voor uw onderneming?”

“De volgende stap is  een bankier consulteren. Een bankier mag het businessplan niet opstellen, maar kan uw voorstel wel met een kritische en neutrale blik bekijken. Ze zullen zich hoofdzakelijk op het financiële plan focussen en gaan daarvoor verschillende zaken na, bijvoorbeeld:

- Komt de verwachte omzet van het restaurant dat u wenst te openen overeen met het aantal zitplaatsen? 

- Heeft u goed onderhandeld met uw leverancier? Als u een lingeriezaak wil oprichten vraagt de leverancier misschien om een minimumvoorraad per seizoen aan te kopen, heeft u dat budget?

- U focust op één grote klant, wat als die wegvalt?"

“Het business- en financieel plan zijn een verplicht nummer bij de lancering van uw bedrijf, maar ik benadruk aan starters steeds dat ze de plannen na de lancering niet in de kast mogen opbergen. Zowel het business- als het financieel plan evolueren namelijk mee met uw onderneming en daaraan kan u meten of alles volgens plan verloopt. Misschien gaat het beter of slechter of bent u een volledig andere weg ingeslagen, maar deze tools laten toe om de invloed van bepaalde zaken, zoals het binnenhalen van een grote klant, beter voor te bereiden: heeft u voldoende voorfinanciering, personeel, etc?”

“Bovendien mogen starters niet vergeten om in hun businessplan ook een “worst-case-scenario” uit te werken. Dit houdt in dat zij voorzien waar zij bijvoorbeeld kosten kunnen terugschroeven indien de lancering minder vlot loopt dan verwacht. Als uw zaak een moeilijke periode doorkruist, is het vaak veel complexer om op dat moment zelf kritisch te zijn en daarom kan u er dus maar beter op voorbereid zijn.”

“De “key to success” is het opmaken van een thesaurieplanning (of cashflowplanning) en die nauwkeurig opvolgen. In dat (Excel)bestand houdt u bij wat er maandelijks binnen en buiten gaat bij uw zaak. Op die manier kan u snel anticiperen indien er liquiditeitsproblemen zijn. Als uw klant een offerte aanvaard heeft, wil dat namelijk niet zeggen dat het geld meteen wordt overgeschreven.”

Is crowdfunding voor mijn project?

"Nog te weinig starters denken aan crowdfunding om hun project, al dan niet deels, te financieren. Bovendien biedt crowdfunding niet alleen financiële steun, maar is het ook een manier om promotie te maken en om te controleren of er vraag is naar uw product. Via Hello Crowd! werken we samen met het platform Ulule dat internationaal actief is en waardoor een project ook plots over de landsgrenzen heen populair kan worden, terwijl dat initieel niet het plan was.”

“Bij het formaat “donation-reward” geeft u uw donoren een kleine geste, maar dat kan ook al uw product zijn. U ontvangt de volledige crowdfunding pas als u uw vooropgestelde doel heeft bereikt. Hierdoor hoeft u uw “cadeautje” pas te geven als de betaling is uitgevoerd, waardoor crowdfunding een voorfinanciering voor de creatie van uw product kan betekenen.” 

“Deze alternatieve vorm van financiering is niet voor alle starters weggelegd en kan helaas soms ook op een ontgoocheling uitdraaien. Neem daarom zeker voldoende tijd om uw crowdfundingcampagne goed uiteen te zetten en probeer er ook zo creatief mogelijk mee om te springen. U kan tevens advies vragen aan consultants van bijvoorbeeld Hello Crowd! of MyMicroInvest.”

Waar ga ik aan de slag?

"Als u het zich nog niet kan veroorloven om een locatie te kopen of huren, dan valt het te overwegen om aan een financieel gunstige prijs een coworkingruimte te huren. Dergelijke locaties bieden namelijk een synergie: u leert er andere starters kennen en de uitbaters bieden ook diverse opleidingen en programma’s aan. Zo wordt er in Co.Station samengewerkt met Virtuology Academy van Cédric Donck en Beatrice de Mahieu.”

“U kan natuurlijk ook van thuis uit werken, maar wanneer u klanten of prospecten moet ontvangen, is dat misschien minder ideaal. De Flagship Stores van BNP Paribas Fortis bieden hier in Gent en Brussel een oplossing voor. Klanten en niet-klanten kunnen er gratis en voor enkele uren een bureau reserveren. Zo kunnen ook thuiswerkers zakenrelaties in een neutrale omgeving ontvangen.”

Hoe herken ik een goede bankier?

“Een goede bankier is volgens mij iemand die de taal van de starter spreekt en het is een partner die meedenkt met de ondernemer. Hij spreekt uit ervaring en kan vergelijken met andere business cases en “lessons learned”. Hij moet verder denken dan “zijn producten” en u moet er vooral terecht kunnen als u een probleem heeft. Indien hij u niet verder kan helpen, zal hij u via zijn netwerk in contact brengen met experts of met zijn partners van Bryo en Netwerk Ondernemen.” 

Geneviève Vanassche

Geneviève Vanassche werkt al bijna 20 jaar voor De Ondernemersbank bij BNP Paribas Fortis. Ze legt zich sinds enkele jaren toe op starters en haalt er positieve energie uit wanneer zij slagen met hun project.

Verzend